Categories: BlogHR

Proces van beëindiging van het dienstverband. 16 belangrijke stappen van de procedure.

Ontslagprocedure – weet je hoe je het moet uitvoeren? Is het gemakkelijk om een werknemer te ontslaan die oneerlijk en lui is? Wat zijn de redenen voor de ontslagprocedure? Wat zijn de belangrijkste soorten ontslag? Weet je hoe je een ontslagprocedure moet starten? Hoe zorg je ervoor dat het ontslag geldig is en hoe voorkom je rechtszaken wegens onterecht ontslag? Wat zijn de cruciale stappen van ontslagprocedures? Lees het artikel om meer te ontdekken.

Ontslagprocedure – inhoudsopgave:

  1. Redenen voor ontslagprocedure
  2. Soorten ontslag
  3. Wat te doen voor een ontslagprocedure
  4. Stappen van ontslagprocedures
  5. Samenvatting

Redenen voor ontslagprocedure

Er zijn slechts twee echte redenen voor het ontslaan van werknemers, de ene is om economische redenen, en de andere is ontslag om een geldige reden. In de meeste gevallen moeten managers een werknemer ontslaan omdat hij of zij problemen veroorzaakt op de werkplek.

Om iemand te ontslaan zonder verdere juridische problemen te riskeren, moet de manager er zeker van zijn dat hij een geldige, bewezen reden heeft voor deze actie. Ontslag kan nooit ter plekke gebeuren, uit woede of om andere persoonlijke redenen. Over het algemeen zijn er verschillende redenen die gedocumenteerd kunnen worden en een acceptabele set van redenen voor ontslag vormen.

Onder die redenen zijn:

  • fysiek geweld, agressief, beledigend gedrag tegenover andere werknemers
  • crimineel gedrag dat diefstal of het onthullen van bedrijfsgeheimen kan omvatten
  • discriminatie, intimidatie, seksuele intimidatie
  • problemen met tijdregistratie en aanwezigheid (afwezigheid, te laat komen)
  • ongehoorzaamheid en het overtreden van bedrijfsregels
  • gebrek aan competentie, lage productiviteit, slechte kwaliteit van werk, luiheid

De meeste van de bovenstaande redenen beïnvloeden direct de werking van het bedrijf. Andere redenen brengen bovendien andere werknemers in gevaar en zijn belangrijk vanwege de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften. Als het gedrag van je werknemer overeenkomt met een van de bovenstaande categorieën, kun je niet alleen, maar moet je de werknemer zonder aarzeling ontslaan. Je moet je gewoon herinneren dat je niet zomaar iemand kunt ontslaan zoals je wilt, omdat je je redenen later – in de rechtbank – moet kunnen bewijzen.

Soorten ontslag

Vanuit juridisch perspectief zijn er vier onderscheidende soorten ontslag en al deze brengen verschillende resultaten met zich mee, zowel voor het bedrijf als voor de werknemer. Die soorten ontslag zijn: vrijwillig, onvrijwillig, arbeidsovereenkomst naar willekeur, en wederzijds ontslag.

Vrijwillig ontslag. Dit type ontslag gebeurt wanneer de werknemer besluit het bedrijf te verlaten. De werknemer kan de redenen na de ontslagprocedure vinden, maar er is hier geen regel, aangezien de redenen zowel professioneel (negatieve werkomgeving, gebrek aan kansen, beloning) als persoonlijk (gezinsproblemen, gezondheidsproblemen) kunnen zijn.

Onvrijwillig ontslag. Dit type ontslag is de omgekeerde situatie van het bovenstaande, hier besluit het bedrijf de werknemer uit dienst te nemen. Dit type ontslag moet goed doordacht zijn en overeenkomstig de bedrijfsregels worden uitgevoerd om eventuele juridische acties van de werknemer te vermijden.

Arbeidsovereenkomst naar willekeur. Hier beschrijven we een specifiek type ontslag dat verband houdt met de vorm van de overeenkomst die door de werknemer aan het begin van zijn dienstverband is ondertekend. Arbeidsovereenkomst naar willekeur is een type contract dat de werkgever toestaat zijn werknemer zonder waarschuwing of uitleg te ontslaan. Arbeidsovereenkomst naar willekeur betekent ook dat de werknemer op elk moment kan stoppen zonder zijn redenen op te geven.

Wederzijds ontslag. Dit type ontslag is waarschijnlijk het meest voordelig voor beide partijen, aangezien ze het eens moeten worden over hun standpunt. Als wordt geconcludeerd dat de werknemer en de werkgever niet langer willen samenwerken, kunnen ze onderling de voorwaarden van het ontslag overeenkomen.

Ongeacht het type contract en de mogelijkheden voor ontslag, moet de werkgever nog steeds de procedures volgen en ervoor zorgen dat alle documenten in orde zijn voordat hij een werknemer ontslaat. Laten we eens kijken naar de acties die moeten worden ondernomen voordat een werknemer wordt ontslagen.

Wat te doen voor een ontslagprocedure

Het aannemen, inwerken en opleiden van de nieuwe werknemer is erg duur, maar juridische kosten en rechtszaken zijn nog kostbaarder. Voordat je begint met de ontslagprocedure, moet alles op papier worden gezet en netjes worden gedocumenteerd. Overweeg om aantekeningen te maken en alle voorvallen met betrekking tot jouw zaak te registreren.

Zelfs informele gesprekken die in een boek zijn opgeschreven, kunnen een bewijs van wangedrag of gebrek aan loyaliteit vormen. Er zijn andere voor de hand liggende soorten documentatie die gemakkelijk van tevoren kunnen worden verzameld, denk dus aan:

  • voorbeelden van elektronische communicatie
  • opnames van telefoongesprekken
  • aantekeningen met betrekking tot een-op-een gesprekken
  • geschreven feedback van klanten en teamleden
  • geschreven klachten of beschuldigingen
  • documenten met betrekking tot formele en criminele aanklachten
  • geschreven prestatiebeoordelingen
  • geschreven en mondelinge waarschuwingsverslagen

Zodra het illegale of ongewenste gedrag van de werknemer zich voordoet, moet de manager dit documenteren. Aangezien niet alle nalatige acties van de werknemer leiden tot ontslag (soms vereist gedrag andere disciplinaire procedures of coaching), kunnen de verzamelde documenten nooit worden gebruikt, maar deze stap kan nog steeds niet worden weggelaten, aangezien het de enige manier is om het bedrijf later te beschermen tegen onterecht ontslag.

Bovendien is het belangrijk om te onthouden dat volgens de gelijkheid van kansen regelgeving de werkgever de werknemer niet kan ontslaan om redenen die verband houden met: leeftijd, handicap, nationale afkomst, ras, kleur, religie, geslacht of seksuele identiteit. Elk ontslag dat kan worden bewezen als gerelateerd aan deze factoren, wordt behandeld als discriminatie en kan leiden tot rechtszaken wegens onterecht ontslag.

Stappen van ontslagprocedures

De meeste bedrijven hebben al hun eigen ontslagprocedures die managers moeten volgen. Toch is het de moeite waard om te onthouden dat een goed beheerde ontslagprocedure geen zware ervaring hoeft te zijn, denk gewoon aan enkele noodzakelijke stappen.

Bij het ontslaan van je werknemer, denk aan:

  • zorg ervoor dat je documenten klaar zijn voor de vergadering
  • breng het document mee naar de ontslagvergadering
  • houd de een-op-een vergadering op een rustige locatie
  • voorkom onderbrekingen
  • toon respect tijdens de vergadering en luister naar je werknemer
  • houd de vergadering aan het einde van de dag
  • verzamel de bedrijfsbezittingen (documenten, sleutels, kaarten)
  • beperk de toegang tot de elektronische apparaten
  • voeren een exitgesprek
  • sta de werknemer toe om zijn werkplek op te ruimen buiten de normale werktijden
  • geef een constructieve, eerlijke feedback
  • geef de laatste salarisbetaling
  • verwerk alle werkloosheidsuitkeringen
  • geef referenties
  • bedank je werknemer voor hun inspanning
  • praat met andere werknemers over de ontslagprocedure

Samenvatting

Voor het ontslag om effectief te zijn, moet het schriftelijk worden geregistreerd, alle documenten moeten door de werknemer zijn ondertekend. Als er een reden is om een werknemer te ontslaan, is het beter om dit te doen zodra het probleem zich voordoet en niet langer te wachten dan nodig is. De meeste ontslagen werknemers slagen erin om na verloop van tijd naar betere oorden te verhuizen, dus er is geen reden om de actie uit te stellen. Het belangrijkste is dat de ontslagprocedure met vriendelijkheid en respect moet worden uitgevoerd en dat deze moet voldoen aan alle wettelijke voorschriften.

Lees ook: De beginnersgids voor influencer marketing

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Recente trends in PR. Heeft de epidemische situatie invloed gehad op Public Relations?

Trends in public relations fluctueren. Temidden van de oceanen van data die onze moderne gedigitaliseerde…

35 minutes ago

Hoeveel kost een e-commerce website met PrestaShop?

Het is algemeen bekend dat de PrestaShop-webwinkel gratis is, maar sommige elementen vereisen extra betalingen,…

2 hours ago

SEO en contentmarketingtrends in 2023

Hoe bereiken we nieuwe gebruikers? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat een…

4 hours ago

Globale inkoop – definitie en voordelen

Globale inkoop is een bekende zakelijke oplossing. De huidige marktomstandigheden, globalisering en toenemende klantverwachtingen dwingen…

7 hours ago

Hoe maak je hoogwaardige gif’s?

Hou je ervan om GIFs online te vinden en te delen? Leer hoe je in…

8 hours ago

Affiliate marketing vs dropshipping. Welke oplossing is beter?

Denk je erover na om een bedrijf te starten, maar ben je verdwaald in het…

9 hours ago