Presentatiefouten om te vermijden – inhoudsopgave:

Er zijn echter veel fouten die je kunt maken bij het voorbereiden en geven van een presentatie. In de post van vandaag bespreken we de meest voorkomende presentatie fouten die je moet vermijden. Lees verder om meer te ontdekken.

Meest voorkomende presentatie fouten

Hoe word je een succesvollere presentator? Bekijk onze lijst met de meest voorkomende presentatie fouten die je moet vermijden.

  1. Ongepaste structuur
  2. Elke presentatie moet worden verdeeld in drie delen, namelijk de inleiding, de kern en de conclusie. We vergeten echter niet altijd deze structuur te volgen. Soms gaan we meteen ter zake, zonder het publiek in te lichten. We vergeten ook vaak de conclusie en het geven van belangrijke punten. Het structureren van je presentatie is dan het eerste wat je moet doen om ervoor te zorgen dat de ontvanger begrijpt wat je probeert over te brengen.

  3. Laagwaardige dia’s
  4. Wat kun je doen om de aandachtsspanne van het publiek te verkorten? Bereid een presentatie voor die meer tekst dan visuals bevat, veel taalfouten bevat, contrasterende kleuren gebruikt en alles omvat wat je gaat zeggen. Laagwaardige dia’s zijn vaak een van de grootste fouten bij school- en zakelijke presentaties. Zorg er daarom voor dat je dia’s visueel aantrekkelijk en esthetisch zijn. Je kunt bijvoorbeeld professionele dia-indelingen maken met de Designer-functie in PowerPoint.

  5. Je publiek negeren
  6. Wanneer een deelnemer naar een vergadering of een trainingssessie komt en het materiaal blijkt te gemakkelijk of te moeilijk voor hen, verliezen ze snel hun interesse en hebben ze het gevoel dat hun tijd wordt verspild, wat niet verrassend is. Een van de typische presentatie fouten is niet genoeg onderzoek doen om je publiek te kennen. Als je dat niet hebt gedaan, kun je niet verwachten je doel te bereiken en teleurstelling te vermijden.

  7. Te veel woorden gebruiken
  8. Je hebt 50 interessante dia’s voorbereid, vol gegevens en voorbeelden, en je bent ervan overtuigd dat je publiek enthousiast zal zijn. Dat zullen ze niet zijn als je het materiaal een uur presenteert. Onderzoek toont aan dat de gemiddelde aandachtsspanne van de mens tussen de 20 en 45 minuten ligt. Daarom zijn kortere presentaties effectiever. Focus op de belangrijkste informatie en oefen wat je wilt zeggen, zodat je weet hoeveel tijd je nodig hebt. Verleng je toespraak niet als het niet nodig is.

  9. Niet genoeg voorbereiden
  10. Ongetwijfeld zijn er mensen die voor het publiek kunnen staan en gewoon kunnen beginnen met praten. Als je echter niet zulke opmerkelijke vaardigheden hebt, vergeet dan niet te oefenen. Oefening baart kunst! Het oefenen van het voorbereide materiaal is een manier om nervositeit te minimaliseren, wat zich kan uiten in stotteren, verwarring of leegte. Doe dit een paar keer om je volledig op je gemak te voelen. Praat gewoon met jezelf voor een spiegel of neem je presentatie op.

  11. Oogcontact vermijden
  12. Oogcontact vermijden en te snel of monotoon spreken – deze presentatie fouten zijn genoeg om je publiek de interesse te laten verliezen in een vergadering of trainingssessie. Een lezing, hoewel deze misschien op school of college werd gewaardeerd, is niet noodzakelijkerwijs een succesvolle tactiek in zakelijke vergaderingen. Hoe zorg je ervoor dat je vergadering of training interactief is? Vraag je publiek om opmerkingen en moedig hen aan deel te nemen aan een discussie.

presentatiefouten

Presentatiefouten – samenvatting

Wat kun je doen om je spreekvaardigheid in het openbaar te verbeteren? Net als bij andere competenties is het antwoord één – oefenen. Hoe vaker je voor een publiek spreekt, hoe beter je wordt. Het vermijden van de meest voorkomende presentatie fouten die hierboven zijn beschreven, zal ongetwijfeld je presentaties naar een hoger niveau tillen en je helpen een effectieve boodschap over te brengen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →