Als het gaat om het schrijven van nieuwsbrieven, zit de duivel in de details, en deze bepalen grotendeels het succes van de nieuwsbrief – een kleine fout in een van hen kan ervoor zorgen dat het bericht in de “spam” box belandt of genegeerd wordt door de potentiële lezer. Bekijk hoe je 5 details in je nieuwsbrief tot in de perfectie kunt polijsten en de kans kunt vergroten dat het in de juiste inbox terechtkomt.
Het lijkt misschien dat de nieuwsheadline degene is die je ziet wanneer je je nieuwsbrief opent, maar probeer het op dit punt vanuit een iets andere hoek te bekijken. Stel je voor dat je inbox als een dagelijkse krant is, en de nieuwsitems gewoon artikelkoppen zijn. Gewoonlijk let je niet eens op een artikel dat begint met een oninteressante of onbegrijpelijke kop – dus het laatste wat je wilt doen, is een bericht verzenden met een onderwerpregel die de ontvanger niet aanspreekt.
Een cruciaal onderdeel van het thema van je nieuwsbrief is geloofwaardigheid en vertrouwen – structureer het vanaf het eerste woord. Wat betekent dit? Ten eerste betekent het het afzien van praktijken die vaak door kortzichtige marketeers worden gebruikt, d.w.z. de zogenaamde click-bait (bijv. “Verdien een miljoen euro in een jaar” als onderwerp van een bericht met een aanbod van een zakelijke boekwinkel) of het plaatsen van informatie die niet gerelateerd is aan de inhoud van het bericht zelf. Na zo’n teleurstelling in de inhoud, zal waarschijnlijk niemand nog een andere e-mail van jou openen.
In plaats van manipulatie, focus op relatie – benadruk in de onderwerpregel een voordeel voor de ontvanger of iets dat belangrijk voor haar/hem kan zijn, zoals het stellen van een vraag die je vaak van klanten hoort.
Benadruk de voordelen voor de ontvanger (korting, gratis materialen, unieke kans, antwoord op een intrigerende vraag).
Als je de juiste inhoud hebt, zorg dan voor de vorm:
Het lijkt misschien dat bijna niemand aandacht besteedt aan zo’n klein detail als het afzenderadres, maar het maakt een verschil. Het is een ander klein detail waarmee we een positieve relatie met de ontvanger kunnen creëren en het imago van een professioneel en betrouwbaar merk kunnen opbouwen.
Hoe doe je dat? Ten eerste door een bedrijfsdomein te gebruiken, en niet een gratis domein, wat ervoor zorgt dat het e-mailadres eruitziet als een privé-e-mailadres dat de ontvanger misleidt.
Afgezien van het domein, moeten we ook een geschikte afzendernaam kiezen. Hier gebruiken bedrijven verschillende oplossingen, bijv. nieuwsbrief@bedrijfsnaam.com, maar een daarvan heeft een duidelijk voordeel ten opzichte van de anderen: het gebruik van de voornaam of de voor- en achternaam van een echte werknemer van het bedrijf, bijv. andrew@bedrijfsnaam.com. In de weergegeven afzendernaam kun je de voornaam en het merk opnemen, bijv. Andrew van [Bedrijfsnaam].
Volgens een test van Marketing Sherpa verhoogde het gebruik van zo’n afzenderadres het openingspercentage van het bericht met 137% (vergeleken met een bericht dat vanuit een niet-persoonlijk adres werd verzonden). Er is een zekere logica aan – hoewel we ons in het rijk van online marketing begeven, zijn er nog steeds echte mensen aan de andere kant. Zij zijn degenen met wie we communiceren.
Als dit een nieuw woord voor je is, laat ons het uitleggen: de preheader is de eerste zin van een e-mailbericht. Het wordt in veel e-mailclients weergegeven, zelfs voordat de e-mail wordt geopend. Het is een ander klein element dat het imago van de afzender vormt. Helaas slagen veel marketeers er niet in om het potentieel ervan te benutten. Wat voor soort preheader zien we het vaakst? Klik als je dit bericht niet correct ziet. Klinkt niet erg uitnodigend. Het is tijd voor verandering!
Behandel de preheader als een uitbreiding van de onderwerpregel, een inleiding tot de inhoud van de hele nieuwsbrief. Je zult vaak het gevoel hebben dat je niet alles wat je wilt in de onderwerpregel kunt opnemen, en dat is wanneer het ideaal is om aanvullende inhoud in de preheader te plaatsen. Je kunt het met de link naar het online bericht elders in de nieuwsbrief plaatsen, bijv. aan het einde van de inhoud zelf of onder de kop. Je verliest er niets mee, maar je kunt een doordachter en aantrekkelijker bericht voor de ontvanger winnen.
Paradoxaal genoeg gaat het om het belangrijkste woord voor elke mens, namelijk, naam. Er is niemand die niet reageert op zijn of haar naam, of deze nu gesproken of geschreven is. Daarom is personalisatie zo belangrijk in marketing. Bij het verzamelen van contacten voor je mailingdatabase is het een goed idee om in ieder geval om een voornaam te vragen.
Bij het creëren van de inhoud van je nieuwsbrief kun je de lezer begroeten alsof je een bericht speciaal voor hen schrijft. Niets verkort de afstand in communicatie zoals iemand bij naam aanspreken.
Dit is waarschijnlijk het meest verwaarloosde element van nieuwsbrieven. Veel mensen slaan het gewoon over of gebruiken een pijnlijk standaardformule – het plaatsen van basiscontactinformatie in een klein lettertype, alsof ze willen dat niemand opmerkt wat er eigenlijk staat. Ondertussen kan de voettekst ook een indruk maken – en het is niet moeilijk!
Het plaatsen van essentiële contactinformatie in de voettekst is geen fout. Het is echter de moeite waard om aandacht te besteden aan hoeveel van deze gegevens daadwerkelijk nuttig zijn. Als de voettekst van je bericht meer dan 6 regels beslaat, kun je er zeker van zijn dat niemand het geheel zal lezen. Het is beter om minder informatie op te nemen, maar in een aantrekkelijke en leesbare vorm.
Als we het toch over vorm hebben, waarom niet de tekst opvrolijken met graphics? Het kan zo worden ontworpen dat het een samenhangend geheel vormt met de visuele identiteit van het bedrijf, wat een geweldige aanvulling zal zijn op de merkpresentatie in de nieuwsbrief. Het is raadzaam om het niet te overdrijven – een voettekst die te groot is, kan de verhoudingen van het hele bericht verstoren en afleiden van de daadwerkelijke inhoud.
Een zeer belangrijk onderdeel van de voettekst is de afmeldlink. Als je dit proces moeilijk maakt voor je ontvangers, zullen ze waarschijnlijk een kortere weg nemen en het als spam markeren, wat direct verband houdt met problemen met het afleveren van volgende nieuwsbrieven. Het is niet de moeite waard om het leven van je abonnees te compliceren.
Aangezien we al in het onderwerp van het verzenden van e-mail zijn, waarom kijk je niet naar onze blogpost over e-mailmarketingcampagnes?
Ga je nu je e-mails met een compleet ander perspectief bekijken? We hopen van wel! Soms is het alles wat nodig is een kleine verandering om een grote impact te maken. Zie zelf of het positieve resultaten oplevert.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…