KPI, als een set indicatoren om de prestaties van werknemers te bestuderen en te analyseren, is populair in het bedrijfsleven en maakt het mogelijk om verschillende setwaarden te evalueren. In het geval van meetbare metrics is de studie veel eenvoudiger, maar de zaak is veel moeilijker wanneer het gaat om het evalueren van factoren die moeilijk te kwantificeren zijn. De productiviteit van een persoon die aan een lopende band werkt, meten is eenvoudig; het is genoeg om het aantal geproduceerde items te tellen. Ook in het geval van chauffeurs is het aantal gereden kilometers ook meetbaar. Wat te denken van mentale arbeid? Moeten we het aantal geschreven stukken, projecten, ideeën in overweging nemen? Het is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt, maar het is mogelijk. Laten we leren hoe en het in de praktijk brengen.

Zijn KPI’s een goede oplossing voor het evalueren van de prestaties van werknemers? – inhoudsopgave:

  1. Wat is een KPI
  2. Hoe meet je productiviteit?
  3. Voorbeeld KPI’s
  4. Monitoring en evaluatie van indicatoren
  5. Voordelen van KPI’s voor werknemers en de organisatie
  6. De meest voorkomende fouten met betrekking tot het gebruik van KPI’s
  7. Samenvatting

Wat is een KPI

KPI – key performance indicators. Het is een vrij eenvoudig hulpmiddel dat bijzonder nuttig is voor managers om vrijwel elk gebied van de organisatie te onderzoeken. Het is een compilatie van verschillende soorten metrics voor het beoordelen van het niveau van efficiëntie van operaties, in termen van alle tastbare en ontastbare middelen, inclusief menselijk kapitaal.

KPI’s stellen je in staat om de factoren te identificeren die bijdragen aan het succes van de organisatie en diegene die de zwakke schakel vormen. De essentie van het juiste gebruik van indicatoren is de definitie van een geschikte set, die overeenkomt met de doelen en behoeften van de organisatie. Incompetent gebruik van KPI’s zal niet vertalen naar de werkelijke toestand van de onderneming en zal de resultaten vervalsen.

Hoe meet je productiviteit?

Voordat we ons bezighouden met het meten van de productiviteit van uitgevoerde taken, moeten we eerst overwegen wat werkproductiviteit is. In de bedrijfspraktijk definiëren we het als de som van producten of diensten die door één werknemer in een bepaalde tijdseenheid zijn geproduceerd. Productiviteit wordt beïnvloed door veel interne factoren zoals materiële middelen (apparatuur, faciliteiten), nieuwe technologieën, vaardigheidsniveau en kennis van personeel, en externe factoren zoals marktfluctuaties. We kunnen de arbeidsproductiviteit berekenen op basis van een eenvoudige wiskundige formule:

Productiviteit = output/input

Dit betekent dat productiviteit de quotiënt is van output (goederen of diensten) en arbeidsinvoer. Met deze formule kun je ook het individuele tarief per werknemer berekenen.

De selectie van geschikte KPI’s hangt af van het model en de structuur van de industrie. Ken elke meter een numerieke waarde toe die directe analyse van het verkregen resultaat mogelijk maakt.

Voorbeeld KPI’s

  • Klantservice medewerker – het aantal ontvangen klachten, het aantal verworven nieuwe klanten,
  • Callcenter medewerker – aantal oproepen, gemiddelde belduur,
  • Verkoper – gemiddelde bon, verkoop van hoog-marge goederen/diensten,
  • Monteur – aantal gerepareerde auto’s, gemiddelde reparatietijd,
  • Naaister – het aantal genaaide kledingstukken,
  • Bankmedewerker – het aantal verstrekte leningen, de snelheid van klantenservice.

Monitoring en evaluatie van indicatoren

Het definiëren van geschikte prestatie-indicatoren is slechts de eerste fase van de studie; de volgende stappen zijn gerelateerd aan het monitoren en evalueren ervan. Een nuttig hulpmiddel voor het monitoren van prestaties is een computerprogramma voor het beheer van werknemersprestaties, dat rapportage per werknemer mogelijk maakt. Bovendien kunnen we de verkregen resultaten koppelen aan de hoogte van de beloning.

Het belangrijkste doel van het monitoren van KPI’s is om de effectiviteit van de planning te beoordelen. In het geval dat werknemers de gestelde doelen niet bereiken, is het noodzakelijk om het incentivesysteem, de realiteit van de gestelde doelen en onvoorziene gebeurtenissen (ziekteverlof, stilstand) te evalueren.

Voordelen van KPI’s voor werknemers en de organisatie

  • Meetbare beoordeling van de impact van het werk van een individu op de bedrijfsresultaten,
  • Afstemming van de uitgevoerde taken op de KPI-doelen van het bedrijf,
  • Het nemen van objectieve operationele beslissingen,
  • Aanpassing van het beloningsniveau op basis van prestaties,
  • Kansen voor werknemers om hun eigen werk te evalueren,
  • Implementatie van sleutel taken die de grootste impact op de prestaties hebben,
  • Meetbare functie-evaluatie,
  • Verhoogde verantwoordelijkheid en onafhankelijkheid van uitgevoerde taken.
Zijn KPI's een goede oplossing voor het evalueren van de prestaties van werknemers?

De meest voorkomende fouten met betrekking tot het gebruik van KPI’s

De eerste fundamentele fout die door organisaties wordt gemaakt, is de onjuiste selectie van indicatoren. Bij het onderwerpen van verschillende gebieden van de onderneming aan een analyse van arbeidsproductiviteit, moeten verschillende indicatoren worden gebruikt. Er zijn geen universele indicatoren die geschikt zijn voor elk type werk.

Het is ook belangrijk om realistische doelen te stellen om uitdagingen beheersbaar te maken. Het stellen van buitensporige normen is contraproductief, verlaagt de moraal, de werktevredenheid en beïnvloedt zo de productiviteit negatief. De invoering van indicatoren moet in overleg met het hele personeel plaatsvinden. Werknemers moeten weten hoeveel en hoe ze worden verwacht te werken en hoeveel ze als resultaat zullen verdienen. Doelen moeten duidelijk gedefinieerd en door iedereen begrepen worden, zodat er een zichtbare link is tussen prestaties en beloning.

Bij het evalueren van de resultaten moeten alle factoren in overweging worden genomen. Bijvoorbeeld, een tekort aan onderdelen of componenten voor productie zal de tijd en hoeveelheid geproduceerde goederen verlengen. Het is ook een veelgemaakte fout om te veel indicatoren op te geven, wat het veel moeilijker maakt om de verkregen resultaten objectief te beoordelen.

Samenvatting

Bij het invoeren van KPI’s in een bedrijf, moet dit op een doordachte manier en tot in de kleinste details gepland worden. Communiceer aan alle werknemers hoe je het werk meet, wijs op de positieve aspecten. Evalueer de resultaten objectief, rekening houdend met de invloed van verschillende factoren buiten de controle van het personeel. Dit is zeer belangrijk, omdat onrealistische doelen samen met subjectieve evaluatie kunnen leiden tot destructief gedrag van werknemers en frequente vervalsing van werkresultaten.

Lees ook: Beste manieren om werknemers in 2022 te motiveren

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →