In 2020, ondanks de slaperige groei, steeg het aantal Instagram-gebruikers met maar liefst 47% tot $13,9 miljard. En dit is nog maar het begin. Daarnaast hebben we gegevens waaruit blijkt dat maar liefst 60% van de topmerken ter wereld Instagram gebruikt voor marketingdoeleinden.
Instagram-advertenties – behandelde onderwerpen:
- Instagram-advertenties
- Inhoud is koning
- Welke merken heersen op Instagram?
- Instagram Victoria’s Secret
- Instagram Huda Beauty
- Instagram Chanel
- Instagram Gucci
- Hoe verhoog je de betrokkenheid van je volgers?
Instagram-advertenties
Volgens een recent rapport van Social Bakers zullen marketeers hun budgetten blijven verschuiven naar sociale mediakanalen die gebruikers beter kunnen aantrekken en betrekken. En Instagram, volgens hun studie uit 2017, was al ver vooruit op Facebook door gemiddeld drie keer zoveel reacties, of likes, shares en opmerkingen, op bedrijfsprofielen te verzamelen.
Echter, deze vergelijking zou te simplistisch zijn. Ten eerste is Facebook nog steeds ongeëvenaard qua bereik, en ten tweede worden de communicatiekanalen ervan beheerst door een geheel andere set wetten. Daarom is het de moeite waard om aan te nemen dat Instagram een natuurlijke aanvulling is op Facebook, ook omdat de synergie van activiteiten op beide platforms kan leiden tot besparingen op de uiteindelijke kosten van de campagne.
Eigenlijk is het een fluitje van een cent. De advertentietools van Instagram zijn geïntegreerd met Facebook’s Ads Manager en bij grote campagnes is het gemakkelijker om ongebruikt potentieel te spotten, bijvoorbeeld op Instagram om die kijkers te verleiden die je niet op Facebook hebt kunnen bereiken.
Inhoud is koning
Voordat we verder gaan met het onderwerp Instagram-advertenties, moeten we zorgen voor de juiste inhoud. Hoe moet deze eruitzien? Ten eerste gerelateerd aan het merk, maar niet te opdringerig. Foto’s en video’s die op Instagram worden gepubliceerd, moeten het merk in een natuurlijke omgeving tonen.
En ja, ze moeten mooi zijn, maar met een ander soort schoonheid dan stockgraphics. Hoewel het moeilijk is om over authenticiteit te praten in de context van niet alleen Instagram, maar sociale media in het algemeen, moet de inhoud op Instagram, als het niet authentiek is, dan op zijn minst uniek zijn. Immers, de taak ervan is om de aandacht van het publiek te trekken terwijl deze in een oogwenk vervaagt.
Welke merken heersen op Instagram?
Volgens Unmetric wordt de merkenranglijst gedomineerd door de mode-, cosmetica- en sportindustrieën.
Nike
De strategie van dit merk richt zich op sportpersoonlijkheden – zoals Rafael Nadal, Cristiano Ronaldo en Madison Key – wiens houding een levende vertegenwoordiging is van de slogan JUST DO IT. Maar liefst 60% van de topmerken ter wereld gebruikt Instagram-advertenties.
Dit iconische merk heeft in de afgelopen 5 jaar 87 miljoen volgers toegevoegd, een verbluffende groei van 2858% – met een gemiddelde van 43.000 volgers per dag. Voor nu is het totale aantal volgers van Nike 163 miljoen.
Victoria’s Secret
De aanwezigheid van Victoria’s Secret op de lijst zou geen verrassing moeten zijn. Deze leider in de mode-industrie is de afgelopen vijf jaar gestaag gegroeid op Instagram. Sinds 2014 heeft het merk 62 miljoen volgers toegevoegd, een stijging van 3443%, of bijna 32.000 volgers per dag. Op dit moment heeft het meer dan 69 miljoen volgers.
Huda Beauty
Dit beauty-imperium steekt boven de rest uit omdat de oprichter een merk op zich is. Hij is ook de stem en het gezicht van elke campagne en make-up tutorial die hij onder zijn merk publiceert.
Huda Beauty, dat in 2013 debuteerde, heeft sinds 2016 bijna 24 miljoen volgers gewonnen, of bijna 21.000 per dag. Voor nu is het totale aantal volgers van Huda Beauty 49 miljoen. Hoe doet ze dat? Primair door te investeren in het maken van professionele educatieve video’s met make-up tips.
Chanel
Chanel is een luxe merk, dus zijn Instagram-advertenties draaien om aspiraties. Chanel toont producten, publiceert aanbevelingen van beroemdheden en achter-de-schermen beelden van modeshows om zijn enorme publiek van 45 miljoen te betrekken. Het aantal volgers is zeer gestaag gegroeid. In de afgelopen 4 jaar heeft het merk gemiddeld 19.500 volgers per dag toegevoegd.
Gucci
Gucci heeft 35,6 miljoen volgers. Bijna 4 miljoen zijn nieuwe aanwinsten, maximaal een half jaar oud. Het merk, net als Chanel, publiceert aspirerende inhoud en foto’s van mode-evenementen, nieuwe productshows en aanbevelingen van beroemdheden. Gucci heeft een gestage toename van zijn fanbase gezien. Sinds 2014 hebben ze in totaal 33 miljoen volgers toegevoegd. Voor nu is het totale aantal volgers van Gucci 45 miljoen.
De strategie van het merk draait om het tonen van foto’s achter de schermen van modeshows en promotionele activiteiten.
Hoe verhoog je de betrokkenheid van je volgers?
Gebruik tags
Het platform biedt veel native functies die de betrokkenheid van het publiek vergroten en je Instagram-advertenties naar een hoger niveau tillen. Merken moeten de kunst van het taggen van producten in berichten beheersen. Dit is een must-have voor bedrijven die online verkopen. Een product taggen leidt gebruikers naar een pagina waar ze het gewenste product kunnen kopen.
Vergeet de hashtags niet
Je kunt hashtags ook niet negeren, maar hier – in plaats van je te concentreren op de populaire, moet je ervoor zorgen dat ze natuurlijk zijn en passen bij de berichten. Dat komt omdat generieke hashtags alleen bedoeld zijn om het bereik kunstmatig op te pompen en ze zullen niet veel helpen met je Instagram-advertenties. Dus het is de moeite waard om te controleren welke hashtags effectief zijn en kies maximaal 10 die de inhoud het beste beschrijven.
Plaats regelmatig en interacteer met gebruikers
Wanneer moet je nieuwe inhoud publiceren? Zo vaak als mogelijk, hoewel de hoeveelheid de kwaliteit niet mag overschrijden. Ga af en toe voor de Direct-optie om alleen een geselecteerde doelgroep te bereiken. Dit is een geweldige manier om contact te maken met specifieke groepen gebruikers en hen speciaal te laten voelen. Volgers mogen nooit onbeheerd worden gelaten, dus naast het publiceren, moet je direct interactie hebben met actieve volgers: reageer op hun opmerkingen en like hun foto’s.
Gebruik het potentieel van Instagram Stories
Stories debuteerden in 2016 als een concurrent van Snapchat en domineerden snel hun rivaal. Dit komt omdat Stories niets meer zijn dan video’s of foto’s die 24 uur na publicatie verdwijnen. De vluchtige aard van de inhoud was bedoeld om gebruikers aan te moedigen hun gemoedstoestand vrijer te uiten, maar het werd al snel duidelijk dat merken het ook konden gebruiken voor real-time Instagram-advertenties. Merken kunnen het gebruiken om live verslag te doen van evenementen en zo de afstand tussen henzelf en hun klanten te overbruggen; om tutorials te publiceren, zoals beautymerken doen; of voor Q&A-sessies – wat vooral goed werkt voor influencers.
Instagram Stories worden een steeds belangrijker kanaal om vooral mobiele gebruikers te bereiken die dynamische en op maat gemaakte berichten verwachten die zijn afgestemd op hun voorkeuren. Volgens Instagram komt een derde van de meest bekeken inhoud al van bedrijven.
Neem de tijd om te analyseren
Inhoud, net als bij elk ander formaat, moet worden afgestemd op de voorkeuren van het publiek. Dat geldt ook voor Instagram-advertentieactiviteiten. Daarom is het de moeite waard om wat tijd te besteden aan de knowhow ervan door bijvoorbeeld statistieken op Instagram te gebruiken. Van daaruit kun je informatie halen over de leeftijd van je publiek, de uren dat ze actief zijn, de berichten en relaties die hen het meest betrekken. Dit alles kan helpen bij het opstellen van je Instagram-advertentiestrategie.
Lees ook: Hoe schrijf je een Instagram-bio voor je bedrijf?
Wil je in contact blijven met onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap
Laura Green
Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.