Het doel van de marketing van het project is om vertrouwen op te bouwen, te informeren en de merkherkenning van het bedrijf uit te breiden, evenals om alle activiteiten van medewerkers te integreren in een samenhangend verhaal, dat op zijn beurt de brandstof wordt voor effectieve projectmarketing. Benieuwd hoe je het goed kunt doen? Lees verder om erachter te komen!
Marketing is een integraal onderdeel van het proces van betrokkenheid van belanghebbenden en omvat verschillende soorten activiteiten om financiële, politieke en publieke steun te verkrijgen in elke fase van het project. Volgens een studie van Le Coeuvere en Turner (2014) moet een investeerder een project, het product en de uitkomst in alle fasen van de levenscyclus van het project op de markt brengen. In dit artikel zullen we ons richten op het tonen van welke soorten projecten marketing vereisen en wanneer. We zullen ook de doelstellingen van projectmarketing en de doelgroep definiëren, evenals enkele populaire projectmarketingtools laten zien.
Projectmarketing is zeker voor grote infrastructuurprojecten zoals snelwegen, spoorwegen, havens en luchthavens. Tijdens de initiatieffase van het project moet er steun worden verworven voor het oorspronkelijke concept door verschillende partijen, evenals fondsen worden geworven voor haalbaarheidsstudies. Voor bouwprojecten hebben investeerders ook een politieke goedkeuring nodig om de overheid en het publiek te overtuigen van de noodzaak van het project.
Aan de andere kant betreft het doel van marketing voor kleinere projecten het informeren, onderwijzen en inspireren van doelgroepen, dat wil zeggen, het vergroten van de bewustwording van het project en de rol ervan in de organisatie en de lokale gemeenschap.
Het belangrijkste doel van de marketing van het project is om bewustzijn te creëren over het bestaan ervan en steun te verwerven binnen en buiten de organisatie. De activiteiten die gericht zijn op het bereiken hiervan vallen in deze categorieën:
De marketing van het project is gericht op alle belanghebbenden van het project, waaronder:
De doelen zijn echter verschillend, afhankelijk van de groep belanghebbenden die wordt aangesproken. Bijvoorbeeld, investeerders hebben steun nodig voor een project om het financiële succes en de prestaties binnen het budget te waarborgen. Je kunt goedkeuring verkrijgen via effectieve marketingcampagnes en media-aandacht.
Klanten gerichte marketing heeft als doel de waarde van een project aan klanten te demonstreren, zodat ze er gebruik van willen maken of de diensten die het biedt. Door het project te marketen, kun je de voordelen van het product of de dienst laten zien en klanten overtuigen om te kopen, zelfs voordat het project is voltooid.
Projectmarketing kan ook projectteamleden motiveren en laten zien hoe hun werk de algehele project beïnvloedt. Dit zal medewerkers meer betrokken maken en meer bereid om extra activiteiten op zich te nemen om het doel te bereiken.
De Projectmanager moet al in de initiatieffase van het project nadenken over de marketing van het project, zowel in digitale als analoge vormen. De communicatiemiddelen vereisen dat elk wordt afgestemd om aantrekkelijk te zijn voor de belanghebbenden. Om het goed te doen, delegeert veel projectteams marketingverantwoordelijkheden aan externe bureaus of aannemers.
Hier is een lijst van de meest veelzijdige communicatiemiddelen voor projectmarketing:
Projectmarketing is een integraal onderdeel van de uitvoering van elk project. Hoewel het soms over het hoofd wordt gezien, ligt de waarde ervan in het opbouwen van vertrouwen, het ten goede komen van de gemeenschap en het bijdragen aan de integratie van alle activiteiten. Om er het beste van te maken, definieer de marketingdoelstellingen van het project, de doelgroepen van belanghebbenden en kies zorgvuldig de juiste communicatiemiddelen en -kanalen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…
Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…
Digitale financiële administratie en online boekhouding zijn steeds populairder geworden in het bedrijfsleven. Volgens een…
Projectcharters zijn de basis van projectmanagement. Ze bieden een duidelijk en beknopt overzicht van de…
Organisaties in verschillende sectoren bouwen elke dag relaties op met potentiële werknemers, leveranciers en partners.…
Er zijn meer dan genoeg managementtechnieken om uit te kiezen. Sommige lijken ingewikkeld, terwijl andere…