Facebook, wiens kracht is opgebouwd uit data, moet voortdurend aan adverteerders bewijzen dat het deze effectief gebruikt. Daarom ontwikkelt het voortdurend een ecosysteem van analytische tools, waarmee je kunt controleren of onze budgetten werken. De eerste was Audience Insight, die helpt om het gebruikersgedrag op fanpagina’s te begrijpen, de volgende – Facebook Analytics, dat zich richt op de zogenaamde klantreis.
Wat is Facebook Analytics en hoe gebruik je het?
Facebook Analytics is een uitgebreide analytische tool die je in staat stelt om informatie te verkrijgen over het gedrag van gebruikers en hun reacties op advertenties op de website, in de applicatie en op de Facebook-pagina.
Wat levert Facebook Analytics je op?
De tool is gratis beschikbaar voor iedereen die de pixelcode heeft geïmplementeerd en evenementen (d.w.z. activiteiten die door gebruikers worden ondernomen) heeft gedefinieerd die moeten worden gevolgd. Het doel is om marketingactiviteiten beter af te stemmen op de voorkeuren van ontvangers, en zo hun effectiviteit te vergroten.
Facebook Analytics geeft toegang tot gegevens over:
- hoe je de app, website, Facebook-pagina of andere ondersteunde evenementbronnen over verschillende kanalen gebruikt;
- mensen die interactie hebben met de site of applicatie, inclusief aggregaat demografische informatie zoals hun leeftijd en geslacht;
- hoe verschillende groepen mensen interactie hebben met de bronnen van evenementen.
De laatste update van Facebook Analytics heeft veel voordelen gebracht voor adverteerders die tot nu toe alleen zagen wat onmiddellijk voorafging aan de conversie. Op deze manier werd echter alleen de laatste advertentie of post die resulteerde in de gewenste klik gewaardeerd. In een tijd waarin we meerdere platforms en meerdere apparaten tegelijkertijd gebruiken, toonde deze benadering slechts een deel van het verhaal. Nu kun je het volledige pad van klantinteractie met het merk zien dat leidde tot de conversie, niet alleen het laatste contactpunt.
Termen om je te helpen begrijpen hoe Facebook Analytics werkt:
- klantreis – alle punten van klantinteractie met het merk;
- kanaal – specifieke methode van interactie met het product en de omgeving die wordt gebruikt om evenementen vast te leggen (bijv. Android-apparaat, website);
- evenement – actie uitgevoerd door gebruikers (bijv. aankoop van een product);
- parameter – specifieke gegevens die het evenement beschrijven (bijv. $ 3,25);
- evenementbron – het startpunt waaruit de tool informatie over het evenement ontvangt (bijv. applicatie, pixel op de website).
Hoe krijg ik toegang tot mijn account?
De beheerders van de evenementbron, zoals een pixel of applicatie, of mensen die aan een bepaalde rol zijn toegewezen, hebben toegang tot Facebook Analytics. De tool kan worden gebruikt op een computer of via een mobiele applicatie die beschikbaar is voor Android- en iOS-apparaten.
Om Facebook Analytics te gaan gebruiken, moet je de Facebook-pixel installeren die je in staat stelt om de stroom van gebruikers te meten vanaf het moment dat ze de website binnenkomen tot het einde van de transactie.
Bij het handmatig toevoegen van een pixel moet je deze in de code van je website plakken, boven de tag die de header sluit.
Standaard evenementen zijn vooraf gedefinieerd. Nadat je ze aan de pixelcode hebt toegevoegd, kun je je advertentie-inspanningen met hen in gedachten optimaliseren, wat voldoende is voor de meeste bedrijven. Echter, niets staat je in de weg om niet-standaard, unieke evenementen te definiëren en groepen van niet-standaard ontvangers op basis daarvan te creëren.
Zowel standaard als niet-standaard evenementen kunnen afkomstig zijn van verschillende bronnen zoals Pixel, Android, iOS, Messenger-bots, Facebook-spellen of Facebook-pagina’s.
Naast een enkele pixel kun je een hele groep evenementbronnen creëren die verschillende informatie verzamelt en analyseert hoe individuele kanalen (bijv. bots of spellen) met elkaar interageren. Je kunt zien hoeveel mensen de post hebben becommentarieerd, vervolgens de pagina hebben bekeken en daarna een aankoop hebben gedaan. Dit creëert het meest complete beeld van het winkelpad van de klant, rekening houdend met de afhankelijkheden tussen individuele evenementen en platforms.
Wat levert Facebook Analytics je op?
- Je weet precies hoeveel mensen die bijvoorbeeld een specifieke post op Facebook hebben becommentarieerd, een product een paar dagen later aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd of de applicatie hebben gedownload, vervolgens de website bezoeken en – zelfs een paar weken later – er iets op kopen;
- Facebook Pixel stelt je in staat om acties te meten op basis van mensen, niet apparaten, aangezien de meesten constant op meerdere apparaten zijn ingelogd;
- Facebook analyseert direct hoe advertentieactiviteit in digitaal – niet alleen op Facebook – zich vertaalt in inkomsten uit het bedrijf.
Laura Green
Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.