Wat zijn de voordelen van sociale media voor kleine bedrijven? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen? Als je geen online aanwezigheid op sociale media hebt, mis je een groot deel van de internetzoekers. Het is een snelle en effectieve manier om meer mensen over de hele wereld te bereiken. Facebook en Twitter zijn niet de enige spelers in de stad, nu heb je ook Instagram, Pinterest, Reddit, YouTube, LinkedIn en meer. Dat zijn veel kanalen om je boodschap te verspreiden.
Voordelen van Sociale Media voor Kleine Bedrijven
Meer mensen volgen bedrijven in sociale mediagroepen dan beroemdheden tegenwoordig. Terwijl een paar mensen de berichten van hun favoriete beroemdheden op Twitter bekijken, houden anderen de Forbes Magazine, Neil Patel en andere zakelijke sites op andere kanalen in de gaten. Er zijn nu twee keer zoveel sociale media outlets als een paar jaar geleden, met in totaal 3 miljard gebruikers wereldwijd.
1. Vergroten van je Merkenbekendheid
Social media marketing maakt het gemakkelijk om de wereld te laten weten wie je bent en waar je voor staat. Studies hebben aangetoond dat consumenten de neiging hebben om te kopen bij bedrijven die ze vertrouwen en waarmee ze een relatie hebben. Door content op sociale mediakanalen te plaatsen, kan je publiek lezen over je waarden, je missie en de dingen waar je om geeft, wat hen waardevolle inzichten geeft in het merk van je bedrijf.
2. Meer Zichtbaarheid Krijgen
Hoewel het plaatsen op sociale mediaplatforms geen directe SEO-boost geeft, helpt het Google wel te begrijpen welke content lezers als waardevol en relevant beschouwen, wat kan helpen om je ranking te verhogen wanneer mensen je content beginnen te bezoeken. Telkens wanneer je iets plaatst op Facebook of een ander sociaal netwerk, krijg je een backlink naar je website, wat helpt, plus lezers kunnen je content consumeren, het leuk vinden en je website bezoeken om meer over jou en je producten of diensten te weten te komen. Verhoogd verkeer naar je website, evenals hoogwaardige links, helpt je hoger te stijgen in de zoekmachines.
3. Verhoogd Websiteverkeer
Sociale media voor kleine bedrijven is een manier om een diverse groep mensen te bereiken op een manier die persoonlijk, nuttig en vermakelijk is, waardoor mensen zien dat je een echt persoon bent zoals zij, en geen koude, afstandelijke onderneming die zich niet bekommert om de echte problemen waarmee consumenten worden geconfronteerd.
Het geeft je de kans om in contact te komen met potentiële klanten die je anders misschien niet had gevonden, die geïnteresseerd kunnen zijn in het uitproberen van je diensten. Als je begint met het plaatsen van echte, prikkelende content op je sociale mediakanalen en interactie hebt met mensen die erop reageren, zul je een stijging in je sitebezoekers en meer verkeer van verschillende plaatsen beginnen te zien.
4. Je Producten en Diensten Promoten
Je kunt het beste product sinds gesneden brood hebben, maar als niemand ervan weet, heeft het geen zin. Je kunt schrijven over de problemen die je product oplost en de voordelen die het gebruikers biedt. Beschouw sociale mediaberichten als een uitbreiding van je blog, schrijf over hoe je producten of diensten de gemeenschap ten goede komen. Vergeet niet, mensen willen weten “wat heb ik eraan?” wanneer ze een voorstel krijgen om iets te kopen. Beantwoord die vragen met je content.
5. Vers in het Geheugen van je Lezers Blijven
Als je wilt dat mensen je herinneren en iets wat je zei, moet je regelmatig met hen interageren. Het zal niet gebeuren als je slechts één of twee verhalen, blogposts of artikelen plaatst en dan nooit meer iets doet. Je moet bovenop de zaak blijven en nieuwe content blijven schrijven die je publiek leuk zal vinden om ze te blijven lezen en je site te bezoeken.
Het is een feit dat mensen die actief zijn op sociale media deze dagelijks controleren om te zien wat er nieuw is. Veel mensen krijgen een groot deel van hun nieuws en entertainment via sociale media in de vorm van berichten, verhalen, video’s en aankondigingen van speciale evenementen. Ze kunnen hun accounts meerdere keren per dag controleren om bij te houden wat er in de wereld gebeurt.
6. Bron van Goedkope Reclame
Naast het schrijven van hoogwaardige content en het reageren op opmerkingen, hebben veel van de sites tools die je kunt gebruiken, zoals Facebook Ads, om je bedrijf tegen lage kosten te promoten. Je kunt een dagelijks limiet instellen en een advertentiecampagne uitvoeren om meer mensen in je doelgroep te bereiken. Je kunt een bericht promoten of een advertentiecampagne uitvoeren met een vastgesteld $$ bedrag om te draaien totdat het de vooraf bepaalde limiet bereikt die je hebt ingesteld.
Betaalde reclame geeft je de kans om in contact te komen met prospects die nog niet van je bedrijf hebben gehoord. Je kunt je advertenties afstemmen om te verschijnen in de zoekfeed van mensen die zoeken naar de soorten producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Je kunt je bereik uitbreiden naar een breder publiek om nieuwe leads en volgers voor je bedrijf te verkrijgen. Dit kan leiden tot meer conversies en meer verkopen voor jou.
Social Media Sites die Betaalde Reclame Aanbieden:
- Facebook Ads
- YouTube Ads
- Pinterest Ads
- Twitter Ads
- LinkedIn Ads
- Instagram Ads
7. Waardevolle Inzichten in je Prospects Ontdekken
Sociale media zijn een waardevol hulpmiddel om informatie te verkrijgen over de zoekgewoonten van je klanten die je kunnen helpen betere zakelijke beslissingen te nemen. Sociale luistertechnieken vertellen je hoe je klanten zich voelen over je merk. Je kunt ontdekken wat ze zeggen over je bedrijf en vragen beantwoorden die ze mogelijk stellen. Nog een manier om te verbinden en te engageren.
Wat vinden ze leuk aan het bedrijf? Wat kun je doen om beter te voldoen aan de behoeften van je doelgroep? Je kunt je bedrijf laten opvallen in de menigte door de antwoorden op deze vragen te kennen en ze toe te passen.
De voordelen van sociale media voor bedrijven zijn talrijk. Dit type marketing biedt veel goede voordelen voor jou en je merk. Het kan je helpen om in contact te komen met je klanten, meer verkeer te genereren en leads om te zetten in verkopen. Als je nog geen online aanwezigheid op sociale media hebt gecreëerd, is er geen beter moment dan nu.
Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Laura Green
Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.