De juiste kandidaat voor een baan vinden is geen gemakkelijke taak. Er zijn veel moeilijkheden verbonden aan dit proces voor recruiters. Tenslotte is het tijdens het interview zelf moeilijk te bepalen of het beeld en de kwalificaties die door de kandidaat worden gepresenteerd, niet afwijken van de werkelijkheid. Dus hoe vind je de juiste kandidaat? Er zijn verschillende manieren om dit te doen, zoals hieronder beschreven.
Hoe de juiste kandidaat te vinden – inhoudsopgave:
- Verduidelijk verwachtingen
- Zoek naar kandidaten
- Betrek je team bij de werving
- Controleer de kandidaat
- Gebruik de ATS
Verduidelijk verwachtingen
De eerste stap in het vinden en aannemen van de meest geschikte kandidaat is om je eigen verwachtingen te verduidelijken. Je moet het profiel van de kandidaat, vereiste kenmerken, vaardigheden en ervaring bepalen. Het is het beste om dit te bespreken met de manager/klant voor wie we werven. Zij zullen de toekomstige werkgever van onze kandidaat zijn, dus we moeten hem actief laten deelnemen aan het wervingsproces – vooral in deze eerste fase van het bepalen van de vereisten waaraan de kandidaat moet voldoen. Alle noodzakelijke punten die we met de manager/klant afspreken, moeten vervolgens worden overgebracht naar de vacatureadvertentie.
Zoek naar kandidaten
Met verduidelijkte verwachtingen en een gedetailleerd aanbod geschreven, afhankelijk van de functie, sector en grootte van het bedrijf, is de volgende stap om de advertentie te publiceren.
Een andere optie om te overwegen is om je contactdatabase van eerdere wervingen aan te boren – je hebt misschien al een geschikte kandidaat in je database die nog op zoek is naar een baan en goed zou passen bij jouw organisatie. Misschien herinner je je een voormalige kandidaat die niet door het wervingsproces kwam, maar die wel zou passen bij de functie waarvoor je momenteel werft? Het is een goed idee om contact op te nemen met deze persoon, zelfs voordat de advertentie officieel online wordt gepubliceerd – dit kan het wervingsproces aanzienlijk verkorten en je wervingsbudget besparen.
Een ander idee kan interne werving zijn. Misschien wil een van onze medewerkers zich in de nabije toekomst reorganiseren of van team veranderen. Het grootste voordeel van deze praktijk (naast het besparen van tijd en geld) is dat we de kandidaat al kennen, de recruiter kan de eerlijke mening van zijn supervisor en collega’s leren kennen. Bovendien is een dergelijke werknemer al op de een of andere manier verbonden met het bedrijf, wat het risico vermindert dat hij of zij kort na het aannemen van de functie zal vertrekken.
Interne werving is echter ook verbonden met risico’s – verstoring van de structuur in het team waaruit we een werknemer voor een nieuwe functie werven en gebrek aan ontwikkeling, omdat een nieuwe werknemer van buitenaf vaak een frisse kijk en ideeën meebrengt.
Een andere oplossing is om werknemersverwijzingen te gebruiken. Onze werknemers hebben ongetwijfeld vrienden die in vergelijkbare sectoren werken – zelfs van hun studie of eerdere banen. Het gebruik van werknemersverwijzingen is een soort balans tussen externe en interne werving. We kunnen een werknemer van buitenaf aantrekken, die een nieuw perspectief naar het bedrijf en het team zal brengen, maar die geen willekeurig persoon is, omdat we voor de werving de mening over hem of haar kunnen leren kennen van een vertrouwde werknemer.
Betrek je team bij de werving
Werknemers, naast dat ze kandidaten voor een bepaalde functie kunnen aanbevelen, moeten ook betrokken worden bij het wervingsproces. Zij zijn degenen die het beste weten welke competenties ze missen in het team. De toekomstige werknemer moet dezelfde waarden delen als het team om hun werk effectief te laten zijn.
Controleer de kandidaat
Voordat je een definitieve beslissing neemt, screen de kandidaat: bekijk hun LinkedIn-profiel, vraag om aanbevelingen van vorige werkgevers, probeer contact op te nemen met voormalige collega’s. Tijdens het wervingsproces, controleer de verklaarde vaardigheden en vraag naar de ervaring en details met betrekking tot eerdere functies. Dit zal je helpen te ontdekken of de werkelijke vaardigheden en kwalificaties van de kandidaat overeenkomen met die in het CV verklaard.
Gebruik de ATS
Om het hele wervingsproces te versnellen en te stroomlijnen, gebruik de ATS (Applicant Tracking System). Het systeem stelt je in staat om veel repetitieve activiteiten te automatiseren, zodat je in plaats van formaliteiten af te handelen, je kunt concentreren op het leren kennen van de kandidaat en succesvol de persoon aan te nemen die bij het team en de organisatie past waarvoor je werft.
Lees: Hoe schrijf je een effectieve vacature?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
The most important questions
-
Wat zijn de voordelen van interne werving?
Lagere wervingskosten, tijdsbesparing en het aannemen van een loyale werknemer die we al kennen. Bovendien draagt de mogelijkheid van promotie binnen het bedrijf bij aan een positieve werknemerservaring.
-
Wat zijn de nadelen van interne werving?
Zich beperken tot "wat bekend is", gebrek aan frisse perspectieven op het product/werk van het team, risico op stagnatie en gebrek aan ontwikkeling.