Elke ondernemer verbetert gretig zijn marktpositie en onderscheidt zich van anderen. Voordat je echter verder gaat, moet je informatie verzamelen over concurrenten om het volledige plaatje te krijgen. Om dit te doen, moet je een concurrentieanalyse uitvoeren, en een manier om dit te doen is door een strategische groepskaart te gebruiken.
Concurrentieanalyse met strategische groepskaart – inhoudsopgave:
- Wat is een concurrentieanalyse?
- Hoe voer je een concurrentieanalyse uit?
- Welke fouten moet je vermijden?
- Wat is een kaart van strategische groepen?
- Wat is het doel van de strategische groepskaart?
- Hoe maak je een kaart van strategische groepen?
- Welke criteria te kiezen?
- Waar moet je op letten bij het in kaart brengen van je strategische groepen?
- Voorbeeld van een kaart van strategische groepen
- Hoe interpreteer je de kaart van strategische groepen?
Wat is een concurrentieanalyse?
We hebben te maken met concurrentieanalyse wanneer we een vergelijking maken van bedrijven die vergelijkbare producten of diensten aanbieden als de onze. Dit is de manier om de details te vinden die anderen aanbieden, evenals hun managementstrategieën (productie, human resources, marketing, enz.). Het herkennen van hun sterke punten en de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, zal een breder perspectief en kennis van onze doelgroep bieden.
Hoe voer je een concurrentieanalyse uit?
- Vind bedrijven die op de jouwe lijken – zowel qua aanbod als qua manieren of benaderingen om bepaalde problemen op te lossen.
- Verzamel informatie over de kenmerken van de producten/diensten van concurrenten en bepaal welke consumentenbehoeften ze vervullen, bijv. het kopen van een winterjas vervult een basis fysiologische behoefte die verband houdt met het verminderen van de kou, het kopen van tickets voor een theateroptreden vervult een hogere behoefte, d.w.z. zelfactualisatie, enz.
- Overweeg hoe en in welke tijd het mogelijk is om de behoefte bij een concurrent te vervullen. Verwijzend naar het bovenstaande voorbeeld – een kledingmerk voert alleen fysieke verkopen uit. Voor een potentiële klant, die mogelijk in een andere plaats woont en geen tijd heeft om persoonlijk naar de showroom te gaan, kan dit een reden zijn om geen gebruik te maken van het aanbod. Door dit probleem op te merken en online verkoop en verzending in je bedrijf in te voeren – worden je aanbiedingen aantrekkelijker en vergroot je je concurrentievoordeel.
- Gebruik de informatie die op het internet en sociale media is geplaatst – beschrijving van het aanbod, assortiment of prijzen, meningen van internetgebruikers zullen waardevolle kennis bieden over de positie van het concurrerende bedrijf, zijn sterke en zwakke punten.
Welke fouten moet je vermijden?
- Ten eerste, wanneer je slechts één methode van marktonderzoek toepast, bereik je de meest betrouwbare en consistente resultaten door verschillende onderzoeksmethoden te benutten, bijv. strategische groepskaart met SWOT-analyse of KCS-analyse.
- Vervolgens wordt de macro-economische omgeving gekenmerkt door veel dynamiek, dus je moet constant de geldigheid van de resultaten controleren en ervan leren. Strategisch management draait om continue verbetering en het zoeken naar nieuwe oplossingen.
- Probeer te voorkomen dat je overhaaste conclusies trekt uit je analyse, alleen omdat deze je aannames bevestigde. Zorg ervoor dat je alle gegevens hebt verzameld en dat je deze niet interpreteert volgens je hypothesen. Bovendien is het de moeite waard om derden te raadplegen, die mogelijk aspecten zien die je over het hoofd hebt gezien.
Wat is een kaart van strategische groepen?
De kaart van strategische groepen toont grafisch de concurrentiële situatie van ondernemingen die in een bepaald segment opereren, met vergelijkbare aanbiedingen, vergelijkbare ontwikkelingsplannen (strategische groepen).
Wat is het doel van de strategische groepskaart?
Vraag je je af of het de moeite waard is om het bovenstaande hulpmiddel in je analyse te gebruiken? Hier zijn de belangrijkste redenen waarom jouw bedrijf hiervan kan profiteren:
- Leer je concurrentie kennen – het begrijpen van de zwaktes en kwaliteiten van bedrijven die in dezelfde sector concurreren, zal de startfase zijn van waaruit je betere oplossingen kunt introduceren;
- Je toont concurrentievoordeel – door te leren over de strategieën van je rivalen en deze te vergelijken met die van jou, kun je vaststellen welke kenmerken je onderscheiden van de concurrentie;
- Je ziet nieuwe kansen – na het uitvoeren van een concurrentieanalyse met behulp van een strategische groepskaart, kun je beoordelen op welke gebieden je je moet concentreren om de winstgevendheid van het bedrijf te verhogen.
Hoe maak je een kaart van strategische groepen?
Het maken van een strategische groepskaart kan worden onderverdeeld in de volgende 4 stappen:
- Extrapoleer criteria om bedrijven te verdelen op basis van de verschillen tussen hen;
- Maak verschillende voorstellen voor strategische kaarten, met de paren van de geëxtraheerde criteria;
- Geef de plaats aan van elk bedrijf op de grafiek;
- Trek een cirkel om elke strategische groep – hun grootte moet overeenkomen met de grootte van de groep.
Welke criteria te kiezen?
De keuze van criteria hangt in grote mate af van de specifieke sector van het betreffende bedrijf en welk aspect je het meest wilt benadrukken. Bijvoorbeeld, deze kunnen omvatten:
- prijs;
- kwaliteit;
- assortimentsdiversificatie;
- territoriale dekking;
- technologie;
- distributiekanalen;
- marketingactiviteiten, enz.
Waar moet je op letten bij het in kaart brengen van je strategische groepen?
- De gekozen criteria voor het plotten van de kaart mogen niet sterk gecorreleerd zijn (bijv. kwaliteit – prijs), omdat bedrijven en groepen zich dan diagonaal rangschikken, langs een lijn die equidistant is van de coördinaatassen; zo’n grafiek toont de differentiatie van strategieën niet, het is beter om vergelijkbare criteria samen op de coördinaatassen te plaatsen als één dimensie;
- Maak de criteria meetbaar, of kies in ieder geval dergelijke continue kenmerken die een aangewezen punt of percentage meten;
- Kies de paren van criteria die het strategische gedrag van bedrijven in een bepaalde sector sterk differentiëren; als een criterium in alle rivalen vergelijkbaar is ontwikkeld, is het niet geschikt voor het construeren van een kaart;
- Je moet proberen meerdere kaarten voor dezelfde sector te bouwen, aangezien één of twee mogelijk de werkelijke relatie tussen concurrenten niet weerspiegelen.
Voorbeeld van een kaart van strategische groepen
Om een voorbeeldkaart te presenteren, zullen we ons richten op een paar vertegenwoordigers van de restaurantindustrie.
Figuur 1: Kaart van strategische groepen – restaurantindustrie
Hoe interpreteer je de kaart van strategische groepen?
Na het ontwerpen van de bovenstaande kaart, kunnen we verder gaan met het interpreteren ervan en enkele conclusies trekken.
- Om een nichemarkt te vinden, examineer het raster om plekken in te nemen die vrij zijn van andere bedrijven. In dit geval moeten we ons richten op het creëren van een gevarieerd menu, terwijl we een gematigde kwaliteit van service behouden. Het aanbod zou gericht kunnen zijn op die consumenten die niet op zoek zijn naar een unieke smaakervaring, maar die meer opties verwachten om uit te kiezen.
- De conclusie die we uit onze illustratie kunnen trekken, maakt Whiskey in the Jar veilig voor concurrenten zoals KFC of McDonald’s. Het zou moeilijker zijn voor fastfoodzaken om de kwaliteit van hun diensten in significante mate te verhogen vanwege de kosten, terwijl Whiskey in the Jar zijn aanbod van gerechten zou kunnen verkleinen en een goede positie op de markt zou kunnen behouden.
- Het toepassen van de strategische oplossingen van Goma Sushi of Whiskey in the Jar kan veel aanpassingen in het bedrijf met zich meebrengen, waardoor je concurrentievermogen op de markt nog verder toeneemt.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.