CRM voor freelancers groeit voortdurend in populariteit naarmate de zakelijke en werkomgeving snel verandert. De meeste rapporten en statistieken wijzen op de aanzienlijke groei van freelanceplatforms, het werken als zelfstandige en een tendens om meer freelancers in te huren.
Beste CRM-software voor freelancers – inhoudsopgave:
- CRM voor freelancers. Waarom is het belangrijk?
- Wat is CRM?
- Ik ben een nieuwe freelancer. Waarom heb ik CRM nodig?
- Ik ben een professional. Waar zijn de voordelen van CRM voor freelancers?
CRM voor freelancers. Waarom is het belangrijk?
Uiteraard is er ook de COVID-19-pandemie, die de ware katalysator werd van veranderingen in de werkomgeving. De zogenaamde nieuwe normaliteit heeft zijn eigen uitdagingen, die nieuwe oplossingen vereisen. Een van die uitdagingen is de vraag naar het goed beheren van de relaties tussen atomische eenheden die voor een gemeenschappelijk doel werken. Gelukkig biedt de digitale wereld oplossingen en tools om dat soort uitdagingen aan te pakken – de CRM-software.
Wat is CRM?
Oké, eerst de belangrijkste dingen. Wat is CRM precies? Dat is vrij eenvoudig – Customer Relationship Management (CRM) is een benadering om goede relaties met klanten op te bouwen, te ontwikkelen en te onderhouden. Klinkt eenvoudig maar vrij algemeen, toch? Laten we ons dus richten op de praktische en technologische dimensies van CRM. CRM is een categorie van tools en softwareproducten om relaties met klanten te beheren. Ik weet het, het lijkt alsof Customer Relationship Management-systemen zijn bedoeld voor grote bedrijven met ingewikkelde structuren. Waarom zou jij, als freelancer of kleine ondernemer, je druk maken om weer een tool? Nou, omdat die „weer een tool” je beste vriend kan worden en onbetwistbaar kan helpen om je doelen te bereiken.
Fase 1: Ik ben een nieuwe freelancer. Waarom heb ik CRM nodig?
Beginnen is meestal behoorlijk uitdagend en vereist maximale geduld en consistentie. Als nieuwkomer is je belangrijkste doel om het publiek op te bouwen – reguliere klanten, cliënten en leads. Om hen te interesseren en te behouden heb je geweldige communicatie nodig. Alles vereist tijd en focus.
Laten we het onderstrepen. Het maakt niet uit hoe hard je werkt, je kunt de 24 uur in een dag niet overwinnen. Maar er zijn dingen die kunnen helpen om de gegeven tijd verstandig te beheren. CRM-software is dat ding. Door het te gebruiken in de communicatie krijg je voordelen, zoals de mogelijkheid om de hele relatie met de klant te volgen, de voortgang te labelen en aantekeningen te maken. Om de communicatie te verbeteren en te automatiseren kun je e-mailsjablonen maken en gebruiken.
CRM voor freelancers maakt het beheren van de hele communicatie effectief en eenvoudig. Zelfs (of vooral) als de database van je klanten snel groeit. En ik hoop dat het zo zal zijn!
Fase 2: Ik ben een professional. Waar zijn de voordelen van CRM voor freelancers?
Als je een freelancer bent met een grote klantenbasis – geweldig, je doet fantastisch werk! Ik neem aan dat een van je belangrijkste zorgen is hoe je de communicatie met klanten en cliënten kunt beheren. Aangezien de onderlinge afhankelijkheid met verschillende mensen tegenwoordig echt ingewikkeld kan zijn, is het gebruik van een goed CRM-hulpmiddel meer dan nuttig. Door het te gebruiken kun je de relaties labelen, aantekeningen maken, agenda’s organiseren met relevante herinneringen.
Sommige CRM-systemen bieden ook de mogelijkheid om financiën te controleren, d.w.z. om uitgaven te beheren of te factureren.
CRM voor freelancers helpt bij het organiseren van e-mail (en andere) communicatie. Zelfs als je met slechts een paar klanten werkt, zul je waarderen hoeveel tijd CRM-software je kan besparen. Bovendien tonen de meeste Customer Relationship Management-systemen open tickets (d.w.z. nieuwe e-mail) – als je op dat moment druk bent, zal het ticket je eraan herinneren niet te vergeten te reageren. Dat is zo onprofessioneel!
Het maakt niet uit of je 5, 20 of 500 klanten hebt, CRM heeft belangrijke functies voor elke freelancer – het volgt je succes. Hoe? Door conversiepercentages, succesvolle leadcontacten, CTR (click-through rates) voor e-mails, enzovoort.
Je hoeft echt geen groot bedrijf te zijn met duizenden klanten om de waarde van een goed CRM-systeem te waarderen. Het is in ieder geval de moeite waard om het een kans te geven – oordeel zelf of CRM aan je behoeften voldoet. Oh, trouwens – je hoeft niet te betalen voor goede CRM-software.
Firmbee stelt je in staat niet alleen je relaties met klanten te beheren, maar ook het geheel te beheren:
Als je wilt deelnemen laat het ons weten. En vergeet niet om lid te worden van onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Mira Bodhi
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.