De ontwikkeling van globalisering en moderne technologieën die massaproductie vergemakkelijken, heeft ertoe geleid dat veel bedrijven grootschalige productie van gestandaardiseerde producten beschouwen als een van de meest kosteneffectieve oplossingen. Echter, moderne klanten waarderen steeds meer unieke producten en zijn bereid zelfs meer te betalen voor de kans om hun individualiteit te uiten. Wat is het verschil tussen productpersonalisatie en productaanpassing? Lees verder om meer te ontdekken.

Productpersonalisatie vs. productaanpassing – inhoudsopgave:

  1. Waarom personaliseren?
  2. Productaanpassing
  3. Productpersonalisatie
  4. Samenvatting

Waarom personaliseren?

Met de ontwikkeling van technologie en concurrentie op de markt is de positie van consumenten versterkt, en zij beïnvloeden de beslissingen van zelfs de grootste merken aanzienlijk. Meer ervaren shoppers uiten hun verwachtingen en behoeften duidelijk. Ook beschouwen zij winkelen als een nieuwe vorm van entertainment.

Gezien de hoge concurrentie op de markt, moeten bedrijven zich richten op het aantrekken van consumenten door de meest aantrekkelijke producten aan te bieden. Tegenwoordig hangt zakelijk succes sterk af van langdurige relaties met klanten. Het creëren van unieke relaties met kopers en een gedifferentieerde benadering van hun verwachtingen versterkt hun binding met het merk en hun bereidheid om meer te betalen voor een positieve winkelervaring.

Het begrijpen van individuele behoeften en het bieden van producten die perfect de wensen van de klanten weerspiegelen, stelt bedrijven in staat zich te onderscheiden van hun concurrenten. Progressieve globalisering beïnvloedt de mode sterk en vormt de huidige trends. Echter, ondanks de ontwikkeling van de massacultuur, blijven klanten individuen die op een unieke manier behandeld willen worden.

Productaanpassing

In de poging om te voldoen aan de behoeften van individuele consumenten, kiezen bedrijven ervoor hun producten en diensten aan te passen. Dit houdt in dat ze zich verwijderen van massaproductie van gestandaardiseerde goederen en zich richten op gepersonaliseerde marketing, die gebaseerd is op het presenteren van een op maat gemaakt aanbod aan de individuele klant. Als gevolg hiervan zijn ze in staat om te voldoen aan de verwachtingen van individuele consumenten door hen unieke producten te bieden die hun behoeften en wensen weerspiegelen.

Aanpassing is een aantrekkelijke oplossing voor shoppers die niet van massatrends of sterk gestandaardiseerde producten houden die overal aan hen worden geleverd. Een groot deel van de samenleving is vandaag de dag hard op zoek naar manieren om zich te onderscheiden van de massa en de wereld hun ware zelf te tonen. Dit is de reden waarom de visie om kleding, schoenen, apparaten of zelfs basis huishoudelijke artikelen aan te passen aan individuele voorkeuren en smaken zo’n aantrekkelijke optie wordt voor individuen.

productpersonalisatie

Dankzij aanpassing krijgen gewone producten een persoonlijker tintje, en kopers zijn bereid er meer voor te betalen dan voor saaie artikelen die iedereen kan kopen. Aanpassing kan dus worden vergeleken met het proces van maatwerk naaien. Het zijn de kopers die hun eigen unieke producten creëren, terwijl ze belangrijke parameters specificeren in lijn met hun verwachtingen. Als gevolg hiervan geven dergelijke producten hen meer tevredenheid, en zelfs het ontwerpproces zelf is leuk voor hen.

Aanpassing is uiterst handig voor bedrijven omdat ze zich geen zorgen meer hoeven te maken over een diepgaande analyse van de wensen van klanten en de bijbehorende kosten. De kopers zelf zijn verantwoordelijk voor het aanleveren van ideeën en worden door proactief te zijn tot op zekere hoogte de makers van hun eigen producten. Het bedrijf is daarom alleen verantwoordelijk voor het verwerken en leveren van de geplaatste bestelling.

Productpersonalisatie

Het creëren van een individueel aanbod ziet er iets anders uit wanneer merken kiezen voor personalisatie. Hoewel het, net als bij aanpassing, een belangrijk aspect is van one-to-one marketing dat sterk gericht is op het opbouwen van sterke relaties met klanten, is het gebaseerd op een andere vorm van interactie met de koper.

Personalisatie vereist een grotere betrokkenheid van het bedrijf in het gehele proces. Deze methode draait om het aanbrengen van wijzigingen in het aanbod en het inspelen op de verwachtingen van kopers, terwijl ze de kans krijgen om een van de opties te kiezen die al door het merk zijn gecreëerd.

Het is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het uitvoeren van grondig onderzoek dat het in staat stelt meer te leren over de diverse behoeften van consumenten. Op basis van deze informatie past het merk zijn aanbod adequaat aan op de geïdentificeerde voorkeuren. Hiervoor worden gegevens uit online winkels gebruikt. Bedrijven gebruiken deze gegevens om te leren welke producten vaak werden gezocht of bekeken door bepaalde gebruikers.

Het internet is een waardevol hulpmiddel geworden dat het personalisatieproces stroomlijnt. Bedrijven maken gebruik van verschillende applicaties, sociale media of forums om, op basis van de interesses en eerdere keuzes van klanten, gepersonaliseerde producten voor te stellen die aan hun voorkeuren voldoen.

Een populaire oplossing die door online winkels wordt gebruikt, is een aanbevelingssysteem. Met informatie over wat een bepaalde klant eerder heeft bekeken, toont het merk vergelijkbare producten die hen mogelijk interesseren en hen aanmoedigen om een herhaalaankoop te doen. Het is ook nuttig om verschillende zoekfilters te gebruiken die het gemakkelijker maken om een perfect product te vinden.

Productpersonalisatie – samenvatting

Personalisatie en aanpassing zijn belangrijker dan ooit voor hedendaagse shoppers. Hoewel ze verschillen in de manier van het bevorderen van individualiteit, helpen ze de tevredenheid van kopers te vergroten door hen op maat gemaakte producten te bieden. Tegelijkertijd geven bedrijven die dergelijke manieren kiezen om met klanten te communiceren hen een groter gevoel van uniciteit.

Je hebt zojuist het verschil geleerd tussen productpersonalisatie en productaanpassing. Lees ook: B2C en B2B e-commerce.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →