Na het afsluiten van de eerste fasen van de ontwikkeling van het bedrijf, waarin de ondernemer zich voornamelijk richt op het opbouwen van het bedrijf vanaf nul, is het tijd om een nieuw merk aan de wereld voor te stellen. Aangezien een startup meestal wordt geassocieerd met innovatie, zou de marketingcampagne die het promoot ook gebruik moeten maken van het potentieel van onconventionele oplossingen. De hedendaagse markt wordt voortdurend overspoeld met typische advertenties die zijn gemaakt met traditionele strategieën. Hoe kun je je onderscheiden van de massa en moderne promotionele tools introduceren? Lees verder om meer te ontdekken.
Hoe promoot je jouw bedrijf? – inhoudsopgave:
Marketing in de 21e eeuw
Talrijke veranderingen die zich op de markt voordoen, hebben het noodzakelijk gemaakt om individuele marketingstrategieën goed aan te passen aan de heersende consumentenvoorkeuren. In plaats van potentiële klanten agressief aan te vallen, richten nieuwe vormen van reclame zich op het aantrekken van hun aandacht en het interesseren voor een bepaald product. Steeds meer campagnes zijn daarom gebaseerd op beknopte boodschappen die rijk zijn aan gewenste inhoud.
Het introduceren van oplossingen zoals push-advertenties verbetert de communicatie tussen een beginnende onderneming en haar potentiële klanten aanzienlijk. Korte en boeiende berichten die op de juiste plaatsen worden weergegeven, helpen je om problemen te vermijden die gepaard gaan met toenemende consumentenirritatie, die meestal voortkomt uit het omringd zijn door niet-passende advertenties. In de huidige markt zien we daarom een verschuiving naar contentmarketing die is gebaseerd op meer gepersonaliseerde en doordachte boodschappen.
In de zoektocht naar succes zouden bedrijven ook het potentieel van technologie in hun campagnes moeten benutten. Marketingautomatisering, naast het vergemakkelijken van realtime contact met klanten, helpt ook om aanbiedingen te presenteren die nauw zijn afgestemd op de individuele voorkeuren en behoeften van de ontvangers. Tegelijkertijd creëert het gebruik van verschillende kanalen een beeld van het bedrijf als bewust en toegewijd aan het opbouwen van sterke relaties met klanten.
Hier zijn enkele geweldige tools die, zelfs met een beetje moeite, bedrijven, waaronder startups, helpen om een effectieve marketingstrategie te creëren.
Dribbble
Dribbble kan worden beschreven als een soort sociaal netwerk dat is opgericht om te voldoen aan de behoeften van ontwerpers en hen te helpen hun werk te doen. Dit platform biedt toegang tot een verscheidenheid aan projecten en biedt inspiratie aan gebruikers van over de hele wereld. Tegelijkertijd richt Dribbble zich op het opbouwen van een betrokken en goed verbonden gemeenschap. Daarom is het niet zo eenvoudig om lid te worden.
Volledige toegang tot het portaal wordt alleen verleend via speciale uitnodigingen van andere gebruikers, van wie elke gebruiker een beperkt aantal heeft. Het aantal uitnodigingen per persoon hangt af van de kwaliteit van hun werk en de algehele activiteit op hun profiel. Een dergelijk beleid resulteert in een hoge kwaliteit van gepubliceerde materialen, aangezien alleen degenen die een officiële uitnodiging hebben ontvangen, hun werk op het portaal kunnen plaatsen.
Echter, naast een bron van ontwerp-inspiratie, wordt Dribbble nu een uiterst nuttig hulpmiddel voor het creëren van een marketingstrategie of het opbouwen van een positief imago. Werken die op het platform worden gepubliceerd, worden een waardevol portfolio voor bedrijven, waardoor ze breder publiek kunnen bereiken. Gecombineerd op één plek, creëren de projecten een etalage van het bedrijf, vooral ter ondersteuning van startups die nog niet zijn erkend op de markt.
Dribbble stelt je daarom in staat om een extra communicatiekanaal te verkrijgen, dat niet alleen nuttig is voor het opbouwen van relaties met klanten, maar ook met potentiële zakenpartners. Bovendien, dankzij de materialen die op het portaal zijn gepubliceerd, neemt de geloofwaardigheid van het merk toe, wat een positieve invloed heeft op het bereik. Een groot aantal volgers wordt een indicator van de kwaliteit van de aangeboden diensten.
Dribbble kan ook worden gezien als een geweldig verkoopkanaal, omdat het de acquisitie van nieuwe opdrachten vergemakkelijkt. Een vaardige presentatie van je werk kan geïnteresseerde klanten van over de hele wereld aantrekken, die zonder veel moeite, met een paar klikken, de kans hebben om te zien wat een bedrijf precies aanbiedt.
Een ander hulpmiddel dat helpt om het positieve imago van een bedrijf op grote schaal te versterken, is LinkedIn, een sociaal mediaplatform dat blijft groeien in populariteit. Aangezien de site dagelijks door meer dan 660 miljoen gebruikers wordt gebruikt, begint LinkedIn te worden gezien als een waardevol communicatiekanaal om de merkherkenning op de markt te versterken.
In de afgelopen jaren heeft het portaal, opgericht in 2002, zijn bereik aanzienlijk vergroot en is het nu een van de meest erkende sociale netwerken voor professionals geworden. Door de structuur van LinkedIn te analyseren, kan worden geconcludeerd dat de meeste gebruikers besluiten een account aan te maken om een baan te vinden, zakelijke contacten te leggen of de aangeboden diensten en producten te adverteren.
Als gevolg hiervan is LinkedIn een database geworden van meer dan 19 miljoen bedrijfsprofielen van over de hele wereld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het portaal tegenwoordig steeds vaker wordt gebruikt voor puur marketingdoeleinden. Bedrijfsprofielen op LinkedIn stellen je in staat om het merk succesvol te adverteren. LinkedIn, door verschillende vormen van netwerken tussen professionals te bevorderen, maakt communicatie veel gemakkelijker.
Zo dient het platform als een etalage voor individuele bedrijven. Het is daar dat potentiële werknemers, klanten of zelfs investeerders relevante informatie kunnen vinden. De gedeelde inhoud en het gecreëerde netwerk stellen je in staat om de aandacht van bezoekers vanaf het allereerste moment te trekken. Een dergelijke oplossing wordt gretig gebruikt door vertegenwoordigers van bedrijven die actief zijn in B2B-sectoren die LinkedIn in hun contentmarketingstrategie introduceren. Als gevolg hiervan verwerven ze nieuwe klanten zonder extra kosten te maken, wat bijzonder belangrijk blijkt te zijn voor nieuwe merken.
LinkedIn stroomlijnt het proces van het zoeken naar bedrijven en bevordert daarmee het opbouwen van waardevolle zakelijke relaties. Wat meer is, je kunt endorsements krijgen of geven op LinkedIn.
Iedereen met een account op het portaal kan een andere gebruiker endorsen op basis van hun vaardigheden of prestaties. Op deze manier stelt LinkedIn je in staat om netwerken van professionals met vergelijkbare interesses op te bouwen, wat helpt om sleutelvaardigheden voor individuele bedrijven te identificeren.
AppSumo
De site biedt een verscheidenheid aan digitale producten en diensten ter ondersteuning van bedrijven die in verschillende marktsectoren actief zijn in hun ontwikkeling. Het rijke aanbod biedt toegang tot verschillende soorten opties, tools, waaronder marketingtools, of programma’s om alle bedrijfsactiviteiten te stroomlijnen.
Producten die tegen een lagere prijs worden aangeboden, worden een uiterst nuttige oplossing, vooral voor beginnende startups, voor wie elke cent telt. Bovendien is het ook mogelijk om een proefperiode van 7 dagen te gebruiken om te controleren of een bepaald product echt aan onze verwachtingen voldoet.
Er zijn twee manieren om AppSumo te gebruiken. Enerzijds hebben bedrijven die digitale producten produceren en verkopen de kans om enorme kortingen via deze site aan te bieden. Op deze manier trekken ze nieuwe kopers aan die, wanneer ze besluiten artikelen tegen een aantrekkelijke prijs aan te schaffen, de kans krijgen om meer over het merk te leren. Als gevolg hiervan heeft hun positieve ervaring invloed op het uitbreiden van een groep vaste klanten.
AppSumo stuurt informatie over beschikbare aanbiedingen naar duizenden van zijn gebruikers, wat de verkoop onmiddellijk verhoogt. Gebruikers kunnen zich abonneren om meldingen over nieuwe kortingen naar hun e-mail te ontvangen. Deze oplossing helpt hen om op de hoogte te blijven, aangezien sommige retailers een beperkt aantal kortingen aanbieden die snel verdwijnen. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk een aankoop te doen.
Echter, naast de vrij voor de hand liggende voordelen van het gebruik van deze service door bedrijven die gespecialiseerd zijn in het verkopen van digitale producten, ondersteunt AppSumo ook organisaties aan de andere kant van de transactie in hun marketinginspanningen. Eenvoudige toegang tot verschillende digitale oplossingen en programma’s die tegen een aantrekkelijke prijs worden verkocht, helpt bedrijven uit verschillende sectoren om nuttige marketingtools te verwerven.
Behance
Behance is een gratis platform van Adobe dat is opgericht om creatieve professionals te ondersteunen en hen te helpen echte winst te genereren.
Gebruikers van de service maken accounts aan, waarmee ze vervolgens hun portfolio’s met het publiek delen. Kijkers kunnen andere werken doorbladeren, erop reageren of likes achterlaten. Op deze manier krijgen mensen met een account op Behance, naast het promoten van hun eigen werk, ook de kans om waardevolle inspiratie van andere kunstenaars op te doen.
Behance is een nuttig hulpmiddel voor alle creatieve bedrijven. De service helpt om alle voltooide projecten esthetisch te presenteren, waardoor potentiële klanten onmiddellijk de stijl van een bepaalde maker kunnen zien. We kunnen zeggen dat het platform het traditionele portfolio een geheel nieuwe dimensie geeft. Behance-gebruikers creëren het door verschillende vormen te combineren, zoals graphics, tekst, geluiden, videochats en zelfs live-uitzendingen.
Op deze manier kunnen opkomende creatieve startups zich onderscheiden op de markt door de vorm van het presenteren van hun werk, wat positief bijdraagt aan de perceptie van het hele merk. Uitzonderlijke werken met het hoogste aantal weergaven en likes gaan naar de sectie “Best of Behance”, die vooral de aandacht trekt van potentiële klanten of mensen die geïnteresseerd zijn in het starten van creatieve samenwerking.
Het is ook de moeite waard om het premiumaccount dat door het platform wordt aangeboden te vermelden. Dankzij deze optie krijgen kunstenaars de kans om hun werk en speciale projecten alleen met abonnees te delen. Een maandelijkse vergoeding wordt door de kunstenaars vastgesteld, en een gedeeltelijk beperkte toegang tot hun beste werken creëert vaak een intrigerende aura van uniciteit om hen heen.
Samenvatting
Een voortdurend veranderende markt dwingt ondernemers tot een flexibele benadering van het bedrijfsleven. De nieuwe realiteiten hebben duidelijk gemaakt dat de traditionele marketingstrategieën die tot nu toe zijn gebruikt, niet langer voldoende zijn. Bedrijven, vooral diegene die net de dynamische markt betreden, zouden een bredere kijk moeten nemen bij het opbouwen van reclamecampagnes en gebruik moeten maken van out-of-the-box tools.
Lees ook: Hoe een startupcultuur te bevorderen?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.