Denk je erover na om je eigen bedrijf te starten of heb je er al een en wil je de prestaties verbeteren? Ongeacht de sector, leren over concurrentiekrachten en de aantrekkelijkheid van jouw sector zal je helpen een stabiel, winstgevend bedrijf op te bouwen. Je kunt het model van de vijf krachten van Porter gebruiken om je hierbij te helpen. Lees verder om meer te ontdekken.

De vijf krachten van Porter – inhoudsopgave:

  1. Begrijpen van de vijf krachten van Porter
  2. De vijf krachten van Porter – voorbeelden
  3. Voor- en nadelen van het model van de vijf krachten van Porter

Begrijpen van de vijf krachten van Porter

Dit is een methode om de winstgevendheid en het potentieel van de geselecteerde sector te bepalen. Bovendien helpt het je informatie te verzamelen over je concurrentie en de bedreigingen en kansen die daarmee gepaard gaan.

De vijf krachten van Porter omvatten:

  • Potentieel van nieuwe toetreders tot de industrie
  • Bedreiging van vervangende producten
  • Concurrentie in de industrie
  • Macht van klanten
  • Macht van leveranciers
De vijf krachten van Porter

Potentieel van nieuwe toetreders tot de industrie

Het bepaalt de barrières voor markttoetreding en het behouden van een goede positie daarin. Het starten van een bedrijf houdt in dat je financieel kapitaal moet investeren, patenten of gespecialiseerde vaardigheden moet hebben. Een extra moeilijkheid kan het al bestaande, diverse aanbod van producten en diensten zijn – het zal veel moeilijker voor je zijn om je te onderscheiden van de concurrentie.

Bedreiging van vervangende producten

Het verwijst naar hoe gemakkelijk het is om een vervangend aanbod te vinden voor dat van jou. Hoe meer van dergelijke producten of diensten je kunt vinden, hoe minder kans je hebt om een sterke positie in de sector te verwerven. De volgende factoren kunnen de mate van deze bedreiging beïnvloeden:

  • Uniekheid, innovativiteit van het product/de dienst, omdat ze moeilijker te vervangen zijn,
  • Een groot aantal vervangingen dat al op de markt is,
  • Hoge kosten voor het verbeteren of veranderen van het product/de dienst.

Concurrentie in de industrie

Concurrentievermogen is een belangrijk element dat een significante invloed heeft op de algehele marktomgeving. Deze kracht wordt beïnvloed door de volgende factoren:

  • Barrières voor markttoetreding – de noodzaak om veel geld te investeren of een innovatief aanbod of een patent te hebben,
  • Een groot aantal concurrenten met een vergelijkbaar strategisch profiel als dat van jou,
  • Consumentenloyaliteit – tevreden, langdurige klanten zijn misschien terughoudend om hun gewoonten te veranderen ten gunste van een nieuw, opkomend bedrijf.

Als je meer wilt leren over de sterke en zwakke punten van je concurrenten, en hoe je deze kennis kunt gebruiken in je managementstrategie – lees dan dit artikel.

Macht van klanten

Het hangt af van hun vermogen om druk uit te oefenen en prijzen te veranderen. De prikkels die de relatie tussen kopers en verkopers kunnen vormgeven zijn:

  • Product-/dienstdifferentie – als jouw aanbod niet significant verschilt van dat van je concurrenten, zullen consumenten eerder kiezen voor goedkopere producten,
  • Overstapkosten – hoe lager deze kosten, hoe groter de onderhandelingsmacht van kopers,
  • Hun hoeveelheid of neiging om samen te groeperen – sterke groepen krijgen een voordeel omdat ze over prijzen kunnen beslissen (een ontevreden aanbod kan leiden tot het afzien van de aankoop en, als gevolg daarvan, verslechtering van de situatie van het bedrijf).

Macht van leveranciers

Het hangt af van hun vermogen om prijzen, kwaliteit en levertijden te manipuleren. In dit geval zal de situatie van de leveranciers worden beïnvloed door de volgende factoren:

  • Een divers aanbod – als er veel producten/diensten zijn die vergelijkbaar zijn met die van ons op de markt, is de concurrentie sterker,
  • Kosten verbonden aan het veranderen van leveranciers – hoe hoger de kosten, hoe groter de onderhandelingsmacht van leveranciers,
  • Een groot aantal verschillende leveranciers – de noodzaak om te concurreren met andere leveranciers en ongunstige voorwaarden van samenwerking met kopers te accepteren.

De vijf krachten van Porter – voorbeelden

Voorbeeld 1. IT-industrie (bijv. Apple)

  • Potentieel van nieuwe toetreders tot de industrie – nieuwe marktdeelnemers zouden veel geld nodig hebben voor onderzoek, marketing en de ontwikkeling van nieuwe technologie die hen onderscheidt van rivalen.
  • Bedreiging van vervangende producten – er zijn veel vervangingen op de markt, hoewel consumenten die aan het merk zijn gehecht, waarschijnlijk niet zullen veranderen.
  • Concurrentie in de industrie – er zijn veel concurrenten in de sector (waaronder Samsung, Xiaomi, Huawei, LG), die snel groeien.
  • Macht van klanten – de behoeften van consumenten zijn gevormd door technologische vooruitgang (de vraag naar producten van Apple is groot en neigt te groeien), het productassortiment wordt uitgebreid met nieuwe producten die compatibel zijn met elkaar (bijv. iPhone, iPod, iWatch) om het gebruiksgemak te vergroten.
  • Macht van leveranciers – in dit geval heeft Apple zo’n sterke positie op de markt dat het kan beslissen over de relaties en voorwaarden van contracten tussen leveranciers (het beëindigen van de samenwerking zou schadelijker zijn voor de laatsten).

Voorbeeld 2. Een taalschool in een grote stad

  • Potentieel van nieuwe toetreders tot de industrie – goede taalvaardigheden zijn nu een wenselijke vaardigheid, daarom verschijnen er voortdurend veel nieuwe spelers in de industrie (andere scholen, evenals individuele docenten), een gebrek aan specifieke wettelijke reguleringen maakt het ook gemakkelijker om de markt te betreden).
  • Bedreiging van vervangende producten – een vervanging voor een traditionele taalschool kan afstandsonderwijs of online cursussen zijn, die flexibeler zijn als het gaat om het aanpassen van lesroosters.
  • Concurrentie in de industrie – er is hoge concurrentie, en om op te vallen, kunnen onderwijsinstellingen of docenten bijvoorbeeld niche-talen aanbieden en zich voorbereiden op taalcertificaten.
  • Macht van klanten – consumenten hebben een dominante positie omdat ze prijzen, aanbiedingen, schoollocaties kunnen vergelijken en de meest aantrekkelijke optie kunnen kiezen – het bedrijf moet zich aanpassen aan de behoeften van de kopers om te overleven.
  • Macht van leveranciers – docenten zijn de aanbieders van de diensten die door de school worden aangeboden – hun aantal, ervaring of gekozen specialisatie zal de reputatie en kwaliteit van het onderwijs bepalen. Het is zeker vermeldenswaard dat het voor Engelse docenten moeilijker kan zijn om een aantrekkelijke positie te vinden waar ze de voorwaarden van hun contract kunnen dicteren (vanwege de populariteit van de taal). Dit is een positief aspect vanuit het perspectief van de onderwijsinstelling.

Voorbeeld 3. Farmaceutische industrie (bijv. Pfizer)

  • Potentieel van nieuwe toetreders tot de industrie – er is weinig concurrentie, de farmaceutische sector wordt gedomineerd door grote spelers die niet door nieuwe toetreders kunnen worden bedreigd. Dit komt door de noodzaak om enorme bedragen te investeren, patenten te bezitten en te voldoen aan wettelijke vereisten.
  • Bedreiging van vervangende producten – goedkopere alternatieve medicijnen kunnen op de markt komen, wat op de lange termijn een negatieve invloed kan hebben op de reputatie van het bedrijf dat het originele product produceert.
  • Concurrentie in de industrie – er is een strijd om gekwalificeerde onderzoekers en een hoog risico op informatielekken tussen onderzoeksteams.
  • Macht van klanten – hier hebben patiënten weinig invloed omdat ze medicijnen kopen die door hun artsen zijn voorgeschreven (door alternatieven te kiezen, riskeren ze minder effectieve behandelingen).
  • Macht van leveranciers – grondstoffen of machines die nodig zijn voor de productie van medicijnen zijn breed beschikbaar van veel industriële fabrikanten, zodat farmaceutische bedrijven aantrekkelijkere aanbiedingen kunnen kiezen.

Voor- en nadelen van het model van de vijf krachten van Porter

Het model van de vijf krachten van Porter heeft zijn voordelen en nadelen. Laten we nu snel een blik op hen werpen.

Voordelen

Het helpt je een concurrentieanalyse uit te voeren

De vijf krachten van Porter helpen je risico’s te identificeren die verband houden met de onderhandelingsmacht van kopers en leveranciers, opkomende vervangingen voor producten of diensten en nieuwe concurrenten. Bewust zijn van de uitdagingen waarmee je te maken zult krijgen, zal je helpen een effectieve managementstrategie te creëren.

Het is nuttig bij het creëren van een bedrijfsstrategie

Door je bedrijfsomgeving te onderzoeken, krijg je een objectief beeld van je bedrijf en kun je de juiste beslissingen nemen.

Het laat je zakelijke risico’s begrijpen

Informatie krijgen over de invloed van concurrenten, leveranciers en kopers zal je helpen de oorzaken van je mislukkingen te begrijpen en conclusies te trekken voor de toekomst.

Het identificeert je sterke en zwakke punten

Door de impact van externe factoren te begrijpen, kun je de sterke en zwakke punten van je bedrijf isoleren en je strategische positie versterken, evenals oplossingen overwegen voor bestaande problemen.

Het wijst op sterke spelers

Je leert wie van je concurrenten, leveranciers of kopers de meeste invloed heeft in een bepaalde sector. Als gevolg hiervan weet je hoe je met de betreffende marktdeelnemers moet omgaan.

Het vestigt de aandacht op je groeikansen

De analyse kan je helpen de vraag te beantwoorden hoe je je bedrijf kunt uitbreiden. Is het bijvoorbeeld winstgevend om een partnerschap aan te gaan met een andere soortgelijke entiteit of misschien een totaal andere?

Nadelen

Het richt zich alleen op vijf factoren

Deze analyse negeert technologische of juridische aspecten, die in feite een enorme impact kunnen hebben op hoe je bedrijf opereert. Soms spelen deze factoren een dominante rol bij het behalen van succes of falen. Daarom moet je deze methode niet alleen gebruiken om de aantrekkelijkheid van een sector te beoordelen – de beste manier is om het te combineren met andere (bijv. SWOT, CSF-analyse).

Het is niet universeel voor alle industrieën

Het gepresenteerde model richt zich op slechts één sector van de economie, dus het is niet geschikt voor grote bedrijven die in meerdere industrieën tegelijk opereren.

Het is slechts een onderdeel van een diepere analyse

In de praktijk is het model van de vijf krachten van Porter een eenvoudig hulpmiddel dat niet alle informatie kan bieden die nodig is om een effectieve managementstrategie te ontwikkelen. Het is eerder een goede start voor een grondige verkenning van het bedrijf en zijn omgeving.

Lees ook: SWOT-analyse van online winkels.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →