Iedereen zal het erover eens zijn dat evenementen sinds de pandemie niet meer hetzelfde zijn, en we moeten verdere evolutie verwachten in de manier waarop evenementen van alle soorten worden georganiseerd (beurzen, conferenties, paneldiscussies, webinars, enz.). Als je overweegt om een specifiek evenement later dit jaar of al in het komende jaar op je agenda te zetten, let dan op de belangrijkste trends die dit gebied van marketing vormgeven. Lees verder.
Evenement marketing trends 2023 – inhoudsopgave:
Een hybride vorm van evenementen
Na de pandemie blijven mensen flexibiliteit verwachten wat betreft de vorm van evenementen – dat wil zeggen, de mogelijkheid om zowel online als offline deel te nemen (afhankelijk van hun behoeften en mogelijkheden op een bepaald moment). Veel mensen waarderen het feit dat ze op afstand aan een evenement kunnen deelnemen, zelfs tijdens werk of andere activiteiten, wanneer ze alleen een telefoon of laptop nodig hebben.
De noodzaak om de hybride vorm van evenementen in 2023 te behouden, stelt nieuwe uitdagingen voor organisatoren aan de ene kant (vooral als het gaat om logistiek en promotie), maar biedt aan de andere kant de mogelijkheid om meer deelnemers naar het hele evenement te trekken zonder de kosten aanzienlijk te verhogen.
Bleisure
De trend, die in 2023 ongetwijfeld niet genegeerd kan worden, wordt beschreven als bleisure en is een combinatie van de woorden business en pleasure. Dit is het resultaat van 2 jaar COVID-19-pandemie – tegenwoordig waarderen we het loutere aspect van het bijwonen van een live evenement, maar we geven ook om de mogelijkheid om gewoon te ontspannen tijdens het evenement (weg van familie en dagelijkse verplichtingen). Om deze reden zal de locatie van het evenement, inclusief het hotel en de voorzieningen, recreatiemogelijkheden in de omgeving of extra activiteiten die door de organisatoren worden aangeboden, van bijzonder belang zijn. Bij het plannen van een live evenement moeten dergelijke behoeften van deelnemers ook in overweging worden genomen.
Duurzame ontwikkeling
Evenementen worden vaak geassocieerd met tonnen verspild voedsel, groot verbruik van middelen (bijv. energie) of verhoogde afvalproductie, wat geen positieve impact heeft op het milieu. Er is een risico dat deelnemers steeds vaker kiezen voor een remote vorm met minder impact op het milieu – dus bedrijven die evenementen organiseren in 2023 moeten ook op dit aspect letten.
Wat kunnen organisatoren doen om de negatieve impact van verschillende soorten evenementen op het milieu te minimaliseren? Enkele van de meest populaire en eenvoudigste praktijken zijn:
- het vervangen van wegwerpplastic producten (bekers, borden, bestek, enz.) door meer milieuvriendelijke (bijv. papieren) alternatieven,
- zorgen voor afvalrecycling tijdens het evenement door op elke mogelijke plaats geschikte afvalcontainers te plaatsen,
- deelnemers alleen materialen in digitale vorm aanbieden
- cateringdiensten gebruiken die zich richten op duurzame ontwikkeling (bijv. het bereiden van voedsel van lokale en biologische producten),
- ervoor zorgen dat het overgebleven voedsel niet in de vuilnisbak belandt en naar de juiste entiteiten gaat (bijv. diners).
Moderne technologieën
De ontwikkeling van technologie heeft de dagelijkse operaties van veel bedrijven aanzienlijk verbeterd, heeft online winkels in staat gesteld klanten een vergelijkbare winkelervaring te bieden als een bezoek aan het winkelcentrum, en heeft veel mogelijkheden geboden voor data-analyse. Dit is echter slechts de top van de ijsberg wat betreft de mogelijkheden van het gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning, AR of VR. Dergelijke technologieën hebben al in veel gebieden gewerkt – dus het is de moeite waard om ze ook in evenement marketing in te voeren. Wat krijg je door dit te doen?
Moderne oplossingen stellen je in staat om de afhandeling van deelnemers te verbeteren (bijv. door middel van een geautomatiseerde chatbot die de belangrijkste vragen beantwoordt, waardoor organisatoren van deze taak worden ontlast), de registratie van deelnemers te versnellen (bijv. met een gezichtsherkenningssysteem), netwerkmogelijkheden te vergroten (je kunt een app implementeren om contact te leggen met andere deelnemers) of gewoon de ervaring tijdens het evenement te verbeteren (interessant gebruik van VR/AR-technologie in overeenstemming met het thema van het evenement). Als je in 2023 volledig moderne beurzen, conferenties of andere evenementen wilt organiseren waarin deelnemers graag willen deelnemen, mag je dit element niet vergeten.
Evenement marketing trends – samenvatting
De realiteit verandert zeer dynamisch, zoals de COVID-19-pandemie ons perfect heeft laten zien – we zullen de gevolgen van deze periode in de geschiedenis van de hele wereld in verschillende gebieden (inclusief evenement marketing) nog lange tijd ondervinden.
Lees ook:Hoe grote problemen in projectmanagement aan te pakken?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.