Verhoog de conversieratio in de Shopify-winkel – inhoudsopgave:
Wat is de conversieratio?
Om een conversieratio te definiëren, moeten we eerst verduidelijken wat een conversie zelf is. Het gebeurt wanneer een bezoeker van een bepaalde website een actie onderneemt die de eigenaar van die website verwacht. Dergelijke acties kunnen het doen van een aankoop, inschrijven voor een nieuwsbrief, het aanmaken van een account, het downloaden van een e-book of zelfs het delen van een artikel omvatten. Het hangt allemaal af van welk businessmodel een bepaalde website heeft aangenomen en wat de prioriteiten zijn.
De conversieratio vertelt je welk percentage van de bezoekers heeft geconverteerd. Je kunt het natuurlijk zelf berekenen, maar de meeste e-commerce systemen hebben ingebouwde tools of de mogelijkheid om extra plug-ins te installeren die de conversieratio continu analyseren en berekenen.
Wat is een goede conversieratio? Nou, hoe hoger, hoe beter. Maar er zijn bepaalde beperkingen aan. Het is onmogelijk om een conversieratio van 100% of 50% te bereiken. Er zijn veel statistieken beschikbaar op het internet, uitgesplitst per sector, aangezien wat een lage ratio in de ene sector kan zijn, een hoge ratio in een andere kan zijn. Bijvoorbeeld, de meubelindustrie heeft een lage conversieratio, en een resultaat van 5% kan als hoog worden beschouwd, wat op zijn beurt een lage prestatie zal zijn in de mode-industrie.
De statistieken zeggen dat slechts 10% van de bedrijven op het internet een conversieratio van 10% behaalt, terwijl ongeveer 25% van de bedrijven een conversieratio van meer dan 5% krijgt. Gezien deze resultaten kan worden aangenomen dat een conversieratio van ongeveer 10% als zeer goed kan worden beschouwd. Het is echter altijd een goed idee om te controleren hoe jouw site zich verhoudt tot de specifieke sector.

Waarom zou je je zorgen maken over het verbeteren van je conversieratio?
Het antwoord op deze vraag is heel eenvoudig – hoe hoger de conversieratio, hoe meer gebruikers een aankoop doen op de site, wat betekent dat er meer winst voor het bedrijf is. Dus, met dezelfde hoeveelheid verkeer op de site, kan er meer omzet worden gegenereerd. Dit komt omdat het niet gaat om het creëren van krachtige marketingcampagnes en het verhogen van het verkeer naar de site. Dat is hier niet belangrijk.
In tegenstelling tot wat je misschien denkt, kan een site met lage traffic die niet zwaar is gepromoot een betere conversieratio hebben dan een site die wel is geadverteerd. Als een site niet converteert, genereert deze geen winst. Dit is ook een signaal voor het bedrijf om te zoeken naar mogelijke tekortkomingen of fouten op de site zelf. Als nieuwe bezoekers binnenkomen, geïnteresseerd lijken, maar uiteindelijk geen actie ondernemen, betekent dit dat er iets mis is gegaan en het de moeite waard is om te kijken wat het is.
Hoe verhoog ik de conversieratio in mijn Shopify-winkel?
Terwijl je dit artikel leest, weet je waarschijnlijk al wat een conversieratio is, en je weet ook dat het een goed idee is om ervoor te zorgen dat deze zo hoog mogelijk is. Er zijn verschillende bewezen manieren om dit te doen. Er is echter geen wondermiddel dat altijd de verwachte resultaten oplevert. Elke methode moet worden aangepast, en er moet tijd worden besteed aan het monitoren of de wijziging werkt, evenals het maken van aanpassingen en testen. Beschouw de volgende tips als inspiratie of een stimulans om iets nieuws te proberen.
- UX-ontwerp
- Unieke productbeschrijvingen
- Effectieve zoekfilters
- Mobielvriendelijkheid
- Call to action
- A/B-testen
- Bedrijfsinformatie
- Flexibele betaalmethoden
- Paginav snelheid
- Coherente marketingcampagne
Wanneer klanten je website bezoeken, verwachten ze duidelijke en gemakkelijke navigatie, leesbaarheid en interessante informatie. Als ze niet echt weten waar de site over gaat en wat ze erop moeten doen, zullen er geen conversies zijn. De concurrentie is zo hevig dat zulke kleine dingen genoeg zijn om de klant de site te laten verlaten en ergens anders te zoeken naar wat ze nodig hebben.
Deze wijziging kan een dubbel voordeel opleveren. Ten eerste zijn klanten die de site binnenkomen en uitgebreide informatie over het product ontvangen en gemakkelijk alle noodzakelijke gegevens erover kunnen vinden, meer geneigd om te kopen. Bovendien hebben dergelijke unieke beschrijvingen een positieve invloed op SEO.
Als de klant een specifiek product wil kopen, verwacht hij het gemakkelijk te kunnen vinden in het doolhof van andere artikelen. Vergeet daarom niet om een zoekbalk en filters op je site te plaatsen. Dit helpt klanten om producten te selecteren op kleur, prijs of doel, zonder dat ze door alles hoeven te bladeren, maar alleen door een groep producten van hun keuze.
Onderzoek toont aan dat de meerderheid van de huidige internetgebruikers mobiel is. Hoewel het voor de hand ligt dat de site moet worden aangepast aan mobiele apparaten, zijn veel van hen niet responsief. Het verbeteren van deze functionaliteit zal helpen om de conversies in de winkel te verhogen.
Een call to action moet op de pagina opvallen en een sterke prikkel zijn om te klikken. Extra informatie is slechts een achtergrond voor wat het belangrijkste is. Vaak is de CTA echter niet duidelijk genoeg of staat deze op de verkeerde plaats, waardoor bezoekers van de site het belangrijkste doel van de pagina verliezen. Dus waar moet het worden geplaatst om zichtbaar te zijn en de conversies in de winkel te verhogen?
De enige effectieve manier om te zien waar je CTA’s moet plaatsen, is door het gedrag van klanten op je site te bestuderen. Hiervoor kun je geavanceerde analysetools gebruiken die het verkeer op de site registreren en het in de vorm van heatmaps weergeven. Je kunt zien waar mensen stoppen op de pagina, waar ze op klikken en of ze überhaupt naar beneden scrollen op de pagina. Deze analyse kan je helpen bepalen waar je de CTA-knop moet plaatsen.
Wanneer je ontdekt op welke fase je klanten afzien van winkelen en je weet al waarom, maak dan een nieuwe versie van de site en voer A/B-tests uit om te vergelijken of deze daadwerkelijk beter presteert. Alleen als je aannames worden bevestigd, moet je je plan implementeren en de huidige site vervangen door de nieuwe versie.
Internetgebruikers zijn vaak voorzichtig, vooral als het gaat om bedrijven waarmee ze nog nooit eerder hebben samengewerkt. Daarom is het belangrijk om gedetailleerde bedrijfsinformatie, duidelijke voorwaarden, retourbeleid en contactinformatie op te nemen. Het toevoegen van een “Over ons” sectie die de visie en missie van je bedrijf beschrijft, evenals de oprichtingsgeschiedenis, kan de perceptie van het bedrijf als betrouwbaar beïnvloeden, wat een extra voordeel zal zijn.
Winkelwagentjes worden om verschillende redenen en op verschillende momenten verlaten, maar vaak is het tijdens de afrekenfase. Als een klant tegen een probleem aanloopt of niet de optie heeft die hij het vaakst gebruikt en waar hij zich het meest comfortabel bij voelt, is de kans groot dat hij het winkelwagentje verlaat. Het aanbieden van verschillende betaalmethoden geeft klanten de keuze die ze willen.
De selectie van plugins en tools om je Shopify-winkel te verbeteren is breed. Veel van hen zijn nuttig, maar in overvloed kunnen ze ervoor zorgen dat de site langzamer laadt. De laadsnelheid van de pagina is een van de belangrijkste elementen die van invloed zijn op of een gebruiker zal converteren. Om dit te voorkomen, moet je regelmatig je plugins controleren en diegene verwijderen die je niet gebruikt. Je kunt ook de functies binnen een bepaald Shopify-thema bekijken en zien welke functies gebruikers niet gebruiken.
Een marketingcampagne is een stuk van de puzzel die de verkoop aandrijft en de conversies verhoogt. Effectieve reclame brengt mensen naar je site, en als deze geoptimaliseerd en gemakkelijk te gebruiken is, zullen ze een aankoop doen. Dus als je de conversies wilt verhogen, moet je ervoor zorgen dat je de juiste marketingcampagne hebt. Kies voor duidelijke communicatie, kies je doelgroep en analyseer je winkelpersona’s goed.
Samenvatting
Een hogere conversieratio is een kans om de omzet te verhogen en je te onderscheiden van de concurrentie. Begrijpen dat het niet de marketingcampagne zelf is die ertoe doet, maar de kwaliteit van de website, is de basis voor succes. Beschouw het als een etalage voor je bedrijf en zorg ervoor dat elk element goed is afgesteld en de site een gebruiksvriendelijke plek is.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.