Blauwe oceaanstrategie – inhoudsopgave:
Wat is de blauwe oceaanstrategie?
Het toepassen van de blauwe oceaanstrategie op uw bedrijf vereist het vinden van een onvervulde consumentenbehoefte en het creëren van nieuwe vraag. Het betreden van een nieuwe markt garandeert een totaal monopolie. We kunnen drie kenmerken van dit strategische model identificeren die het onderscheiden van andere:
- Concurrentie is niet langer relevant − uw taak is om het kader te creëren voor een geheel nieuw type industrie waarin u geen serieuze concurrenten heeft,
- Praktische benadering − een blauwe oceaanstrategie is gebaseerd op onderzoek en data, niet alleen op ideeën, in tegenstelling tot sommige strategieën die ineffectief blijken te zijn wanneer ze botsen met de marktrealiteit,
- Differentiatie en lage prijzen gaan hand in hand − in het geval van rode oceaanbedrijven kiezen consumenten doorgaans tussen waarde en prijs. Maar wanneer een bedrijf een manier vindt om kosten te verlagen terwijl het hoge kwaliteit en bruikbaarheid behoudt, wordt dit waarde-innovatie genoemd.
Hoe ontwikkelt u een blauwe oceaanstrategie in uw bedrijf?
Het introduceren van de blauwe oceaanstrategie in uw bedrijf kan het antwoord zijn op de verzadiging van bestaande markten. Hieronder bieden we nuttige tools en aanbevelingen om u te helpen de veranderingen aan te brengen die u nodig heeft.Blauwe oceaan leiderschapsmatrix
Om een veelbelovende blauwe oceaan te vinden, moet u uw leiderschapsmatrix creëren. Het toont welke concurrentiefactoren u moet benadrukken en welke oplossingen u moet laten vallen. Hoe doet u dat?
- Verhogen
- Verminderen
- Elimineren
- Creëren
Weet u welke kenmerken van uw producten moeten worden benadrukt en ontwikkeld in uw sector?
Als er producten of diensten zijn die geen significante impact hebben op het succes van het bedrijf, kunt u hun aandeel verminderen.
Activiteiten die niet essentieel zijn, maar wel het potentieel hebben voor kostenreductie, moeten worden geëlimineerd.
U kunt een nieuw product ontwikkelen of een idee introduceren dat op de een of andere manier een nieuwe richting voor de industrie zal bepalen of zelfs creëren.
Strategiecanvas
Het is een lijngrafiek die de concurrentiefactoren (op de X-as) en het niveau van aanbod (op de Y-as) toont. Het stelt ons in staat om ons bedrijf te vergelijken met de rest van de concurrenten op de markt. De situatie van de verschillende spelers wordt weergegeven door een waardecurve. Het laat zien hoe we ons kunnen onderscheiden van de concurrentie en wat we kunnen opgeven.
Stappen om de blauwe oceaanstrategie te creëren
Ongeacht het type bedrijf, de volgende tips helpen u om van rode oceaanmarkten naar nieuwe marktgebieden te verhuizen met veel groeikansen.
- Onderzoek uw situatie. Gebruik tools zoals een blauwe oceaan leiderschapsmatrix of strategiecanvas om te bepalen waar u het initiatief kunt nemen. Overweeg externe factoren, beperkingen en uw beschikbare middelen om uw kansen te beoordelen.
- Denk na over wat u kunt bereiken. Zodra u weet hoe het is, kunt u verder denken alsof het zo zou kunnen zijn. Het identificeren van klantwaarde en zwaktes in uw strategie zal uw horizon verbreden.
- Vind manieren om dit te bereiken. Ontwikkel een strategie die u helpt zich te onderscheiden van de concurrentie.
- Neem actie. Voer volgens het voorbereide plan de eerste actie uit in de richting die u heeft vastgesteld.
De voor- en nadelen van de blauwe oceaanstrategie
Voordelen
- Het stelt u in staat om groeikansen te identificeren en vergemakkelijkt het profiteren van gunstige omstandigheden,
- Het werkt in echte marktomstandigheden en is datagestuurd,
- Afwijkend van de klassieke methoden die worden gebruikt in rode oceaanbedrijven om een dominante positie te bereiken,
- Creëert geheel nieuwe waarde voor klanten die ze niet kunnen vinden bij concurrenten – waarde-innovatie.
Nadelen
- Het ontwikkelen van een unieke blauwe oceaanstrategie is moeilijk vanwege de markverzadiging en vereist meer werk en voorbereiding,
- Afwijken van het klassieke model betekent een groot risico nemen – u vindt mogelijk geen vraag naar uw producten of diensten.
Het toepassen van de blauwe oceaanstrategie heeft veel bedrijven enorme winsten opgeleverd en de meeste van hun concurrenten geëlimineerd. Het publiek heeft ook geprofiteerd door unieke producten of diensten te ontvangen die aan hun behoeften voldoen. Het creëren van een dergelijk plan is niet eenvoudig, het vereist een innovatieve benadering en grote vastberadenheid om het doel te bereiken. Het is echter de moeite waard om te zoeken en verschillende oplossingen te proberen, misschien worden ze een “ladder” naar uw toekomstige succes.
Voorbeelden van blauwe oceaanstrategie
Cemex
Een van de grootste cementproducenten paste de blauwe oceaanstrategie toe door emotionele waarde toe te voegen aan de promotie van zijn aanbod. Het product was niet aantrekkelijk op de Mexicaanse markt, ondanks de relatief lage prijs en overbevolking. Multi-generatie gezinnen woonden meestal in één huishouden, en ze waren terughoudend om te investeren in het uitbreiden van de woonruimte. Middelen werden veel waarschijnlijker gebruikt voor bruiloften, doopfeesten, enz.
Het bedrijf besloot in te spelen op deze hechting aan traditie en introduceerde het Paitrimonio Hoy. Dit was een spaarprogramma waarin bereidwillige individuen een bepaald bedrag geld zouden storten zodat de verzamelde fondsen later voor een gekozen doel konden worden verdeeld. Gewoonlijk werden de fondsen gebruikt voor familiefeesten, maar in dit geval zouden de fondsen worden gebruikt voor woningverbeteringen. Wanneer nodig, zorgde Cemex voor de benodigde bouwmaterialen, waardoor het zijn winst verhoogde en de lokale gemeenschap ondersteunde.
Peirce College
Peirce College herkende en speelde in op een onvervulde behoefte onder potentiële consumenten. Hoger onderwijs en universitaire opleidingen werden gezien als het domein van jongeren. Ze besloten die mindset te veranderen door zich te richten op werkende professionals die nog steeds hun vaardigheden wilden verbeteren en kennis wilden opdoen.
Door gebruik te maken van de ontwikkeling van het internet, boden ze afstandsonderwijsprogramma’s aan, evenals georganiseerde cursussen buiten de universiteitscampus (bijv. in bedrijven en organisaties). De flexibele benadering stelde mensen in staat om kennis op te doen en gaf hen de mogelijkheid om hun carrière te bevorderen. Bovendien werden innovaties geïntroduceerd terwijl grote financiële uitgaven werden vermeden. Fondsen om de noodzakelijke technologische oplossingen te ontwikkelen werden verkregen door programma’s die niet in trek waren te elimineren.

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.