Een persbericht is een verzameling relevante informatie die rechtstreeks is gericht aan het publiek van een mediabericht. Deze korte geschreven vorm biedt gecondenseerde, betrouwbare en snelle informatie voor potentiële lezers. In de reclame is dit type PR-tool al enige tijd aanwezig. Echter, steeds vaker wordt het persbericht gebruikt als een middel om de belangen van het bedrijf te promoten aan een grotere doelgroep. We leggen uit wat precies een persbericht kenmerkt en hoe je een persbericht schrijft zodat het leesbaar en waardevol is voor een potentiële klant.
Persbericht – inhoudsopgave:
- Het klassieke persbericht is de koning, is het niet?
- Hoe schrijf je een persbericht om effectief te communiceren op sociale media?
- Persbericht een voorbeeld van drie kenmerken die inherent zijn aan het
- Hoe schrijf je een persbericht? Persbericht sjabloon
- FAQ. Vragen en antwoorden
Het klassieke persbericht is de koning, is het niet?
Een persbericht is een officiële verklaring die een bedrijf zal helpen in zijn public relations-inspanningen. Dit type “lokmiddel” wordt al enkele decennia in de reclame gebruikt en is het primaire hulpmiddel voor marketingactiviteiten. Het moderne persbericht wint tegenwoordig aan belang. Het gepubliceerde bericht maakt het mogelijk om de interesse van de ontvangers te wekken en maakt de nieuwsinhoud ook breed beschikbaar op sociale media. Dit is een kans om bijvoorbeeld de diensten van een bedrijf te populariseren, met gebruik van het gewenste domino-effect.
Een PR-persbericht is dus een nieuwsitem, nieuws en informatie gerelateerd aan de activiteiten van het bedrijf, dat veel zakelijke kwesties kan betreffen. Het kan nieuws zijn over de implementatie van nieuwe technologie, de lancering van een innovatief product of het informeren van het publiek over een aankomend evenement. In het tijdperk van eenvoudige en korte reclameberichten is het persbericht weer in trek.
Hoe schrijf je een persbericht om effectief te communiceren op sociale media?
Het persbericht moet zodanig worden opgesteld dat de ontvanger het na een korte tijd kan begrijpen. Het mag niet te lang en saai zijn: meestal hebben berichten van een paar of meer dan tien zinnen de voorkeur. Een veelgemaakte fout is om te veel verwijzingen naar het bedrijf of de diensten die door de entiteit worden aangeboden op te nemen.
Een persbericht mag ook niet te opdringerig zijn – het is meer een waardevol nieuwsitem dat concrete informatie biedt die interessant en nuttig is voor de lezer. Een absolute must is de taalkundige en inhoudelijke correctheid van het nieuws. Als de ontvanger grammaticale of syntactische fouten opmerkt, zal hij zo’n bericht beschouwen als iets waardeloos.
Persbericht een voorbeeld van drie kenmerken die inherent zijn aan het
Een persbericht moet worden gekenmerkt door stilistische correctheid, informatieve taal en geconcretiseerde inhoud. Naast deze aspecten kunnen drie aanvullende kenmerken worden opgesomd, die zeer vaak voorkomen in de context van het definiëren van PR-persberichten:
- De uniciteit van de inhoud. Het bericht mag geen duplicaat zijn van inhoud die al is opgenomen, bijvoorbeeld op concurrerende sociale mediaprofielen. Het persbericht moet origineel zijn en verwijzen naar iets unieks. Het moet, tot op zekere hoogte, nieuw licht werpen op een specifiek gebied.
- Objectiviteit in de inhoud. Informatie, volgens de encyclopedische definitie, is een eigenschap van bepaalde objecten, dat wil zeggen een bepaalde duidelijke boodschap die de werkelijkheid beschrijft. Een persbericht moet daarom onbevooroordeeld zijn en verwijzen naar echte gebeurtenissen en feiten. Het is een fout om in de inhoud zinnen op te nemen die de werkelijkheid iets “buigen” en het bedrijf in een positie plaatsen die het zelfs niet probeert te hebben.
- Duidelijkheid van de boodschap. De boodschap moet gemakkelijk te lezen zijn, geschreven in eenvoudige taal, bij voorkeur in de derde persoon enkelvoud. Het mag geen te algemene conclusies bevatten of verwijzen naar feiten die niet gerelateerd zijn aan het beschreven fenomeen. De informatie moet relatief kort zijn, maar tegelijkertijd enige waarde hebben zodat de boodschap niet één grote cliché is.
Hoe schrijf je een persbericht? Persbericht sjabloon
Een persbericht bestaat uit verschillende elementen die altijd in een bericht van dit type moeten worden opgenomen. Het belangrijkste element is de kop, die zichtbaar moet zijn en van de rest van de tekst moet worden gescheiden. Het moet in het bovenste deel van het bericht worden geplaatst, dat wil zeggen in het geval van sociale mediaberichten – in de eerste regel zodat het de aandacht van de ontvangers trekt.
Een ander punt is een samenvatting die specifieke informatie bevat over de inhoud die we willen overbrengen. In dit stuk, toepassen de 5xW+H-regel. Het derde aspect van deze vorm is de uitwerking of een bredere uitleg van de informatie die in de samenvatting is opgenomen. Het persbericht moet worden afgesloten met een paar zinnen op zijn hoogst, met de contactgegevens van het bedrijf in de laatste regel (of een opmerking die aanmoedigt om het profiel te bekijken of deel te nemen aan het evenement).
Lees ook: waarom is sociale bewijskracht in marketing zo belangrijk?Vind je onze inhoud leuk? Sluit je aan bij de drukke bijengemeenschap om in contact te blijven!
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
The most important questions
-
Hoe belangrijk zijn persberichten tegenwoordig, gezien de ontwikkeling van sociale media?
Het persbericht is een al bewezen advertentiemethode. In de huidige omgeving kan het een echt voordeel voor een bedrijf opleveren. Een intrigerende en bemoedigende boodschap kan veel interesse genereren, wat onder andere zal worden bevestigd door het delen van de voorbereide inhoud.
-
Hoeveel zinnen moet een persbericht precies bevatten?
Er is geen strikt aantal zinnen of tekens, maar er is een bepaalde standaard die stelt dat persberichten niet langer mogen zijn dan één A4-pagina. De ontvanger moet de hele inhoud met zijn ogen "grijpen", wat hij of zij in enkele tientallen seconden kan lezen en begrijpen.
-
Waarom kunnen kwaliteitspersberichten voordelig zijn voor een bedrijf?
Ze helpen een positief bedrijfsimago op te bouwen. Ze zijn ook een element dat het imago van het bedrijf professionaliseert in de ogen van de klant. Een efficiënte persbericht kan niet alleen grote interesse wekken bij de ontvangers zelf, maar ook bij de externe media.