Categories: BlogUX-onderzoek

Onderzoeks-methoden voor ontdekking | UX-onderzoek #15

Weet je wat ontdekkingonderzoek in UX is? Lees ons artikel om erachter te komen, evenals de belangrijkste doelen en doelstellingen, en welke onderzoeksmethoden we kunnen categoriseren als voorbeelden van ontdekkingonderzoek.

Onderzoeksmethoden voor ontdekking – inhoudsopgave:

  1. Wat is ontdekkingonderzoek?
  2. Wat zijn de doelen van ontdekkingonderzoek?
  3. Geselecteerde methoden van ontdekkingonderzoek
  4. Samenvatting

Wat is ontdekkingonderzoek?

Ontdekkingonderzoek – ook bekend als generatief onderzoek, fundamenteel onderzoek of verkennend onderzoek – is een proces dat ontwerpers en UX-onderzoekers helpt om de behoeften, gedragingen en motivaties van gebruikers te begrijpen door middel van verschillende onderzoeksmethoden – zoals individuele diepte-interviews, enquêtes of marktanalyse, bijvoorbeeld. Ontdekkingonderzoek is niet alleen gerelateerd aan de studie van het product zelf, maar ook aan merken, innovaties, concurrenten, gebruikers en productie.

Wat zijn de doelen van ontdekkingonderzoek?

  1. Een dieper begrip van gebruikers
  2. Het eerste en belangrijkste doel van verkennend onderzoek is om je te helpen je gebruikers in detail te leren kennen en te begrijpen. Door hun motivaties, doelen en problemen te begrijpen, kun je oplossingen ontwerpen die aan hun werkelijke behoeften voldoen.

  3. Verbeterde ontwerpprocessen
  4. Het tweede doel van ontdekkingonderzoek is om ontwerpprocessen te verbeteren. In plaats van simpelweg een product te creëren waarvan je team denkt dat het goed past, kun je een digitaal product ontwikkelen op basis van echte, waardevolle gegevens. Het kennen van de klanten en hun behoeften stelt je in staat om betere beslissingen te nemen in elke fase van het ontwerpproces.

  5. Tijd en geld besparen
  6. Het testen van oplossingen voordat ze worden geïmplementeerd, maakt het mogelijk om potentiële problemen te detecteren en deze vooraf op te lossen – wat budgetten en de tijd van ontwerpers en onderzoekers bespaart.

  7. Een gedeelde, samenhangende visie creëren
  8. Verkennend onderzoek zal ook helpen bij het vormen van een gedeelde visie binnen het ontwerpteam over hoe het product eruit moet zien en functioneren. Omdat onderzoek een grondig begrip van de behoeften van gebruikers biedt, kunnen ontwerpteams gemakkelijker overeenstemming bereiken over prioriteiten.

Geselecteerde methoden van ontdekkingonderzoek

Er kunnen veel verschillende soorten onderzoek worden uitgevoerd in de ontdekkingsfase. Hieronder staan de meest bekende en populaire methoden die vaak door UX-onderzoekers worden gebruikt. Ontdekkingonderzoek helpt ons voornamelijk om nieuwe dingen over de gebruiker te leren. Dit type onderzoek wordt ook wel generatief of verkennend genoemd, omdat het nieuwe inzichten en frisse perspectieven op het probleem genereert. Door dit onderzoek uit te voeren, leren we en verdiepen we de kwestie van gebruikersproblemen. Let echter op dat de ontdekkingsfase geen hypothesetests of evaluatie van de voorgestelde oplossing omvat.

Interviews met gebruikers

Interviews zijn een veelgebruikte methode van kwalitatief onderzoek. Ze omvatten het ontmoeten van gebruikers en het stellen van open vragen over hun behoeften, gedragingen of motivaties. Interviews zijn zeer nuttig voor het begrijpen van de gevoelens en attitudes van gebruikers voordat er met ontwerpprojecten wordt begonnen.

Interviews met belanghebbenden

Belanghebbenden hebben vaak unieke kennis en gegevensinzichten over interne processen en gebruikers. Het uitvoeren van interviews met belanghebbenden biedt een extra laag van informatie die het team helpt om de omvang van het probleem te begrijpen, evenals de haalbaarheid van geplande oplossingen te beoordelen.

Interviews met belangrijke belanghebbenden in de organisatie helpen ons om de belangrijkste zakelijke doelstellingen van de organisatie, individuen of hele teams te begrijpen, gegevens en inzichten te leren over de impact van bepaalde problemen op gebruikers, evenals oplossingen die het bedrijf al heeft getest – en hoe ze hebben gewerkt, hoe ze zijn geïmplementeerd en waarom ze moeten worden aangepast. Het interviewen van belanghebbenden in de ontdekkingsfase zal ook hun interesse in het hele proces beïnvloeden en ons verdere inzichten geven.

Workshop

Workshops zijn een goede manier om een uitbreiding van de thema’s en kwesties die uit de interviews zijn voortgekomen te ontwikkelen. Deze vorm van kwalitatief onderzoek brengt projectteamleden en belangrijke belanghebbenden samen, wat een nuttige ontdekkingstactiek biedt. Er zijn veel soorten workshops, en je kunt ze op verschillende stadia van een project uitvoeren, maar die welke worden uitgevoerd als onderdeel van ontdekkingonderzoek bieden een beter begrip van de klant en zijn problemen, evenals van de gebruikers en hun koopgedrag.

Focusgroepen

Focusgroepen zijn een type kwalitatief onderzoek waarin een groep mensen (gebruikers) samen een onderwerp bespreekt. Dit helpt je niet alleen om te ontdekken wat mensen van een project denken, maar ook om diepgaande antwoorden te krijgen wanneer deelnemers op elkaars meningen en opmerkingen vertrouwen. De ideale grootte van een focusgroep is acht tot tien mensen. Om je goed voor te bereiden op het uitvoeren van onderzoek met een focusgroep, is het noodzakelijk om het onderwerp van discussie te definiëren en je voor te bereiden om enkele vragen te stellen die een interessante conversatie op gang zullen brengen.

Bij het uitvoeren van een focusgroep is het belangrijk om de discussie effectief te modereren. Koester de cultuur van het gesprek, stel aanvullende vragen om het onderwerp te ontwikkelen als het tempo van de discussie vertraagt, en zorg ervoor dat iedereen gelijke kansen heeft om te spreken.

Enquêtes en vragenlijsten

Gebruikersenquêtes zijn een kwantitatieve onderzoeksmethode waarbij gesloten vragen over gebruikersbehoeften worden gesteld. Dit type onderzoek is gericht op het verkrijgen van harde gegevens en het identificeren van trends in de doelgroep.

Etnografisch gebruikersonderzoek

Etnografisch gebruikersonderzoek is een andere vorm van kwalitatief onderzoek. Etnografisch onderzoek omvat het observeren van onderwerpen in hun natuurlijke omgeving. Dit type onderzoek is gebruikelijk voor het verkrijgen van een diepgaand begrip van gebruikersgedrag en -behoeften. Voordat je een onderzoeksessie start, definieer je de reikwijdte en beslis je over de observatiemethoden.

Dagboekstudies

Dagboekonderzoek, ook een kwalitatieve studie, houdt in dat deelnemers worden gevraagd hun gedachten en gevoelens over een onderwerp op te schrijven. De dagboeken bieden inzicht in de meningen en emoties van de gebruiker, zodat je beter kunt begrijpen wat ze van het project of prototype denken.

Vergeet niet dat dagboekstudies tijdrovend zijn voor zowel deelnemers als onderzoekers. Hun resultaten blijken echter zeer waardevol en cruciaal voor het hele proces, dus bereid je er goed op voor. Definieer vóór de enquête het doel ervan en plan wat je wilt vragen. Je kunt gebruikers onder andere vragen naar hun gedachten over het product, of het gemakkelijk te gebruiken was, wat ze leuk of niet leuk vonden aan het product, of ze tijdens de enquête problemen hebben ondervonden (en zo ja, welke), en of het product aan hun behoeften voldeed (en zo niet, waarom niet, wat ontbrak er).

Card sorting

Card sorting is een type kwalitatief onderzoek waarbij deelnemers worden gevraagd een set kaarten te sorteren en deze aan bepaalde groepen toe te wijzen (of een nieuwe groep voor te stellen als ze dat nodig achten). Het doel is om te observeren hoe respondenten over een onderwerp denken en om meer intuïtieve producten te ontwerpen op basis van de verkregen informatie. Dit is bijvoorbeeld handig in de e-commerce-industrie, wanneer producten die op de site beschikbaar zijn aan specifieke categorieën worden toegewezen.

Samenvatting

Zoals je kunt zien, zijn er behoorlijk wat methoden die worden toegepast in ontdekkingonderzoek – we zullen proberen elk van hen in de volgende artikelen te behandelen. De gegevens die in deze fase worden verkregen, kunnen vervolgens worden vertaald naar persona’s, gebruikersverhalen, empathiekaarten of andere canvassen en infographics die ons in staat stellen om alle waardevolle informatie die tijdens het ontdekkingonderzoek is verkregen op één plek te verzamelen en deze gemakkelijker aan anderen te communiceren – belanghebbenden, de klant, projectmanagers, UX- en UI-ontwerpers die niet betrokken waren bij het uitvoeren van het onderzoek. Het doel van dit proces is om de gegevens zo leesbaar en begrijpelijk mogelijk te maken voor alle teamleden. We hopen dat dit artikel duidelijke en haalbare richtlijnen heeft gegeven om dat te doen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

51 minutes ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

2 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

4 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

7 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

9 hours ago