Categories: BlogHR

Versterk je werkcultuur met deze 15 krachtige vragen voor medewerkersbetrokkenheid.

Er is geen twijfel dat werknemers de belangrijkste factor zijn die verantwoordelijk is voor de groei van het bedrijf, de winst, geïmplementeerde innovaties, het opbouwen van een sterke concurrentievoordeel op de markt, evenals het creëren van een sfeer en organisatiecultuur die top talent aantrekt. Om deze resultaten te bereiken, is het echter essentieel om hun welzijn en motivatie prioriteit te geven, wat de productiviteit kan verhogen. Hoe doe je dat? Wel, de eerste stap is het uitvoeren van een werknemersbetrokkenheidsonderzoek. In deze blogpost zullen we uitleggen waarom werknemersbetrokkenheidsonderzoeken belangrijk zijn en welke resultaten ze kunnen opleveren. We zullen ook een lijst presenteren van goede vragen om te stellen in zo’n onderzoek. Blijf lezen om meer te leren.

Werknemersbetrokkenheidsonderzoek – inhoudsopgave:

  1. Hoe meet je werknemersbetrokkenheid?
  2. Wat zijn goede vragen om te stellen in een onderzoek?
  3. Voorbeeldvragen voor werknemersbetrokkenheidsonderzoek
  4. Samenvatting

Waarom zijn werknemersbetrokkenheidsonderzoeken belangrijk?

Met een werknemersbetrokkenheidsonderzoek krijg je inzicht in hoe je werknemers zich voelen over hun werkomgeving en kun je eventuele problemen identificeren die hun prestaties kunnen beïnvloeden. Op basis van de antwoorden die je ontvangt, kun je stappen ondernemen om de situatie te verbeteren.

Je kunt een werknemersbetrokkenheidsonderzoek uitvoeren zowel wanneer je bedrijf stabiel is (om elementen te zoeken die verbeterd kunnen worden), als wanneer het enkele problemen ondervindt (om te controleren of de reden voor de zwakkere prestaties lagere werknemersproductiviteit is en wat daarachter zit). Bovendien, door werknemers te vragen om zo’n onderzoek in te vullen, laat je zien dat je om hen en hun welzijn (inclusief hun mentale gezondheid) geeft, wat zeker gewaardeerd zal worden.

Hoe meet je werknemersbetrokkenheid?

Je kunt werknemersbetrokkenheid op een snelle, betrouwbare en kosteneffectieve manier meten. Alles wat je hoeft te doen is een enquête op te stellen met goed doordachte vragen, deze via een gekozen messenger naar alle werknemers in het bedrijf te sturen en vervolgens de resultaten te analyseren.

De enquête zal effectiever zijn als deze anoniem is, zodat werknemers zich comfortabeler voelen om hun eerlijke mening te delen. Het is echter nog steeds nuttig om werknemers hun team te laten aangeven. Bovendien kan het gebruik van gesloten vragen met antwoorden op een schaal het gemakkelijker maken om reacties te vergelijken. Open vragen kunnen aan het einde van de enquête worden opgenomen, zodat werknemers de kans krijgen om extra feedback te geven.

Wat zijn goede vragen om te stellen in een onderzoek?

Veel verschillende aspecten van het dagelijkse werkleven van een werknemer beïnvloeden hun niveau van betrokkenheid. Te beginnen met kwesties met betrekking tot arbeidsomstandigheden (vooral compensatie), via relaties met managers en teamleden, mogelijkheden voor professionele ontwikkeling, en begrip van de doelen, missie en visie van het bedrijf (inclusief organisatiecultuur) – al deze elementen beïnvloeden hoe werknemers zich voelen over hun bedrijf.

Daarom is het zeker de moeite waard om het niveau van tevredenheid van een werknemer binnen elk van deze gebieden te controleren, terwijl je ook zoekt naar patronen (herhaalde antwoorden) die kunnen aangeven dat het bedrijf negatief wordt beoordeeld op een bepaald aspect.

Voorbeeldvragen voor werknemersbetrokkenheidsonderzoek

Je bent je al bewust van de verschillende componenten die bijdragen aan het niveau van werknemersbetrokkenheid. Om het welzijn van je werknemers effectief te evalueren en inzichten te verkrijgen over hun productiviteit, is het cruciaal om de volgende belangrijke vragen in je enquête op te nemen, die elk van deze gebieden aanspreken. Deze vragen zijn essentieel om de verschillende factoren te begrijpen die invloed hebben op werknemersbetrokkenheid en algehele tevredenheid.

  1. Vind je het leuk om naar je werk te komen?
  2. Ben je trots om deel uit te maken van het bedrijf?
  3. Ben je tevreden met je huidige salaris en voordelen?
  4. Vind je dat je werk zinvol is?
  5. Begrijp je de strategische doelen van het bedrijf?
  6. Zie je een verband tussen je werk en de resultaten die door het bedrijf worden behaald?
  7. Verwerf je nieuwe vaardigheden op je werk?
  8. Voel je dat je je talenten ontwikkelt?
  9. Werk je goed samen met je manager?
  10. Werk je goed samen met je team?
  11. Heb je alles wat je nodig hebt voor je dagelijkse werk?
  12. Heb je genoeg tijd om al je taken te voltooien?
  13. Voel je je gewaardeerd op je werk?
  14. Zou je het bedrijf aan je vrienden aanbevelen?
  15. Zie je jezelf over een jaar nog in het bedrijf?

Samenvatting

In bedrijven die ontwikkeling prioriteren en streven naar een betere marktpositie, is het ongetwijfeld waardevol om regelmatig werknemersbetrokkenheidsonderzoeken uit te voeren om te controleren hoe werknemers zich in de organisatie voelen. Immers, zij zijn degenen die elke dag werken aan het succes van het bedrijf. In deze context hebben we enkele essentiële vragen gepresenteerd die in dergelijke onderzoeken moeten worden opgenomen, maar het is belangrijk op te merken dat deze lijst niet uitputtend is en kan worden aangepast op basis van specifieke organisatorische behoeften.

Het is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de enquête door alle werknemers wordt ingevuld om betrouwbare resultaten te bieden die kunnen worden vergeleken en geanalyseerd om gebieden te identificeren die passende veranderingen vereisen. Door gebruik te maken van de inzichten die uit de enquête zijn verkregen, kan het bedrijf effectieve strategieën ontwikkelen om eventuele problemen aan te pakken en de werknemersbetrokkenheid te verbeteren, wat leidt tot een verhoogde productiviteit en algeheel succes.

Lees ook: Hoe kan HRIS-software helpen om de werknemersbetrokkenheid op het werk te vergroten?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

1 hour ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

3 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

4 hours ago

Top tips om het portfolio van freelancers te verbeteren

Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…

6 hours ago

Digitale financiële administratie en online boekhouding | Digitaliseren van uw bedrijf #5

Digitale financiële administratie en online boekhouding zijn steeds populairder geworden in het bedrijfsleven. Volgens een…

9 hours ago

Hoe maak je een projectcharter? | #39 Aan de slag met projectmanagement

Projectcharters zijn de basis van projectmanagement. Ze bieden een duidelijk en beknopt overzicht van de…

11 hours ago