Overzicht van projectmanagementsoftware | #12 Aan de slag met projectmanagement

Welke software het beste werkt voor projectmanagement? Als je je afvraagt welke van de oplossingen op de markt aan jouw behoeften zal voldoen, hebben we een overzicht van projectmanagementsoftware voorbereid. Elk van hen heeft zijn voordelen en specificaties. Daarom, om veilig de meest geschikte oplossing te kiezen, begin met het definiëren van het type project dat je zult uitvoeren, evenals de grootte van je team en de bekendheid ervan met digitale tools.

Projectmanagementsoftware – inhoudsopgave:

  1. Inleiding
  2. Jira
  3. Asana
  4. Trello
  5. Firmbee
  6. Samenvatting

Inleiding

Veel projecten vinden uitsluitend in de digitale wereld plaats. Het team werkt op afstand en komt zelden op kantoor bijeen. Iedereen communiceert via Slack of via instant messaging van Meta, Apple, Google of Microsoft. Echter, zelfs in de gevallen van hybride of kantooromgevingen, maakt het toepassen van projectmanagementsoftware het werk van het team aanzienlijk gemakkelijker. Het wordt een digitale ontmoetingsplaats voor degenen die eraan werken. Een platform voor taakverdeling en het dagelijks bijhouden van de status.

Toch kunnen de vereisten voor de software radicaal verschillen, afhankelijk van of het team complexe software ontwikkelt, marketingcampagnes voorbereidt of de koekjeslevering voor conferenties in de regio afhandelt. Laten we eens kijken naar het overzicht van projectmanagementsoftware.

Jira

Jira is verreweg het meest complexe projectmanagementtool. Als je op zoek bent naar software om een groot project, portfolio of portfolio van projecten te beheren, wil je het misschien van dichterbij bekijken. De leercurve is laag, maar daar staat een enorme hoeveelheid projectaanpassingen tegenover.

In het voordeel van Jira is de mogelijkheid van gratis gebruik voor teams van maximaal 10. Echter, onder zijn nadelen – naast de moeilijke implementatie in vergelijking met andere programma’s die we zullen bespreken – is het duidelijk gedefinieerde profiel. Dit komt omdat het een tool is die aanvankelijk is ontworpen voor IT-ontwikkelingsteams. Teams die werken met agile methodologieën, vooral Scrum, waarvoor de code repository het primaire werktool is, zullen hier gemakkelijk hun weg vinden. Het kan omslachtig worden voor teams die minder verbonden zijn met de digitale omgeving, die zich overweldigd kunnen voelen door het aantal opties dat onnodig kan blijken te zijn.

Asana

In een dergelijke situatie kan de veel eenvoudigere Asana een betere keuze zijn. Dit komt omdat het is gemaakt met alle teams in gedachten. De basis bestaat uit vier weergaven:

  • taaklijst,
  • een bord met aanpasbare kolommen,
  • kalender, en
  • bestanden.

In het gratis plan is er een grote selectie van sjablonen beschikbaar, die bepaalt hoe onze digitale werkruimte eruit zal zien. Het gratis plan van Asana heeft echter één basisbeperking. Het biedt je de keuze tussen twee deelopties: privé – alleen beschikbaar voor de eigenaar of openbaar – open voor iedereen. Het delen van een project alleen met geselecteerde mensen behoort al tot het betaalde plan, waarvan de voordelen onder andere de eenvoud van het genereren van visueel aantrekkelijke rapporten en het onderhouden van een portfolio van projecten omvatten.

Trello

de digitale equivalent van een Kanban-bord met taakkaarten die van de “Te Doen” kolom naar de “Gedaan” kolom worden verplaatst? Dan zou Trello de meest geschikte zijn. De eenvoud van dit hulpmiddel en de beschikbaarheid van een mobiele app maken het vaak tot een handige takenlijst voor mensen die niet met pc’s werken.

Het belangrijkste voordeel betreft een onbeperkt aantal teamleden al in het gratis plan, en de geautomatiseerde toevoeging van terugkerende taken, zoals terugkerende vergaderingen. Dit kan het werken in Trello vergemakkelijken, aangezien gratis gebruik geen toegang tot een kalender biedt.

Firmbee

Het gratis Firmbee-plan dat is gewijd aan freelancers omvat niet alleen een kalender met uitgebreide toegangscontrole, maar ook tijdregistratiefuncties en volledig aanpasbare Kanban-borden. In tegenstelling tot de oplossingen die we hierboven hebben besproken, vertrouwt het op een uitgebreid systeem voor het beheer van zakelijke projecten.

Firmbee, ondanks zijn complexiteit, is zeer transparant. Het onderscheidt zich van andere oplossingen met zijn project budgetbeheer tools, inclusief de mogelijkheid om:

  • facturen uit te geven,
  • een lijst van aannemers te maken,
  • betalingen te volgen,
  • uitgaven te categoriseren,
  • het projectbudget te monitoren, bijvoorbeeld een percentage van hoeveel van het budget door een bepaald type kosten is verbruikt.

HR-tools, zoals een kandidaten database die het opslaan van cv’s en portfolio’s mogelijk maakt, evenals vrij configureerbare wervingsprocessen, zijn ook zeer functioneel voor kleine bedrijven.

Als je op zoek bent naar een uitgebreid systeem voor het beheren van bedrijfsprojecten en teams, dan is Firmbee voor jou gemaakt. Het is ook vermeldenswaard dat NGO’s dit systeem gratis kunnen adopteren – je kunt hier meer details over vinden hier.

Samenvatting

Projectmanagementsoftware varieert van eenvoudig zoals Trello tot complex zoals Firmbee. Naast de hierboven genoemde, zijn er anderen die strijden om populariteit, waaronder:

  • Wrike – biedt iets meer geavanceerde rapportagetools maar is qua functionaliteit vergelijkbaar met Trello,
  • Basecamp – aantrekkelijk vooral voor grotere organisaties of bedrijven die met veel freelancers werken,
  • Microsoft Project – veteranen projectmanagementsoftware die sinds 1984 op de markt is, populair vanwege de volledige integratie met andere Microsoft-producten,
  • Monday.com – een cloudgebaseerd platform dat elke combinatie en configuratie van modules mogelijk maakt die nodig zijn om een specifiek project te beheren.

Vergeet niet je keuze voor software niet alleen te baseren op de prijs van het abonnement, maar vooral op de specificaties van het project dat je implementeert en de vaardigheden van het projectteam. Daarnaast, overweeg of je op zoek bent naar eenmalige taakondersteuning of software om niet alleen een geselecteerd project, maar de meeste taken die door een kleinere organisatie worden uitgevoerd, te beheren. We hopen dat het overzicht van projectmanagementsoftware nuttig voor je zal zijn.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

Share
Published by
Caroline Becker

Recent Posts

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

60 minutes ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

3 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

6 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

8 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

9 hours ago