In de afgelopen jaren heeft de wereldwijde arbeidsmarkt dynamische veranderingen van groot belang ondergaan. De kwesties variëren van het toenemende belang van soft skills boven harde kennis, de mogelijkheid van hybride of volledig remote werken als gevolg van de COVID-19-pandemie, tot de toenemende focus op het behouden van een balans tussen werk en privéleven. Wat betreft de laatste trend hebben discussies over een 6-urige werkdag of een 4-daagse werkweek aanzienlijke erkenning gekregen. Wat heeft dergelijke overwegingen aangewakkerd, en wat zijn de voor- en nadelen van beide modellen? Lees verder om erachter te komen!
Al geruime tijd hebben werknemers hun bezorgdheid geuit over overweldigende werktijden, voornamelijk vanwege de beperkingen waarmee ze worden geconfronteerd bij het proberen te zorgen voor vrije tijd (familie, hobby’s, vrije tijd, persoonlijke ontwikkeling, enz.). Aan de andere kant combineren sommige werkgevers echter minder verplichte werktijden met minder vervulde taken, wat op de lange termijn betekent dat de resultaten voor het bedrijf dat ze runnen slechter worden.
Toch merken veel entiteiten dat werknemers niet volledig efficiënt en productief zijn gedurende hun werktijden. Het verminderen van de werktijd tot een 6-urige werkdag of een 4-daagse werkweek – zoals aangegeven door de onderzoekers die pilotstudies uitvoeren – heeft een mobiliserend effect, omdat het de werknemer vereist om dezelfde taken uit te voeren voor hetzelfde salaris, maar in minder uren. In tegenstelling tot de kritiek verhoogt het verminderen van de werktijden de productiviteit, zoals bijvoorbeeld blijkt uit gegevens die zijn gedeeld door het wereldwijde merk Microsoft (tot wel 40% meer). Bovendien zien sommige bedrijven minder frequente vakanties en ziekteverlof door de mogelijkheid voor werknemers om de bespaarde tijd aan rust te besteden.
Het is zeker dat het verminderen van de werktijden in veel opzichten zowel de werknemer als de werkgever ten goede komt. Natuurlijk is dit niet in elk geval zo (het hangt allemaal af van de specificaties van het bedrijf, de sector waarin het opereert, of de organisatiecultuur), maar de trend groeit en wordt door steeds meer bedrijven in overweging genomen. Toch is er een dilemma – hoe te beslissen tussen het verminderen van de werktijd tot een 6-urige werkdag of een 4-daagse werkweek? Bij het maken van een keuze moet men zeker kijken naar de voor- en nadelen van elke oplossing, die we hieronder zullen schetsen.
Voordelen:
Nadelen:
Voordelen:
Nadelen:
Factureren op basis van resultaten, niet op basis van werktijd – dit is geen lied van de toekomst, maar een trend die momenteel aan belang wint en niet genegeerd mag worden door een bedrijf dat zich richt op het behalen van de best mogelijke resultaten, maar tegelijkertijd zorgt voor het fysieke en mentale welzijn van werknemers. De beslissing om een 4-daagse werkweek of een 6-urige werkdag in te voeren, moet voornamelijk voortkomen uit de behoeften van de werknemers, de organisatiecultuur van het bedrijf, of de specificaties van het werk en de sector. Het is echter ook cruciaal om de eerder genoemde sterke en zwakke punten van beide oplossingen te erkennen.
Lees ook:Sociale media in werving. 1 belangrijke reden om ze te gebruiken
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…