B2C e-commerce en B2B e-commerce zijn noodzakelijke tools voor alle bedrijven in de huidige wereld van wijdverspreid internetwinkelen. B2C- en B2B-verkoopplatforms hebben hun eigen kenmerken, maar er zijn veel verschillen en overeenkomsten tussen hen. De entiteit die het product koopt, is het belangrijkste verschil in het geval van B2C en B2B. Wat zijn de andere verschillen? Lees het artikel om meer te ontdekken.

B2C en B2B e-commerce – belangrijkste verschillen – inhoudsopgave:

  1. B2C e-commerce en B2B e-commerce
  2. B2B en B2C – verschillen
  3. Samenvatting

B2C e-commerce en B2B e-commerce

B2B (business-to-business) e-commerce is een type bedrijf dat producten van het bedrijf aan het bedrijf verkoopt. Dit is een ideale oplossing voor het bedrijf dat samenwerkt met verschillende producenten. Dit type oplossing wordt vaak gebruikt door papierbedrijven, maar wordt de laatste tijd door alle soorten van dergelijke entiteiten gebruikt.

Aan de andere kant is B2C e-commerce een van de populairste bedrijfsmodellen. Het is gewoon een online winkel en de vorm is voor iedereen bekend. Het is de vorm van gedetailleerde handel, waarin bedrijven hun product aan fysieke personen aanbieden.

B2B en B2C e-commerce

B2B en B2C – verschillen

Wat zijn de verschillen tussen B2C en B2B e-commerce? De eerste is de waarde van de winkelwagentje. In het B2C-model zijn er slechts enkele producten betrokken, bijvoorbeeld een blouse en twee broeken. In het B2B-model betreft de bestelling enkele tientallen artikelen, die met vrachtwagens worden geleverd. Dit heeft invloed op de hoeveelheid van de bestellingen.

De aankoop via het B2C platform gebeurt privé, in het comfort van je eigen huis. In het geval van B2B wordt de aankoopbeslissing genomen door de mensen die beslissingen nemen. Gewoonlijk zijn dit de leidinggevende, de accountant en de magazijnbeheerder. De kenmerken van het platform vereisen verschillende soorten toegang (sommige gebruikers kunnen je bestelling afronden, anderen kunnen de aankoopgeschiedenis bekijken of de instellingen wijzigen).

Beide platforms hebben verschillende soorten prijslijsten. In B2B heeft praktisch elk bedrijf verschillende: tarieven, betalingsmogelijkheden en leveringsmethoden – al deze zijn het resultaat van langdurige onderhandelingen. Aan de andere kant ontvangt in B2C-ondernemingen soms een specifieke groep klanten kortingen, meestal loyaliteitskortingen, vergelijkbaar met diegene die men ontvangt wanneer men zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

De andere distinctiviteit heeft betrekking op de herhaling van de bestellingen. Regelmatige klanten kopen zelden hetzelfde artikel twee keer achter elkaar. Terwijl we op het B2B-platform dezelfde assortimenten zien die de hele tijd worden gekocht, verandert alleen de hoeveelheid.

Business-to-business systemen worden vaak gebruikt op desktopcomputers, laptops en tablets. De mobiele versie van het systeem is zelden nodig – soms in uitzonderlijke omstandigheden. Dit wordt veroorzaakt door de noodzaak en het comfort, omdat het moeilijk is om via een smartphone een bestelling te verwerken die zich over enkele honderden regels in de spreadsheet uitstrekt. Er is een enorm verschil in het geval van B2C. Vooral jongere gebruikers kopen graag artikelen via de telefoon. Dit is een enorme tijdsbesparing, omdat ze dit kunnen doen waar en wanneer ze maar willen.

Het onderwerp van de levering ziet er anders uit in het geval van B2C en B2B. In het geval van B2C is de meest populaire optie de koerier, pakketautomaat of afhaalpunt. Klanten zijn meestal blij wanneer de bestelling de volgende dag wordt geleverd. De B2B-verkoop biedt de mogelijkheid om de juiste dag en tijd van levering te kiezen. Levering is het belangrijkste element van het verkoopproces. Om op tijd te leveren, moet het pakket worden afgerond, vervoerd en opgehaald, allemaal op het juiste moment en door de juiste mensen.

B2B en B2C e-commerce

Samenvatting

Elektronische handel bestaat uit veel verschillende soorten markten die de ontvanger en de verkoper gedurende het hele verkoopproces met elkaar verbinden. Er zijn veel soorten transacties die verschillen afhankelijk van de doelgroep, terwijl de meest voorkomende B2B en B2C verkoopplatforms zijn. Hoewel ze specifieke gemeenschappelijke kenmerken hebben, zijn ze fundamenteel verschillend. De essentiële verschillen hebben betrekking op de waarde van het winkelwagentje, de prijslijst en de personen die verantwoordelijk zijn voor de aankooporders.

Lees ook: Wat is e-commerce en wie zijn online shoppers?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →