Een nieuw welkomstpakket voor medewerkers maken - inhoudsopgave:
Wat zijn welkomstpakketten voor werknemers?
Welkomstpakketten zijn geschenksets die meestal op de eerste dag van de werknemer door hun supervisors worden gegeven. In wezen is hun doel om de nieuwe werknemer welkom te heten en hen materiaal te bieden dat nuttig kan zijn op het werk. In sommige bedrijven ontvangen alle werknemers dezelfde pakketten, maar er zijn entiteiten die deze variëren afhankelijk van de afdeling, en zo vanaf het begin een gevoel van verbondenheid met het team of de functie opbouwen. Welkomstpakketten voor werknemers worden uitgedeeld aan alle werknemers, ook aan degenen die op afstand werken.
De voordelen van het creëren van welkomstpakketten
Het ontvangen van het welkomstpakket voor werknemers is een van de belangrijkste elementen van het onboardingproces. De personalisatie, aantrekkelijke verpakking en tijdige levering (vooral in het geval van werknemers op afstand) hebben een positieve impact op het imago van het bedrijf. Dergelijke kleine gebaren tonen aan dat het bedrijf om mensen geeft en dat het een aantrekkelijke werkplek is, wat kan bijdragen aan het verhogen van de werknemersretentie en het verlagen van de kosten die gepaard gaan met personeelsverloop.
Hoe bereid je een goed welkomstpakket voor?
Om ervoor te zorgen dat het welkomstpakket voor werknemers zijn werk doet, moet je goed nadenken over wat je erin wilt opnemen. Sommige bedrijven staan erop om elk element van het pakket individueel te maken. Daartoe voegen ze bijvoorbeeld de naam van de werknemer op gadgets of gepersonaliseerde cadeaus toe (bied items aan die verband houden met de interesses of hobby’s van de werknemer). Het belangrijkste is echter dat het ontvangen pakket zijn doel dient – de werknemer ondersteuning bieden (praktische dimensie), een gevoel van verbondenheid opbouwen en de merkbekendheid vergroten. Het is ook de moeite waard om ervoor te zorgen dat de items aantrekkelijk zijn verpakt. Je kunt milieuvriendelijke dozen of tassen met het bedrijfslogo gebruiken of een andere verpakkingsmethode die de aandacht trekt.
Wat moet je opnemen in een welkomstpakket voor werknemers?
Hoewel gepersonaliseerde werknemerspakketten ongetwijfeld het beste werken, kunnen niet alle bedrijven zich dat veroorloven. Daarom geven ze meestal elke werknemer dezelfde gadgets. Welkomstpakketten bevatten merkartikelen, die ook vaak op beurzen worden gebruikt. De populairste items zijn schrijfgerei, zoals pennen en notitieblokken. Je kunt echter ook vinden:
- mok – een geweldig cadeau voor dagelijks gebruik op kantoor of thuis,
- hoodies of t-shirts – ze creëren een gevoel van verbondenheid met een team of bedrijf,
- elektronische gadgets – powerbanks, geheugensticks, koptelefoons en luidsprekers,
- laptoptassen – vooral gewaardeerd door werknemers op afstand,
- katoenen tassen – een milieuvriendelijk en duurzaam cadeau,
- puzzels – om werknemers te vermaken en mentaal scherp te houden,
- bedrijfsbrochures – informatie over het bedrijf, bijvoorbeeld de structuur, voordelen en bedrijfscultuur.
Samenvatting
Welkomstpakketten voor werknemers zijn een geweldige manier om nieuwe werknemers in te werken en hen aangenaam te verrassen. Het ontvangen van een welkomstpakket zal zeker zorgen voor een betere ervaring voor hen en hun algehele indruk van het onboardingproces verbeteren. Als gevolg hiervan zullen ze sneller integreren met hun nieuwe team en hun motivatie vergroten om zich te bewijzen in een nieuwe baan, wat ook een rol kan spelen bij het verminderen van personeelsverloop. Om deze redenen is het de moeite waard om zorg te dragen voor de esthetiek en kwaliteit van de geleverde materialen, evenals om ze af te stemmen op de behoeften van de nieuwe werknemer.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Lees ook: Hoe kan HRIS-software helpen om de betrokkenheid van werknemers op het werk te vergroten?
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.