Niet zo lang geleden werd de effectiviteit van online advertentiecampagnes vastgesteld op basis van het aantal mensen dat op de advertentie klikte en de website bezocht. Maar bedrijven haalden al snel in en realiseerden zich dat advertenties specifieke verkoopresultaten moesten opleveren. Momenteel controleren we dus hoeveel internetgebruikers, na het binnenkomen op de landingspagina, een bepaalde activiteit hebben uitgevoerd – bijvoorbeeld zich abonneren op een nieuwsbrief, een account aanmaken, een bepaald programma downloaden of een contactformulier gebruiken.
5 meest voorkomende fouten op landingspagina’s – inhoudsopgave:
- Informatieoverload
- Oninteressante koppen
- Te veel inhoud
- Geen call to action
- Slecht gekozen en oninteressante graphics
Het voorbereiden van een campagne gaat niet alleen om het kiezen van de juiste zoekwoorden, het ontwikkelen van een aantrekkelijke advertentietekst en het maken van een banner. Even belangrijk is de landingspagina, die wordt weergegeven na het klikken op de advertentie. De eerste pagina die aan internetgebruikers wordt getoond na het klikken op een advertentielink, wordt een landingspagina genoemd.
De taak van de landingspagina is conversie, dat wil zeggen, gebruikers aanzetten tot een specifieke actie. Zo’n actie kan zijn: beginnen met winkelen, zich registreren op de website, vrienden informeren over een aanbieding of het achterlaten van je contactgegevens (e-mail, telefoonnummer, andere).
Hoe moedig je je klanten aan om dit te doen? Allereerst door de 5 meest voorkomende fouten op landingspagina’s te vermijden die zorgen voor een afname van conversies.
5 meest voorkomende fouten op landingspagina’s:
1. Informatieoverload
De meest effectieve landingspagina’s zijn die waarbij de gebruiker wordt gevraagd om één eenvoudige, specifieke actie uit te voeren: bijvoorbeeld zich op de site te registreren. Studies hebben aangetoond dat klanten die verschillende opties hadden om uit te kiezen, zich verward voelden, niet meteen een beslissing konden nemen en… meestal gewoon de aankoop lieten vallen.
Hier is een voorbeeld van een landingspagina van www.cruise.com:
De hoeveelheid foto’s, titels, teksten en informatie is erg groot. Dit kan de gebruiker overweldigen en ervoor zorgen dat hij de website verlaat.
2. Oninteressante koppen
3 seconden – blijkbaar is dat hoe lang we nodig hebben om te beoordelen of bepaalde informatie interessant voor ons is. De kop is daarom een van de belangrijkste elementen van de pagina. Het moet opvallend en aanmoedigend zijn met het aanbod, en de voordelen voor de klant tonen.
www.wistia.com heeft dit heel goed opgelost:
De kop op de landingspagina is kort, effectief en trekt de aandacht. Het beantwoordt eenvoudig de vraag “Wat heb ik eraan?” wat de belangrijkste vraag is vanuit het perspectief van de klant.
3. Te veel inhoud
Een landingspagina kan niet te veel inhoud bevatten. Volgens onderzoek van het National Centre for Biotechnology Information kan een persoon niet langer dan 12 seconden, maar slechts 8 seconden zijn aandacht op een enkele boodschap richten.
Om deze reden heeft de adverteerder slechts 8 seconden om de klant aan te moedigen tot actie. Hoe minder tekst, hoe beter. De sleutel is een korte en concrete boodschap die meer zegt dan duizend woorden. Je moet schrijven in de taal van voordelen – maar beknopt en specifiek.
Een pakketbezorgbedrijf in de Verenigde Staten schrijft niet over al hun voordelen op de landingspagina. In plaats daarvan zeggen ze: Met onze enveloppen maak je een geweldige indruk voordat ze hem zelfs maar openmaken.
letterjacketenevelope.com landingspagina:4. Geen call to action
Afrekenen, Aanmelden, Account aanmaken, Formulier indienen… Het creëren van een goede call to action is al de helft van de strijd. De taak is om de gebruiker tot actie te zetten: zich registreren op de website, op een link klikken of een programma downloaden, dat wil zeggen, alles wat geld voor het bedrijf kan opleveren. Er is geen universeel recept voor de meest effectieve call to action.
De meeste bedrijven gebruiken standaardformules zoals Aanmelden voor een account, die aan de ene kant correct zijn omdat gebruikers onbewust op dergelijke opdrachten reageren, maar aan de andere kant geen emoties oproepen en de voordelen niet benadrukken.
Een kleine wijziging naar Maak een account aan en bekijk ons zonder verplichtingen of Maak een account aan en geniet van de goedkoopste internationale gesprekken! kan het aantal conversies aanzienlijk verhogen. Maar een slogan alleen is niet genoeg.
www.delta.com landingspagina voorbeeld:
Hoewel het ontwerp van deze website vrij minimalistisch is, is er geen zichtbare Aanmelden-knop op de pagina. De enige plek waar je het kunt vinden is het bovenste menu.
De knop op de landingspagina moet opvallen en de aandacht trekken – hier echter trekt andere informatie meer aandacht.
5. Slecht gekozen en oninteressante graphics
Een landingspagina is een visitekaartje van een bedrijf. De eerste indruk telt, daarom moet de pagina er professioneel uitzien. Niet-passende kleuren, tekst die met de achtergrond versmelt, of slecht gekozen lettertypen kunnen het hele effect verpesten. Internetgebruikers kopen met hun ogen, dus het is de moeite waard om ze te verleiden met mooie, aantrekkelijke foto’s. Hiervoor kan het bedrijf zelf foto’s van producten maken of online diensten met stockfoto’s gebruiken.
Fotolia.com – een geweldige plek om foto’s voor je website te vinden:
De beste oplossing is om voor eenvoud en minimalisme te kiezen. De call to action zal nog effectiever zijn als deze wordt onderscheiden door een opvallende kleur.
Natuurlijk is er geen enkel effectief recept voor een effectieve landingspagina. Niet elke oplossing zal werken voor absoluut elke campagne. Het vermijden van basisfouten, terwijl je blijft experimenteren en vergelijken welke landingspagina, zal echter hogere conversies genereren.
Gebruik je landingspagina’s in je campagnes? Welke andere fouten denk je dat vermeden moeten worden bij het maken van een landingspagina?
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.