Crowdfunding mislukkingen – heb je erover gehoord? Om de voor de hand liggende redenen is het veel gemakkelijker om te horen over succesvolle campagnes waar iedereen het over heeft, maar mislukkingen? Volgens het populaire crowdfundingplatform Kickstarter faalt 1 op de 10 campagnes. Dankzij crowdfundingcampagnes hebben veel nieuwe producten de kans gekregen om het daglicht te zien. Sommige van hen zouden zonder de steun van internetgebruikers nooit zijn gemaakt. Het belangrijkste probleem is niet alleen de financiering, maar het project dat enige waarde biedt aan de potentiële gebruikers.
4 beschamende voorbeelden van crowdfunding mislukkingen – inhoudsopgave:
- De belangrijkste redenen voor crowdfunding mislukkingen
- Niet nagekomen beloftes
- Excessieve prijs
- Ridicule ideeën
- Samenvatting
De belangrijkste redenen voor crowdfunding mislukkingen?
In de geschiedenis van crowdfunding zijn er gevallen geweest van campagnes die verkeerd gingen en een slechte naam voor deze vorm van fondsenwerving maakten. Alle producten van de mislukte campagne worden verenigd door één kenmerk – nutteloosheid.
Het product, de dienst of het bedrijf heeft slecht doordachte of onpraktische functies of fundamenten, die voor niemand nuttig zijn, maar enorme bedragen ontvangen.
Op onze lijst staat de sapcentrifuge Juicero Press. Het is een Amerikaanse pers om wegwerpverpakkingen te persen die onder een betaald abonnement worden verkocht. De verpakking bevat voorgeperste fruit- en groentesappen. Het apparaat is verbonden met WiFi en de rol ervan is om de sappen samen te mengen – dit plezier zou slechts 400 Amerikaanse dollars kosten. Er was slechts één probleem – de verpakkingen met sappen konden gemakkelijk handmatig worden geperst zonder het dure apparaat te gebruiken.
Het bedrijf trok de aandacht van de media en de pers en werd beschreven als een symbool van de negatieve, absurde en gebrekkige cultuur van Silicon Valley, waar enorme bedragen worden ingezameld om oplossingen te vinden voor niet-bestaande problemen. Het bedrijf heeft de verkoop van het sap en de verpakkingen opgeschort en het apparaat teruggekocht van zijn klanten. Het voorbeeld toont aan dat apparaten met een laag niveau van dagelijkse geschiktheid voor gebruik geen kans hebben om klanten aan te trekken.
Bedrog en misleiding
Het meest beruchte voorbeeld van bedrog is de 3D-printer en scanner Peachy Printer. Dit apparaat slaagde erin om fondsen te verzamelen ter waarde van 651.000 Amerikaanse dollars (wat 1302% van het doel is). Het apparaat zou 100 Amerikaanse dollars kosten, en de makers hebben het gepromoot als de meest betaalbare printer ter wereld. De crowdfundingcampagne werd ondersteund door 5 duizend individuen, en het idee werd enthousiast ontvangen.
Waar is de controverse? Wat zou het probleem hier kunnen zijn? Een van de oprichters van het project heeft een groot bedrag van 320.000 Amerikaanse dollars toegeëigend om voor zichzelf een huis te bouwen. De projectmakers beloven nog steeds de printer op de markt te brengen. Dergelijk gedrag verwoest de reputatie van het bedrijf en ontmoedigt potentiële klanten om te kopen.
Niet nagekomen beloftes
Franko 2 is een ander voorbeeld van slecht crowdfunding. Het is een computerspel gebaseerd op de originele titel Franko: The Crazy Revenge uit 1994. De oprichters van het project hebben meer fondsen ontvangen dan eerder verwacht (112%). Het spel zou in 2013 op de markt komen.
Wat is het probleem met deze campagne? De première van het spel wordt uitgesteld, terwijl er in de tussentijd veranderingen in het programmeerteam zijn geweest. Het is al meer dan 8 jaar sinds de succesvolle crowdfunding campagne, maar het spel is nog steeds niet uitgebracht. Talrijke politieverslagen zijn ingediend, maar allemaal zonder enig significant resultaat.
Excessieve prijs
Er is geen echte reden voor de gemiddelde gebruiker om de ideeën voor projecten te steunen die nooit beschikbaar voor hem kunnen zijn vanwege de hoge prijs. Dit was het geval met de Bed Botoxis-campagne voor een product op de grens van robotica en het dagelijks leven. De Botixis was een speciale kast met twee programmeerbare armen die ontworpen waren om het bed op te maken.
Het product zou 1500 Amerikaanse dollars kosten, wat een aanzienlijk bedrag is voor de gemiddelde internetgebruiker. Uiteindelijk heeft het project nooit de prototypingfase bereikt omdat de inzameling werd ondersteund door het spectaculaire nulbedrag van internetgebruikers.
Ridicule ideeën
Elke mens gebruikt ongeveer 20% van zijn hersenen. Project Luci had als doel dat aantal te verhogen. De speciale hoofdbanden zouden hersengolven monitoren en bewust dromen opwekken. De campagne heeft bijna 900% aan steun verkregen (en 363.000 Amerikaanse dollars verzameld), maar het bedrijf moest de inzameling stopzetten onder de druk van scherpe kritiek.
Er waren enkele beweringen dat het apparaat geen kans had om te werken zoals ontworpen. De projectoprichters hebben geen werkende prototypes van het apparaat geleverd en de campagne is mislukt. Momenteel is het project overgenomen door een particuliere investeerder, die het product binnenkort op de markt wil brengen. Maar wanneer?
Samenvatting
De uitnodigende mogelijkheid om honderden duizenden dollars te verzamelen heeft veel makers aangemoedigd om items uit te vinden die vaak nutteloos, onpraktisch en over het algemeen waardeloos zijn. Dergelijke producten oplossen geen echte problemen ondanks het feit dat hun makers overtuigd zijn van hun potentieel en waarde.
Sommige mensen zeggen dat het internet bijna alles accepteert en dat alles via het internet kan worden verkocht, maar zoals we zien hebben ze ongelijk. De ervaring leert dat niet alle producten aan de mensen kunnen worden verkocht. Sommige crowdfundingprojecten zijn mislukt en eindigden in juridische procedures. Er waren aanklachten voor het afpersen van geld, rechtszaken, beschuldigingen met betrekking tot niet nagekomen beloftes. Dit zijn de voorbeelden van crowdfunding mislukkingen, waar de campagne verkeerd ging en contraproductief, zinloos en niet de moeite waard was.
Lees ook: 4 soorten werknemers die elk bedrijf nodig heeft
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.