EDI is een systeem voor de elektronische uitwisseling van documenten tussen bedrijven. Dit soort automatisering komt van pas bij het runnen van een B2B online winkel. Wat zijn de voordelen van de implementatie? Je zult dat en meer zeker leren uit het volgende artikel.
EDI en B2B in e-commerce – inhoudsopgave:
- Wat is EDI?
- EDI en B2B e-commerce – de voordelen van de combinatie
- B2B e-commerce laat jouw bedrijf zijn volledige potentieel bereiken
Wat is EDI?
EDI staat voor Electronic Data Interchange. Het betreft de uitwisseling van commerciële en financiële documenten, zoals bestellingen, orderbevestigingen, verzendadviezen, facturen en correctiefacturen, in de vorm van een standaard elektronisch bericht, rechtstreeks tussen de computersystemen van zakenpartners.
De meest populaire elektronische documentformaten die worden genoemd zijn voornamelijk het UN/EDIFACT (Verenigde Naties/Electronische Gegevensuitwisseling Voor Administratie, Handel en Vervoer) formaat en XML.
EDI garandeert snelle en veilige gegevensoverdracht met elk bedrijf waarmee je zaken doet, vrijwel overal ter wereld. Geautomatiseerde informatieverwerking loopt van het begin tot het einde van de toeleveringsketen – van bestellen tot vervullen tot factureren en betalen.
Elke gebruiker van het EDI-systeem gebruikt een GLN of Global Location Number. Dit wordt gebruikt om elke locatie te identificeren die zou deelnemen aan het gegevensuitwisselingsproces. Er kunnen twee soorten entiteiten zijn:
- rechtspersoon – een juridische organisatie, zoals hele bedrijven of dochterondernemingen, inclusief leveranciers, klanten, financiële dienstverleners,
- fysieke locatie – een enkel toegangspunt met een fysiek adres, zoals een specifieke kamer in een gebouw, magazijn, magazijngang, magazijnhelling, afleverpunt, rek, rekplank of kamer in een gebouw.
EDI en B2B e-commerce – de voordelen van de combinatie
EDI is een standaard elektronisch formaat dat papieren documenten vervangt. Het maakt de integratie en uitwisseling van verschillende soorten brieven mogelijk, zoals bestellingen, facturen, offertes of leningaanvragen.
Er wordt geschat dat meer dan 100.000 bedrijven in de Verenigde Staten gebruikmaken van Electronic Data Interchange, met giganten zoals Federal Express, Eastman Kodak, American Airlines, Nike, Staples, National Bank, JC Penney en Prudential Insurance.
In de meeste gevallen zijn bedrijven die EDI gebruiken zakenpartners die goederen of diensten op B2B-basis verhandelen.
De combinatie van EDI en B2B e-commerce biedt veel voordelen voor bedrijven. Organisaties kunnen veel tijd besparen met deze oplossing. Dankzij automatisering is het het programma dat alle gegevens verwerkt. Er is geen behoefte aan vervelende handmatige invoer van elk record. Een ander voordeel is dat de oplossing de efficiëntie en productiviteit verhoogt, omdat het meer zakelijke documenten in minder tijd en met grotere nauwkeurigheid kan verwerken.
Bovendien vermindert het verzenden van gegevens via EDI fouten. Dit komt allemaal door standaardisatie, die helpt ervoor te zorgen dat informatie en gegevens correct zijn opgemaakt voordat ze in bedrijfsprocessen en applicaties komen. EDI maakt ook het analyseren van informatie en rapporteren gemakkelijker, omdat het integratie met andere informatiesystemen mogelijk maakt om de gehele gegevensverwerking te vergemakkelijken.
EDI-automatisering heeft ook een positieve invloed op, zo belangrijk in het huidige tijdperk van e-commerce, de gebruikerservaring. Klanten hebben een positieve winkelervaring wanneer aankooppaden niet gecompliceerd zijn, transacties snel en efficiënt zijn, en het bedrijf betrouwbaarheid garandeert bij het leveren van producten en diensten.
B2B e-commerce laat jouw bedrijf zijn volledige potentieel bereiken
In het huidige tijdperk van alomtegenwoordige digitalisering, waarvan de ontwikkeling sterk is versneld door de coronaviruspandemie, is het moeilijk voor te stellen dat een bedrijf effectief kan opereren zonder een B2B online winkel. E-commerce in het business-to-business model biedt veel voordelen. Ten eerste verhoogt het de efficiëntie van de verkoopafdeling – medewerkers hoeven niet langer elke bestelling te verwerken en kunnen zich richten op andere doelen, zoals het verwerven van nieuwe klanten.
B2B e-commerce is 24 uur per dag, 7 dagen per week actief, wat een groot voordeel is voor klanten en comfort voor eigenaren. Ze kunnen bestellingen op elk moment van de dag of nacht verwerken. Je kunt meer lezen over de voordelen van het implementeren van een B2B-platform in jouw bedrijf HIER.
Hoewel het opzetten van een B2B online winkel misschien een gecompliceerd proces lijkt, is het de moeite waard. Het hele proces zou moeten beginnen met de selectie van een platform. Het moet alle noodzakelijke functies hebben die je nodig hebt bij het runnen van een bedrijf in jouw sector. Waar moet je verder op letten bij het starten in de wereld van B2B e-commerce? Je kunt het ontdekken in ons volgende artikel.
Bij het runnen van een B2B online winkel is het cruciaal om een positieve winkelervaring te waarborgen. De klant moet tevreden zijn met hoe de transactie is verlopen om terug te willen komen. Hoe zorg je voor de gebruikerservaring? Lees onze volgende berichten om erachter te komen!
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.