Dribbble is een gemeenschap voor creatieve mensen die gespecialiseerd zijn in grafisch ontwerp en design. Maar het is mogelijk om deze groep alleen te joinen door een uitnodiging van een andere gebruiker te krijgen. Is het de moeite waard? Hoe kom je op dit platform en welk zakelijk potentieel brengt de aanwezigheid op de site voor de ontwerper?

Het Dribbble-portaal brengt creatieve kunstenaars samen die gespecialiseerd zijn in grafisch ontwerp en design. Het kan worden opgemerkt dat het een microversie is van het sociale netwerk van de creatieve industrie. Waarom? Op het platform komen is niet de gemakkelijkste opgave – de spelregels zijn hier anders dan in het geval van andere goed gevestigde portalen die talenten verzamelen. Lid worden van deze groep is alleen mogelijk door een uitnodiging van een andere gebruiker te krijgen.

Hoe kom je op Dribbble – inhoudsopgave:

De elite site voor grafisch ontwerpers

dribbble screenshot

Is het de moeite waard om te proberen toegang te krijgen tot het platform? Als je een gepassioneerde ontwerper bent die om zelfontwikkeling geeft en trends van de beste makers wil spotten – dan zeker ja. Op Dribbble zijn er inspiratiebronnen van gevestigde grafisch ontwerpers van over de hele wereld.

Zo’n frisse wind zal soms de diepgewortelde visies kristalliseren en nieuwe projecten inspireren. Maar dat is nog niet alles – het platform heeft veel meer te bieden.

Hoe kom je op Dribbble?

Als je je afvraagt hoe je op dit platform kunt komen – leer dan eerst de positie van het portaal zelf kennen. De oprichters besteden veel aandacht aan het opbouwen van een waardevolle en geselecteerde gemeenschap.

Uitnodigingen zijn beperkt en de distributiemogelijkheden hangen af van de aantrekkelijkheid van het uitnodigende profiel. We hebben het over kwaliteit en evaluatie van eerdere werken en activiteiten.

Ontwerpers gebruiken verschillende kanalen om hun Dribbble-publiek uit te breiden – het is dus de moeite waard om thematische Facebook-groepen en blogs te volgen.

Benut het zakelijke potentieel van Dribbble

Het plaatsen van foto’s van je projecten stelt je ook in staat om je inspanningen te monetiseren en geeft je de kans om meer zakelijke contacten te leggen.

Het opbouwen van erkenning en merkbekendheid op deze website is geen snel proces, maar succes op dit gebied hangt grotendeels af van je eigen betrokkenheid. Dit manifesteert zich in het plaatsen van je beste werk of het interactie hebben met andere gebruikers. Dit zijn enkele van de elementen die bijdragen aan het opbouwen van je merk en publiciteit.

Bouw je portfolio op Dribbble

Het is een goed idee om je ontworpen stukken te documenteren en ze op het portaal te plaatsen – niet alleen als een trofeeënverzameling, maar belangrijker nog als voorbeelden van mogelijkheden voor potentiële klanten.

Personaliseer

Het personaliseren van zo’n showcase met je beste ontwerpen en je contactinformatie zal een online visitekaartje genereren, waardoor het gemakkelijker wordt om nieuwe zakelijke contacten te leggen.

Een eigen portfolio-website in de grafisch ontwerpindustrie is geen vereiste, dankzij de functies die thematische websites voor grafisch ontwerpers bieden, zoals Dribbble. Wat meer is – bekende bureaus beschouwen dit portaal als een kanaal voor het zoeken naar talent.

Analyseer

Monitor de interesse in je visitekaartje. Als je voorbij de fase van het opbouwen van je portfolio bent – vergeet dan niet om je statistieken bij te houden. Dit helpt je om feedback te krijgen over de populariteit van je werk.

Het platform biedt een uitgebreid module waarmee je bezoeken aan je profiel en weergaven van je werk kunt verifiëren. Als je je afvraagt wat je meer verkeer zal opleveren – je eigen portfolio-site of Dribbble – is het moeilijk om hier een precies antwoord op te geven.

Wat betreft impressies op het platform, moet je in gedachten houden dat deze ook worden veroorzaakt door berichten van andere ontwerpers die op zoek zijn naar inspiratie, niet naar klanten. Desondanks – vullen deze twee kanalen elkaar aan en zorgen ze voor waardevol verkeer.

Dribbble is een sleutel tot het ontsluiten van vele mogelijkheden

Dribbble is niet zomaar een van de vele populaire sites voor grafisch ontwerpers. Het is een vrij hermetische plek, maar lid zijn kan je helpen om carrière-uitdagingen aan te gaan zonder geografische beperkingen. De mogelijkheid om te interageren met de beste makers, je eigen subpagina met je portfolio te genereren, een kans op nieuwe zakelijke contacten – dit zijn slechts enkele voorbeelden van de beschikbare opties.

Dit verklaart waarschijnlijk waarom aspirant-grafisch ontwerpers nadenken over hoe ze op Dribbble kunnen komen en actief solliciteren naar lidmaatschap.

Zie ook: 5 top sites waar grafisch ontwerpers en kunstenaars hun werk kunnen verkopen.

Wil je in contact blijven met onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →