Bannerblindheid, of het falen van consumenten om traditionele advertenties op te merken, heeft bedrijven gedwongen creatiever te zijn en nieuwe manieren te vinden om hun publiek te bereiken. Het kernidee van guerrillamarketing is om consumenten te verrassen, indruk op hen te maken en enige buzz te creëren. Het is een vorm van marketing die traditionele patronen in twijfel trekt en verlaat en geen conventionele strategieën volgt. Het is zowel een effectief als riskant hulpmiddel. Vandaag zullen we overwegen waarom guerrillamarketing effectief is en hoe het te gebruiken voor promotionele activiteiten?
Waarom is guerrillamarketing effectief en hoe te gebruiken? – inhoudsopgave:
- Guerrillamarketing – hoe opgemerkt te worden door het publiek?
- Wanneer is guerrillamarketing het beste?
- Onconventionele methoden voor conventionele doelen
- Waarop te letten bij het plannen van een investering in guerrillamarketing
- Waarom is guerrillamarketing effectief? Drie stappen naar een succesvolle campagne
- Waarom is guerrillamarketing effectief en hoe te gebruiken? Samenvatting
Guerrillamarketing – hoe opgemerkt te worden door het publiek?
De volgende uitspraak karakteriseert voornamelijk de definitie van guerrillamarketing in het boek: een methode om winst te behalen met minimale financiële uitgaven door verrassende, zelfs onconventionele methoden te gebruiken. Wat het meest telt is een verrassing, iets bewegends creëren dat direct de ontvanger zal raken. Het beïnvloedt de mindset van mensen die niet willen deelnemen aan traditionele campagnes. Guerrillamarketing betreedt een hoger niveau en doordringt het onderbewustzijn van de ontvangers. Voor een campagne om snel en effectief te werken, moet het memorabele elementen gebruiken. In dit geval werken humoristische en zelfs controversiële elementen, die zelfs de grens van goede smaak kunnen raken, het beste.
Wanneer is guerrillamarketing het beste?
Hoewel het misschien lijkt dat zo’n schokkende vorm van adverteren gericht is op open-minded jonge mensen, en in het geval van de meer conservatieve zelfs verontwaardiging kan veroorzaken, is niets minder waar. Guerrillamarketing bestaat uit een verscheidenheid aan strategieën, zodat adverteerders die hun doelgroep kennen de beste kunnen kiezen.
Guerrillamarketing was oorspronkelijk bedoeld voor kleine bedrijven die geen groot advertentiebudget hadden. Het was bedoeld als een manier om een voet aan de grond te krijgen in de markt. Echter, grote bedrijven hebben er groot potentieel in gezien, wat de reden is dat ze het succesvol aanpassen. Het werkt ook goed om effectieve sociale of milieucampagnes te creëren.
Onconventionele methoden voor conventionele doelen
Het belangrijkste doel van guerrillamarketing is een effectieve promotie die de verkoop beïnvloedt en een groep vertrouwde klanten verwerft. Het verschilt van conventionele methoden alleen doordat het niet voor de hand liggende methoden aanneemt.
Een van de voorwaarden voor de effectiviteit van dit middel is zorgvuldige observatie van de omgeving. Om dit soort content te creëren, heb je verbeeldingskracht en opmerkzaamheid nodig, waardoor je middelen op de juiste manier kunt toewijzen. Vergeet niet dat de acties van guerrillamarketing in de perceptie van klanten spontaan zijn, maar ze vereisen adequate voorbereiding en grondige planning van elke stap. Je moet het plan creëren op een manier dat de ontvangers het wel herkennen. Ze moeten de indruk hebben dat het iets is dat uit het niets is geïntroduceerd, spontaan. Zonder veel planning en alle achtergrond. Alle inspanning moet onopgemerkt blijven.
Waarop te letten bij het plannen van een investering in guerrillamarketing
Guerrilla-advertising heeft erkenning nodig. Het gaat niet om de grootte, maar om het voor zijn tijd uitkomen, en opvallen in de menigte. Het heeft ook een frisse wind en het effect van verrassing nodig. In een tijd waarin consumenten niet geloven in de uniciteit van advertenties en zich oververzadigd voelen door alomtegenwoordige marketinginspanningen, moet het potentiële klanten aantrekken. Dit is geen gemakkelijke taak en vereist veel creativiteit. Bij het creëren van dit soort content is het de moeite waard om de regel te volgen dat ze moeten schokken, maar positief. Het gaat niet om de controverse, maar om nieuwsgierigheid en het oproepen van positieve verrassing bij het publiek. Het is de moeite waard om de regel te volgen dat minder meer is.
Het risico bij het gebruik van guerrillamarketing is precies de dunne lijn van goede smaak. Een verkeerde stap betekent een enorm imagverlies. Om dit te voorkomen, is het noodzakelijk om de doelgroep zorgvuldig te bestuderen en de content aan te passen aan de specificiteit ervan.
Bij het creëren van content in guerrillamarketing is het noodzakelijk om uit de gebruikelijke patronen te stappen en te onthouden dat het belangrijkste doel niet is om het merk te switchen, maar om een aanknopingspunt te vinden. Een element dat ermee geassocieerd zal worden.
Een voorbeeld van dit soort actie is de beroemde sprong uit de stratosfeer. Het was zeker geen goedkope campagne. Maar tegenwoordig, wanneer je de sprong noemt, denk je meteen aan Felix Baumgartner en het merk… Red Bull, natuurlijk. Video’s van het evenement op YouTube hebben miljoenen weergaven (47M op het officiële Red Bull-kanaal en meer dan 122M op het BBC-kanaal). Niet veel mensen hebben gehoord dat enige tijd later het record werd gebroken door de vice-president van de internetgigant Google. De sprong uit de stratosfeer en het record dat toen werd gebroken, werd herinnerd als een succes voor Red Bull.
Het was een voorbeeld van een zeer dure campagne. Echter, enorme financiële uitgaven zijn niet altijd een indicator van succes. Wat telt is het idee en de onconventionele benadering. Sociale media weerklonken een ongebruikelijke campagne, waarvan het idee kwam van de studio 20th Century Fox. De première van de film Deadpool viel op Valentijnsdag, dus besloten ze een Tinder-account voor het hoofdpersonage te creëren. Als resultaat kreeg het account veel publiciteit die zichzelf rond het web droeg.
Deze voorbeelden bewijzen dat guerrillamarketingcampagnes zowel goedkoop als duur kunnen zijn. Ze kunnen schokken, verrassen of vermaken. Guerrillamarketing heeft veel facetten, maar alle campagnes hebben één element gemeen – creativiteit.
Waarom is guerrillamarketing effectief? Drie stappen naar een succesvolle campagne
- Kenn uw publiek en kies de juiste middelen – het fenomeen van de effectiviteit van deze methode is gebaseerd op de perfecte targeting van het publiek. Dit is alleen mogelijk door een goede voorbereiding en identificatie van de doelgroep. Op basis hiervan beslis je of provocerende of humoristische content beter is. Dit zal je ook helpen om het juiste medium te kiezen.
- Plan uw acties – hoewel guerrillamarketing eruitziet als een spontane actie, is er een solide plan achter. Elke actie, zelfs de kleinste stap, is zorgvuldig getimed. De sleutel tot succes is om de campagne zo te creëren dat deze licht aanvoelt en de ontvanger geen idee heeft van de achtergrond ervan.
- Grijp het moment – het succes van een guerrillacampagne kan tijdelijk zijn en onmogelijk te herhalen. Daarom zijn opmerkzaamheid en snelle actie hier van belang. De acties die volgen op de campagne vereisen grondige planning en concrete resultaten – het omzetten van de interesse van het publiek in verkoop.
Waarom is guerrillamarketing effectief en hoe te gebruiken? Samenvatting
Guerrillamarketing bewijst dat effectieve marketingactiviteiten niet veel hoeven te kosten. Slim geplande acties en strategieën samen met creativiteit zijn voldoende om de harten van het publiek te winnen. Echter, in de wereld van vandaag kan zo’n opwinding slechts tijdelijk zijn en alleen langetermijnplanning zal helpen om het om te zetten in verkoop succes.
Lees ook: Voorbeelden van guerrillamarketing – topideeën voor kleine bedrijven
Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.