Weet je wat de 7 P’s van marketing zijn? Heb je ooit gehoord van de marketingmix? Wat zijn jouw gekozen marketingtactieken? Weet je hoe het concept van de 7 P’s van marketing je product kan helpen op de hedendaagse, competitieve markt? Lees het artikel en ontdek wat de 7 P’s van marketing zijn en hoe je ze kunt toepassen in je marketingmix.
Het concept van 7 P’s van marketing is goed bekend in het veld. Kort gezegd zijn de 7 P’s een set marketingtactieken die in overweging moeten worden genomen bij het omgaan met klanten. Elke marketingcampagne moet duidelijke doelstellingen hebben en dit is alleen mogelijk als alle elementen van het marketing spectrum bekend zijn bij ons.
De marketingmix is een overkoepelende term voor de set tactieken of activiteiten die gericht zijn op het bieden van klanttevredenheid. Alle 7 P’s van marketing zijn de elementen van de marketingmix. Het maakt niet uit welke elementen op dit moment het belangrijkst lijken voor jouw bedrijf; het gebruik van het 7 P’s-schema helpt om de kern van jouw marketingactiviteiten te identificeren.
Er zijn 7 P’s van marketing en deze zijn:
Product in het concept van 7 P’s wordt vertegenwoordigd door het fysieke product of de dienst. Bij het ontwerpen van het product moeten uiterlijk, bruikbaarheid en kwaliteit zorgvuldig in overweging worden genomen. Elk product (of het nu een product, dienst of een combinatie van beide is) moet voldoen aan de kernbehoeften van de klanten.
De prijs is het enige element van de marketingmix dat inkomsten genereert. De andere elementen vertegenwoordigen kosten aan de kant van de producent en verkoper. Dit betekent dat de prijs waarschijnlijk een van de belangrijkste elementen is, aangezien als deze slecht is ingesteld, er geen winst is en het verkoopproject faalt. Voordat je de prijs instelt, is het raadzaam om uitgebreide marktonderzoek te doen en te controleren wat het aanbod van jouw concurrenten is. De prijs positioneert het product op de markt en creëert de waarde van het merk, daarom moeten alle acties met betrekking tot het instellen van de prijs zorgvuldig worden uitgevoerd.
Om het product te verkopen, moet je je klanten informeren over het bestaan en de beschikbaarheid ervan. Elke tactiek die jouw bedrijf gebruikt om je klanten te vertellen over je nieuwe release is een promotie. Wat zijn de promotietactieken die je tot je beschikking hebt? Je kunt adverteren via traditionele media: televisie, radio, kranten, billboards, posters en via digitale media: Google, Facebook, Twitter en andere kanalen. Een andere vorm van promotie is het gebruik van public relations-technieken. Alle promotietactieken hebben hun levenscyclus en zijn niet altijd efficiënt – ze moeten voortdurend worden aangepast aan de veranderende omgeving.
Plaats is een ander belangrijk element in de 7 P’s van marketing. Plaats in de marketingmix omvat alle locaties waar het product wordt gemaakt, gedistribueerd en verkocht, dus het omvat zowel fysieke faciliteiten: administratieve gebouwen, fabrieken, fysieke winkels, mobiele winkels, als niet-fysieke plaatsen zoals: websites, portals en sociale netwerksites. Alle locaties waar jouw product wordt gezien en kan worden gekocht, zijn een plaats in termen van het 7 P’s van marketingconcept.
Hoewel de prijs het belangrijkste element is vanwege het risico op financiële mislukkingen, lijken mensen het meest significante element te zijn wanneer de ervaring wordt overwogen. Elke persoon die betrokken is bij de productie, handling, levering of verkoop van jouw product valt onder deze categorie in het 7 P’s van marketing systeem. Dit betekent dat je bij het denken aan mensen niet moet vergeten over je: werknemers, aannemers, onderaannemers, evenals voormalige en huidige klanten. Bovendien, elke persoon die ertoe doet en een mening over jouw product publiekelijk kan vormen.
Het element proces in het 7 P’s van marketing systeem verwijst naar alle processen die jouw product moet doorlopen vanaf het moment van productie tot het moment van aankoop door de klant. Het is onmogelijk om een volledige lijst van dergelijke processen op te stellen, aangezien ze afhankelijk van het type bedrijf kunnen variëren. Toch zijn er enkele die universeel zijn voor alle verkoopoperaties en dat zijn: logistiek, levering, verzending, administratie. Over het algemeen moeten alle functies, taken en activiteiten regelmatig worden gecontroleerd om efficiënt en soepel te werken.
Niet alle producten hebben een fysieke vorm, sommige zijn diensten of virtuele producten die online worden aangeboden. Maar de klant heeft een diepgaande behoefte om iets terug te ontvangen voor zijn geld, alleen als het een ontvangstbewijs of een ander teken van het bestaan van jouw merk is. Het fysiek bewijs moet net zo zorgvuldig worden ontworpen als het product zelf. Algemeen gesproken vormt alles wat de klant ziet en hoort in relatie tot het product een fysiek bewijs. De meest bekende onderdelen van het fysieke bewijs zijn verpakking en branding, maar fysiek bewijs omvat ook minder tastbare factoren dan dit – de plaats van het product in de winkel, de aanwezigheid op sociale media en de vorm van het logo zijn even belangrijk.
Het 7 P’s van marketing concept kan op elk aspect van jouw marketingstrategie worden toegepast. Om je klanten één, samenhangende boodschap over jouw merk en product te sturen, moet je alle zeven elementen samen analyseren. Om jouw bedrijf een kans te geven in de hedendaagse, steeds competitievere markt, moet je het concept van de 7 P’s van marketing regelmatig evalueren in relatie tot jouw product. Het is niet genoeg om te weten wat de 7 P’s van marketing zijn, maar het is belangrijk om het concept regelmatig te gebruiken, aangezien het bedrijven in staat stelt om echt geweldige resultaten te behalen.
Lees ook: De beginnersgids voor influencer marketing
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Trends in public relations fluctueren. Temidden van de oceanen van data die onze moderne gedigitaliseerde…
Het is algemeen bekend dat de PrestaShop-webwinkel gratis is, maar sommige elementen vereisen extra betalingen,…
Hoe bereiken we nieuwe gebruikers? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat een…
Globale inkoop is een bekende zakelijke oplossing. De huidige marktomstandigheden, globalisering en toenemende klantverwachtingen dwingen…
Hou je ervan om GIFs online te vinden en te delen? Leer hoe je in…
Denk je erover na om een bedrijf te starten, maar ben je verdwaald in het…