Gebruikerservaring (UX) en gebruikersinterface (UI) – zijn ze hetzelfde of verschillend? Kunnen we ze zelfs vergelijken? Beide kwesties beïnvloeden het productontwerp. Het is cruciaal om het verschil tussen UX en UI te begrijpen – vooral als je geïnteresseerd bent in werken in dit veld. Laten we onderzoeken welke relaties er zijn tussen deze twee gebieden.
UX en UI – inhoudsopgave:
- Gebruikerservaring (UX) – de basis
- Gebruikersinterface (UI) – de basis
- Overeenkomsten tussen UI en UX
- Hoe verschillen UX en UI?
- Appels met peren vergelijken? De relatie tussen UX en UI
Gebruikerservaring (UX) – de basis
In dit veld werken ontwerpers aan de ervaring die gebruikers hebben tijdens het interactie met het product. Natuurlijk is het doel om de ervaring positief en soepel te maken.
De UX-ontwerper moet de behoeften, doelen en problemen van de doelgebruikers onderzoeken. Het hele ontwerpproces omvat vaardigheden zoals visueel ontwerp, analytics, gebruikersonderzoek, projectmanagement en UI!
Het werk van de gebruikerservaringontwerper omvat meestal:
- strategische planning,
- gebruikersonderzoek (voornamelijk conceptueel, niet visueel),
- informatiearchitectuur (het organiseren en plannen van de inhoud),
- wireframing, prototyping van het product,
- zorgen voor de flow van de gebruikers (hun reis),
- testen met echte gebruikers,
- analyse van het hele proces,
- optimaliseren.
Gebruikersinterface (UI) – de basis
De gebruikersinterface is alles waar de gebruiker mee interactie heeft. Gewoonlijk is het een mobiele app of website-interface.
Dit omvat het ontwerpen van schermen, toetsenborden, geluid- en lichteffecten, en de hele logica achter de navigatie van het product.
De taak van de UI-ontwerper is om de ervaring van interactie met (alleen) de interface te optimaliseren – niet het hele product.
Het werk van de gebruikersinterfaceontwerper omvat meestal:
- ontwerponderzoek (trends, visuele behoeften),
- het ontwerpen van visuals (alle lay-out, kleuren, lettertypen, iconen, knoppen, enz.),
- branding (deel van de positionering van het product),
- stijlrichtlijnen, het definiëren van de visuele regels,
- zorgen voor de responsiviteit (soepele aanpassing door de platforms) en interactiviteit en animaties,
- prototyping (net als UX-experts moeten ze de effecten van hun werk testen).
Overeenkomsten tussen UI en UX
Zowel UX als UI zijn:
- gericht op de gebruiker (op behoeften, problemen en verlangens),
- gebaseerd op optimalisatie van de ervaring (om het positief en gemakkelijk te maken),
- vereisen vaardigheden zoals ontwerpen, data-analyse of gebruikersonderzoek,
- meestal in de techwereld.
Stel je voor dat we een website moeten bouwen voor het bezorgbedrijf.
De hele ervaring en logica van de service is voornamelijk de taak van de UX-ontwerpers. Ze moeten de behoeften onderzoeken en een soepel en intuïtief proces voor de klant ontwerpen.
De taak van de UI-ontwerper is om zich te concentreren op één deel van het proces (vaak samenwerkend met de UX-ontwerper) – het ontwerpen van de interface die een gemakkelijke weg voor de klant zal zijn.
Hoe verschillen UX en UI?
Het belangrijkste verschil tussen UX en UI is de breedte van elk ontwerpfeld.
Gebruikersinterface richt zich op de digitale apparaten, vooral de mogelijkheid van gebruikers om ze goed te gebruiken.
Gebruikerservaring is een veel bredere term, die hele producten en de algehele strategie omvat (niet alleen het bouwen van het visuele element). Gebruikerservaring hoeft zelfs niet over digitale producten te gaan.
Een ander punt is dat UI meer gericht is op het uiterlijk (van de interface). Terwijl UX ook een soepele ervaring wil – logica is belangrijker dan visuals.
Om een uitstekende UX te bereiken, moeten zowel UX- als UI-ontwerpers hand in hand werken. Beide zijn noodzakelijk voor het succes van de creatie.
Iets dat fantastisch uitziet maar moeilijk te bedienen is, is een voorbeeld van geweldige UI en slechte UX. Iets dat zeer bruikbaar is maar er vreselijk uitziet, is een voorbeeld van uitstekende UX en lage kwaliteit UI.
Appels met peren vergelijken? De relatie tussen UX en UI
Zoals je waarschijnlijk op dit punt hebt opgemerkt, is UI simpelweg een onderdeel van UX.
Die relatie maakt het moeilijk om deze twee gebieden te vergelijken – het is als het vergelijken van de ervaring van zitten in een goed ontworpen interieur met de kwaliteit van de bank waarop je zit.
Gebruikersinterface is een smal element, de specialisatie, die (onder andere factoren) werkt om een goede gebruikerservaring te bereiken.
De UX-ontwerper werkt vaak op een meer abstract niveau (bijvoorbeeld, werkt aan strategie en logica). Tegelijkertijd geeft de UI-ontwerper deze ideeën vorm door specifieke elementen te ontwerpen (de interface met zijn lettertypen, kleuren, spatiëring, en anderen).
Ondanks de tegenstellingen, zijn UX en UI niet volledig gescheiden dingen! Beide zijn cruciaal en werken hand in hand om te bepalen hoe een product eruit zal zien en functioneren. De één beïnvloedt altijd de ander.
UX en UI – samenvatting
Gebruikerservaring (UX) en gebruikersinterface (UI) zijn enkele van de meest verwarde en verkeerd gebruikte termen in het veld. Mensen verwarren, verwisselen en verwarren ze vaak. Dit kan het gevolg zijn van een misverstand over hoe breed de term UX is.
Om het simpel te zeggen – UI omvat elementen die de gebruiker in staat stellen om met een product te interageren. UX is wat de individuele gebruiker ervaart tijdens de interactie met het product.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Klaudia Kowalczyk
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
The ultimate UX Guide:
- Wat is UX – en wat het NIET is
- Ontwerp je gebruikerservaringen? Zorg voor deze dingen!
- 10 bruikbaarheidseisen voor UX-ontwerp die je moet kennen
- Het UX-ontwerpproces in 5 gemakkelijke en eenvoudige stappen
- Gebruiksvriendelijke ontwerp en de belangrijkste principes ervan
- Wat is Klantbeleving?
- 7 factoren van (uitstekende) gebruikerservaring
- Waarom is UX belangrijk?
- Voorbeelden van goed UX-ontwerp
- Gebruikerservaring vs Klantbeleving. Een eenvoudige uitleg van hun relatie
- Wat is een merkervaring?
- Gebruiksvriendelijkheid versus functionaliteit in UX
- Fasen van het gebruikergecentreerde ontwerpproces
- Wat is Mens-Computer Interactie (HCI)?
- UX en UI – zijn ze vergelijkbaar?
- Weet je wat UX Design betekent?