Hoe IT-professionals te werven? Hoe je je op dit proces kunt voorbereiden? Technische werving is om een reden problematisch voor veel mensen. Er zijn echter manieren die recruiters, zelfs van buiten de industrie, zullen helpen om het hele proces effectief uit te voeren en de juiste kandidaat te vinden. Hier is een lijst van 7 tips om je te helpen IT-professionals aan te nemen. Lees verder.

Hoe IT-professionals te werven? – inhoudsopgave:

  1. Waarom is IT-werving zo moeilijk?
  2. 7 tips voor recruiters
  3. Samenvatting
  4. Bekijk onze video over hoe IT-specialisten te werven

Waarom is IT-werving zo moeilijk?

Het vinden van de juiste IT-specialist is niet eenvoudig, voornamelijk omdat de vraag naar dergelijke professionals nog steeds groeit. Samen met de digitale transformatie besluiten steeds meer bedrijven het juiste talent aan te nemen, maar er zijn nog steeds niet genoeg werknemers met de vereiste competenties. Kandidaten die over de verwachte vaardigheden beschikken, werken meestal al voor een andere werkgever. Als gevolg hiervan zijn er meer beschikbare vacatures dan werknemers.

Bovendien moeten recruiters de specifieke kenmerken van de industrie onder ogen zien. De technische vocabulaire, jargon en constante ontwikkeling van de sector maken het moeilijk voor degenen buiten deze wereld om precies te begrijpen waar kandidaten om geven, wat hun verwachtingen zijn en hoe ze hen kunnen bereiken.

Het is echter niet de moeite waard om op te geven. Hier is een lijst van 7 manieren om IT-professionals te werven.

7 tips voor recruiters

Begrijp de verwachtingen van de werkgever

Het eerste probleem betreft niet de kandidaat, maar de werkgever. Het maakt niet uit of je werft voor een extern bedrijf of binnen de organisatie waarvoor je werkt, je moet eerst begrijpen welke verwachtingen de werkgever heeft van de kandidaat. Waarom hebben ze besloten de persoon voor de functie aan te nemen? Welke vaardigheden en kennis moet hij of zij bezitten? Wat zal de aangeworven werknemer doen?

Je moet je voorbereiden op het feit dat een kandidaat tijdens een sollicitatiegesprek naar elk detail met betrekking tot de aangeboden functie kan vragen. Als recruiter moet je de antwoorden op deze vragen kennen. Als je beschrijving echter niet overeenkomt met de werkelijkheid, kan de kandidaat zich bedrogen voelen, wat hun beslissing om het contract te beëindigen kan beïnvloeden.

Vraag de werkgever om de functie-eisen te specificeren en controleer vervolgens of ze allemaal noodzakelijk zijn. Misschien zijn sommige van hen niet nodig voor een bepaald project, of is kennis van vergelijkbare technologieën voldoende, waardoor de kandidaat snel kan inhalen. Zorg ervoor dat, naast technische vaardigheden, ook specifieke persoonlijkheidskenmerken of soft skills vereist zijn, bijvoorbeeld communicatieve vaardigheden, het vermogen om in een team te werken, goede organisatorische vaardigheden.

Creëer een persona van de ideale kandidaat

Als je hebt geverifieerd aan welke eisen de ideale kandidaat moet voldoen, zal er een bepaald beeld van de juiste professional in je hoofd beginnen te vormen. Het voorbereiden van een persona stelt je niet alleen in staat om te begrijpen wat je al weet, maar laat ook tekortkomingen zien. Een daarvan is bijvoorbeeld demografie.

Als de ideale kandidaat die je denkt te zoeken rond de 35 jaar oud moet zijn, zal het gemakkelijker voor je zijn om de juiste communicatiekanalen te kiezen om hen te bereiken. Je kunt ook specificeren of de werknemer een universitaire graad moet hebben – als dat zo is, zal het beperken van de zoektocht tot specifieke universiteiten je in staat stellen om contact op te nemen met afgestudeerden die mogelijk gerekruteerd kunnen worden.

De persona laat je ook de functie vanuit het perspectief van de kandidaat bekijken. Denk na over in welke levensfase ze zich nu kunnen bevinden. Hebben ze een gezin te onderhouden? Betalen ze een hypotheek? Wat zouden hun hobby’s kunnen zijn? Op deze manier kun je voorspellen welk salaris ze zullen verwachten en welke vorm van samenwerking hen zal aanspreken. Het creëren van een persona van de ideale kandidaat stelt je ook in staat om vacatures en marketingberichten beter te targeten.

Begrijp de verwachtingen van de kandidaat

Vergoeding en een type contract zijn niet alles. Veel kandidaten zijn op zoek naar banen die specifieke voordelen bieden. Dit kunnen bijvoorbeeld gratis sportschoollidmaatschappen, ziektekostenverzekering, de mogelijkheid om op afstand te werken of flexibele werktijden zijn. Naast populaire voordelen kunnen kandidaten ook rekening houden met de bedrijfscultuur en locatie. Zorg ervoor dat je website deze informatie niet mist. Tegenwoordig waarderen veel mensen de transparantie van bedrijven. Denk na over welke van deze factoren een stimulans voor een kandidaat kan zijn, en vergeet niet om deze informatie in je advertentie op te nemen.

Leer de technische taal

Helaas zullen recruiters die de IT-industrie niet kennen, maar niet willen uitbesteden, ten minste een beetje initiatief en de bereidheid om hun kennis bij te werken moeten tonen. Het leren van basis technische termen zal hen helpen de barrières te overwinnen en kandidaten beter te begrijpen. Het zal ook het vertrouwen van de recruiter vergroten, omdat ze zich niet ongemakkelijk zullen voelen over het eisen van vaardigheden van een werknemer die ze niet eens begrijpen. Vanuit het perspectief van de kandidaat is het ook een groot pluspunt voor het bedrijf om met een voorbereide persoon te praten.

Diep in het IT-veld duiken is een doorlopend proces. De industrie evolueert voortdurend en recruiters moeten zich voorbereiden om hun kennis continu bij te werken. Dit heeft echter extra voordelen. Het volgen van professionele publicaties, blogs, conferenties of evenementen helpt recruiters om professionals te leren kennen, hoe ze werken, evenals hun doelen en interesses.

Wees bereid om te onderhandelen

Zoals we eerder hebben vermeld, kunnen kandidaten kiezen uit veel jobaanbiedingen. Wees daarom bereid om te onderhandelen tijdens een sollicitatiegesprek, of het nu gaat om het salaris, het contract of andere arbeidsvoorwaarden. In sommige situaties kan het ook voordelig zijn om een flexibele benadering naar de kandidaat te hebben. Als een potentiële werknemer bijvoorbeeld niet precies aan alle eisen voldoet, is het de moeite waard om met hen hierover te praten. Het kan blijken dat ze in staat zijn om in te halen.

Hetzelfde geldt voor de verwachte jaren werkervaring. Soms heeft een kandidaat die in totaal 6 jaar in een functie heeft gewerkt minder kennis dan iemand die slechts 3 jaar heeft gewerkt. Nogmaals, het is de moeite waard om te overwegen dat de IT-industrie zich ontwikkelt, dus soms is de bereidheid om nieuwe dingen te leren belangrijker dan ervaring.

Als recruiter moet je het vermogen hebben om te luisteren en dingen op te merken die niet direct worden gezegd. Moedig de kandidaat aan om over hun interesses te praten. Het kan blijken dat ze naast hun werk hobby’s hebben die nuttig kunnen zijn in de gegeven functie, en zo waarde kunnen toevoegen aan het bedrijf.

Bouw je netwerk van contacten op

Een van de manieren om kandidaten te bereiken, is door naar hen te zoeken onder je eigen contacten, vooral als ze uit de IT-industrie komen. Op deze manier kun je sneller reageren als een van de professionals je laat weten dat ze op zoek zijn naar een baan of iemand kennen die ze willen aanbevelen.

Een andere kwestie is waar je naar kandidaten zoekt. De meeste mensen zijn al in dienst bij andere bedrijven, maar je kunt ze nog steeds benaderen met een voorstel voor samenwerking. Het kan blijken dat precies jouw aanbod hen overtuigt om van baan te veranderen. Aangezien dergelijke mensen officieel echter niet op zoek zijn naar een baan, betekent dit dat ze ook geen advertenties op vacaturesites bekijken. Baseer het hele wervingsproces dus niet op sites zoals Monster of Indeed. Maak gebruik van andere mogelijkheden die het internet je biedt.

Wees in de eerste plaats actief op branchespecifieke websites, zoals Stack Overflow of GitHub. Daar vind je specialisten die verschillende programmeertalen gebruiken en op verschillende ervaringsniveaus werken.

Een andere plek om naar kandidaten te zoeken, is sociale media. Afhankelijk van hun leeftijd gebruiken verschillende generaties verschillende sociale mediaplatforms. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar opkomend talent, zoals studenten, kun je een vacature delen in Facebook-groepen. Veel mensen hebben ook een account op LinkedIn. Hier kun je lid worden van zakelijke groepen voor mensen uit een bepaalde industrie of met specifieke interesses.

Lokale evenementen zijn ook een ideale manier om in contact te komen met potentiële kandidaten. Controleer of er branche-evenementen in jouw omgeving zijn die je zou kunnen bijwonen. Zo niet, misschien kan jouw bedrijf zo’n evenement plannen en organiseren?

Verifieer de vaardigheden van de kandidaat

Je kunt op papier zeggen wat je wilt. Het is dus de moeite waard om te controleren of de kandidaat echt voldoet aan de functie-eisen, zoals ze je in hun cv hebben verzekerd. Als je echter niet genoeg kennis hebt om dit te verifiëren, vraag dan een andere IT-professional om je te helpen. Terwijl zij de technische vaardigheden van de kandidaat controleren, kun jij hun persoonlijkheidskenmerken, communicatie- en presentatievaardigheden beoordelen.

Maar wat als je momenteel niemand in je team hebt die de vaardigheden van de kandidaat kan verifiëren? Je kunt een extern bedrijf inschakelen dat IT-mensen werft. Een andere manier is om je netwerk van contacten te gebruiken. Daar vind je misschien iemand die je kan helpen met het sollicitatieproces.

Samenvatting

Zoals je kunt zien, kan een persoon van buiten de industrie een effectief wervingsproces uitvoeren. Als je de technische jargon niet kent, kun je de hulp van een extern bedrijf of andere specialist inschakelen. In beide gevallen is het echter noodzakelijk om deze omgeving te begrijpen, basisdefinities te leren en op de hoogte te blijven. In beide gevallen moet je echter weten waar je naar kandidaten moet zoeken en hoe je aan hun verwachtingen kunt voldoen.

Lees ook: Hoe je de beste kandidaatervaring in werving kunt bieden.

Bekijk onze video over hoe IT-specialisten te werven:

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →