We zijn steeds bereid om advertenties op populaire sociale media sites te plaatsen. Voordat je je budget verbrandt aan deze activiteiten, is het de moeite waard om enkele tips te bekijken die de effectiviteit van je inspanningen kunnen vergroten.
Facebook en Instagram advertenties – inhoudsopgave:
- Test en optimaliseer
- Facebook en Instagram Ads – Ad Manager
- Initialiseer vrijgevigheid
- Blijf leren
- Werk met de klantgroepen die je al hebt
- Ga mobiel
- Remarket met dynamische advertenties
- Let op het nieuws, trends en laat je klanten nadenken
- De ruiter en de olifant
Onlangs hebben Facebook en Instagram hun advertentieoplossingen samengevoegd en nu kan iedereen met een Facebook-account en die werkt met tools zoals Ad Manager advertentiecampagnes op beide sociale mediaplatforms creëren.
Test en optimaliseer
Dit zijn de belangrijkste en basisprincipes van adverteren op alle sociale netwerken. Dankzij het feit dat alle wijzigingen onmiddellijk worden doorgevoerd, hebben we de mogelijkheid om de impact van verschillende factoren op de effectiviteit van advertenties te vergelijken.
En de volgende factoren zijn:
- grafisch, grootte van de grafiek, de inhoud ervan,
- tekst, tekstlengte, oproep tot actie,
- gebruik van verschillende advertentieformaten (bijv. of het één foto is, meerdere foto’s – de zogenaamde multiproductadvertentie – video of misschien een collage),
- doelgroep (de precisie, compatibiliteit met onze potentiële klanten, advertenties afstemmen op mensen),
- gebruik van actuele elementen, enz.
Kortom, elke komma telt. Door te testen op “een levend organisme”, kunnen we een analoge advertentie maken met verschillende graphics of dezelfde graphic met verschillende tekst.
We krijgen ook geavanceerde statistieken zodat we weten hoe de advertenties presteren. Bekijk deze statistieken en neem zakelijke beslissingen op basis daarvan. Het is heel gemakkelijk om je budget te verbranden met ondoordachte investeringen.
Facebook en Instagram Ads – Ad Manager
Hoewel het een vrij ingewikkeld hulpmiddel is, leer het en gebruik het in je voordeel. Ad Manager biedt extra functies en helpt bij het beheren van het budget.
Onder de speciale MR-opties die veranderen (voorlopig) zijn (bijvoorbeeld): nieuwe doelen, bijv. leadgeneratie, die hieronder wordt besproken, de mogelijkheid om te targeten op specifieke interesses, extra formaten (bijv. multiproduct of video-slideshow), de optie om een “neem contact met ons op” actieknop te maken, de mogelijkheid om langere koppen en advertentieteksten te schrijven dan voorheen, de mogelijkheid om speciale tekens te gebruiken (bijv. emoticons), de mogelijkheid om te targeten bijv. op de gebruikte mobiele software, betere afbakening van doelgroepen. Als je nog geen advertenties op Instagram hebt ingesteld, vind je ze direct in de Manager onder Ad Placement.
Initialiseer vrijgevigheid
Ik ben een voorstander van de economie van dankbaarheid van Gary Vaynerchuk. Het kan ook worden gebruikt in advertenties, waar we voordat we ons publiek vragen om een product te kopen of een bepaalde actie uit te voeren, ze iets volledig gratis kunnen aanbieden.
Verkoop je schoenen? Zet een advertentie op de landingspagina, waar iemand na het delen van een e-mail een gratis e-book over modetrends ontvangt. Op deze manier kunnen we veel modellen schoenen adverteren, en wat meer is – we hebben al een e-mail, dat zijn leads om in de toekomst te gebruiken.
E-mail, naast de nieuwsbrief, kan een krachtig advertentietool zijn. Door doelgroepen aan te passen, kunnen we een advertentiegroep creëren met mensen die ons e-book hebben gedownload. De conversieratio van zo’n groep zal hoger zijn omdat dit de mensen zijn die al hebben gereageerd of een formulier hebben ingevuld (en ook onze merk hebben leren kennen). Een hogere conversie betekent ook betere financiële aanbiedingen van Facebook.
Blijf leren
De nieuwe advertentieformaten bieden een echt breed scala aan mogelijkheden. Voor lokale bedrijven zijn er geotargeted advertenties, voor verschillende merken zijn er advertenties op Instagram, voor betere optimalisatie veranderen de instellingen van prijsparameters.
Elke paar weken brengt Facebook nieuwe functies uit die je kunt gebruiken. Onder de veranderingen tot nu toe kunnen we een redesign van de interface van de manager vinden, het samenvoegen van de conversie- en remarketingpixel in één. Ook, meer precieze targeting, betere advertentieoptimalisatie, multiproductadvertenties, dynamische productadvertenties, geotargeted advertenties, advertenties voor leadgeneratie, of advertenties op Instagram.
Werk met de klantgroepen die je al hebt
De meeste e-commerce maakt gebruik van doelgroepen op basis van demografische en gedragskenmerken. Je kunt echter je bereik uitbreiden en dergelijke ontvangers zoeken die al contact hebben gehad met ons merk. Dit kan onder andere worden gedaan met behulp van de conversiepixel (advertenties op websitebezoekers), advertenties op basis van Facebook-applicaties, of de mogelijkheid om aangepaste doelgroepen te uploaden. Het is veel beter om leads te koesteren die al met ons bedrijf in aanraking zijn gekomen en hen te overtuigen om te kopen, dan voortdurend op vreemden te vertrouwen.
Ga mobiel
Er wordt geschat dat ongeveer de helft van de Facebook-gebruikers mobiele apparaten gebruikt om hun tijdlijnen te bekijken. Dit betekent dat het creëren van advertenties gericht op tablet- en mobiele gebruikers absoluut essentieel is.
Ten eerste, onthoud dat mobiele advertenties anders worden weergegeven. Lange video’s, kleine afbeeldingen, of advertenties targeten voor Android-gebruikers op iOS-apparaten zijn niet meer van deze tijd.
Tweede, mobiele gebruikers klikken minder vaak op advertenties. En zeker, als ze naar een site gaan, verwachten ze dat deze is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
Ten derde, mobiele en tabletformaten hebben specifieke oplossingen afgedwongen, bijv. leadadvertenties die je in staat stellen een formulier in te vullen met gegevens van Facebook. Het is de moeite waard om ze te gebruiken.
Remarket met dynamische advertenties
Facebook biedt ook een ander interessant formaat – voornamelijk voor online winkels – namelijk dynamische productadvertenties. Dynamische productadvertenties zijn momenteel beschikbaar in externe tools zoals Fasttony.es, maar ze zullen waarschijnlijk binnenkort de Power Editor binnenkomen. Dankzij dit, in plaats van een advertentie voor het product dat door een bepaalde persoon is bezocht te tonen, kunnen we een set advertenties definiëren die aan de gebruiker worden weergegeven.
Let op het nieuws, trends en laat je klanten nadenken
Advertenties die betrekking hebben op actuele gebeurtenissen, seizoenen, tijden van de dag, enz. hebben altijd hogere conversieratio’s en meer klikken. Onder de standaardideeën voor het gebruik van zogenaamde actuele gebeurtenissen zijn sportevenementen (wedstrijden, Olympische Spelen, successen van atleten), tijd van de dag (ochtend, middag, avond), seizoenen, delen van een dag (ontbijt, lunchpauze, na het werk, bedtijd), levensgebeurtenissen (huwelijk, verloving, verjaardag, nieuwe baan, verhuizen, reizen – je vindt ze allemaal in het demografische selectiepaneel), politieke en sociale evenementen, belangrijke en bekende data (Onafhankelijkheidsdag, feestdagen, nieuw schooljaar, vakanties), weer (vooral voor lokale advertenties).
Mensen zijn veel bereidwilliger om advertenties te bekijken die vragen stellen of emoties oproepen zoals discussie of uitdaging van typisch denken, en aanmoedigen tot contemplatie. Dit is vooral aan te raden als we ons zorgen maken over het genereren van betrokkenheid op onze fanpagina.
De ruiter en de olifant
De ruiter is onze rationaliteit – hij stelt het doel en probeert de olifant te sturen. Het dier is de emanatie van onze emoties. En we weten maar al te goed wie wint. Terwijl de mens de tools heeft, kan het beest alles negeren als het een mening heeft.
Het is hetzelfde bij het ontwerpen van advertenties. Zorg voor zowel de rationele kant als de emotionele behoeften. Dit kan eenvoudig worden bereikt door een tekst te schrijven in de taal van voordelen (hier raad ik aan om Cialdini en zijn regels voor het beïnvloeden van mensen te lezen, waaronder dat mensen meer bang zijn voor verlies dan op zoek naar winst), of door graphics te kiezen die onze zintuigen stimuleren.
Bij het adverteren van een hotel of een reisbestemming laten we een mooie foto van het strand of een mooi interieur kiezen, en in de inhoud grijpen we naar een verlangen naar de zon (vooral nu, in de winter). Het adverteren van een nieuwe crème kan een mooi gezicht op de foto presenteren en de voordelen van het gebruik ervan beschrijven (verspil geen tijd en zorg voor je huid!). Dit zijn slechts illustratieve voorbeelden om een punt te maken.
Facebook-advertenties die goed worden gebruikt, kunnen een geweldig hulpmiddel zijn in de sociale mediastrategie. Helaas blijkt vaak dat mensen hun budgetten verbranden door te investeren in ineffectieve vormen, niet zorgend voor hun publiek, of slecht gerichte inhoud. Het is jammer omdat ze alleen maar onnodig geld verliezen. Gelukkig is het creëren van advertenties en het goed beheren ervan niet zo moeilijk als het lijkt na het lezen van dit artikel, toch?
Als je wilt weten hoe je goede Facebook-advertenties maakt, klik hier
Je kunt ook lid worden van onze Facebook-gemeenschap en ons volgen op Twitter en mis nooit meer iets!
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.