Projectmarketing | #46 Aan de slag met projectmanagement

Het doel van de marketing van het project is om vertrouwen op te bouwen, te informeren en de merkherkenning van het bedrijf uit te breiden, evenals om alle activiteiten van medewerkers te integreren in een samenhangend verhaal, dat op zijn beurt de brandstof wordt voor effectieve projectmarketing. Benieuwd hoe je het goed kunt doen? Lees verder om erachter te komen!

Projectmarketing – inhoudsopgave:

  1. Inleiding
  2. Welke projecten vereisen marketing?
  3. Doelstellingen van projectmarketing
  4. Wie wordt aangesproken en beïnvloed door projectmarketing?
  5. Projectmarketingtools
  6. Samenvatting

Inleiding

Marketing is een integraal onderdeel van het proces van betrokkenheid van belanghebbenden en omvat verschillende soorten activiteiten om financiële, politieke en publieke steun te verkrijgen in elke fase van het project. Volgens een studie van Le Coeuvere en Turner (2014) moet een investeerder een project, het product en de uitkomst in alle fasen van de levenscyclus van het project op de markt brengen. In dit artikel zullen we ons richten op het tonen van welke soorten projecten marketing vereisen en wanneer. We zullen ook de doelstellingen van projectmarketing en de doelgroep definiëren, evenals enkele populaire projectmarketingtools laten zien.

Welke projecten vereisen marketing?

Projectmarketing is zeker voor grote infrastructuurprojecten zoals snelwegen, spoorwegen, havens en luchthavens. Tijdens de initiatieffase van het project moet er steun worden verworven voor het oorspronkelijke concept door verschillende partijen, evenals fondsen worden geworven voor haalbaarheidsstudies. Voor bouwprojecten hebben investeerders ook een politieke goedkeuring nodig om de overheid en het publiek te overtuigen van de noodzaak van het project.

Aan de andere kant betreft het doel van marketing voor kleinere projecten het informeren, onderwijzen en inspireren van doelgroepen, dat wil zeggen, het vergroten van de bewustwording van het project en de rol ervan in de organisatie en de lokale gemeenschap.

Doelstellingen van projectmarketing

Het belangrijkste doel van de marketing van het project is om bewustzijn te creëren over het bestaan ervan en steun te verwerven binnen en buiten de organisatie. De activiteiten die gericht zijn op het bereiken hiervan vallen in deze categorieën:

  • Projectimago opbouwen – helpt om een positief imago van het project op te bouwen onder belanghebbenden en de gemeenschap.
  • Het projectdoel vaststellen – uitgevoerd tijdens de planningsfase van een project, helpt het om de doelstellingen van het project te definiëren en uit te leggen waarom het project nodig is.
  • Verhogen van de betrokkenheid van belanghebbenden – een project kan helpen bij het creëren van de juiste sfeer binnen het projectteam en het vergroten van de bewustwording van de projectdoelen en -doelstellingen binnen en buiten de organisatie.
  • Vertrouwen opbouwen – projectdeelnemers zullen het gevoel hebben dat het project in goede handen is. Zorg ervoor dat je de voortgang van het project communiceert tijdens het marketingproces, laat plannen voor de toekomst zien en pak eventuele zorgen of angsten snel aan.
  • Activiteiten integreren – met de juiste marketing hebben projectdeelnemers de kans om elkaar te leren kennen en hun rollen in het project te begrijpen.

Wie wordt aangesproken en beïnvloed door projectmarketing?

De marketing van het project is gericht op alle belanghebbenden van het project, waaronder:

  • investeerders,
  • leden van het projectteam,
  • klanten,
  • leveranciers,
  • zakenpartners,
  • lokale autoriteiten,
  • de lokale gemeenschap en andere groepen die op enige manier door het project worden beïnvloed.

De doelen zijn echter verschillend, afhankelijk van de groep belanghebbenden die wordt aangesproken. Bijvoorbeeld, investeerders hebben steun nodig voor een project om het financiële succes en de prestaties binnen het budget te waarborgen. Je kunt goedkeuring verkrijgen via effectieve marketingcampagnes en media-aandacht.

Klanten gerichte marketing heeft als doel de waarde van een project aan klanten te demonstreren, zodat ze er gebruik van willen maken of de diensten die het biedt. Door het project te marketen, kun je de voordelen van het product of de dienst laten zien en klanten overtuigen om te kopen, zelfs voordat het project is voltooid.

Projectmarketing kan ook projectteamleden motiveren en laten zien hoe hun werk de algehele project beïnvloedt. Dit zal medewerkers meer betrokken maken en meer bereid om extra activiteiten op zich te nemen om het doel te bereiken.

Projectmarketingtools

De Projectmanager moet al in de initiatieffase van het project nadenken over de marketing van het project, zowel in digitale als analoge vormen. De communicatiemiddelen vereisen dat elk wordt afgestemd om aantrekkelijk te zijn voor de belanghebbenden. Om het goed te doen, delegeert veel projectteams marketingverantwoordelijkheden aan externe bureaus of aannemers.

Hier is een lijst van de meest veelzijdige communicatiemiddelen voor projectmarketing:

  • Blog – een uitstekende manier om te communiceren met verschillende groepen belanghebbenden. Hiermee kun je de doelen van het project, de voortgang van het werk presenteren en vragen van lezers beantwoorden. Om dit kanaal effectief te gebruiken, moet je regelmatig waardevolle inhoud publiceren. Het runnen van een blog vereist ook kennis van tools zoals WordPress, Drupal of Wix.
  • Sociale media – diversifieer je boodschap naar verschillende doelgroepen en geef snel actuele informatie. Vergeet echter niet dat platforms verschillen in kenmerken en dominante gebruikersgroepen, dus elk vereist een iets andere, aangepaste benadering. Doe altijd je onderzoek voordat je je inhoud bedenkt.
  • Informatiebrochures – denk aan gedrukte brochures voor het presenteren van het project tijdens vergaderingen met externe belanghebbenden. Ze kunnen korte beschrijvingen van het project, doelstellingen, voortgang van het werk en plannen bevatten. Zorg ervoor dat ze gemakkelijk te lezen zijn en projectcijfers in een aantrekkelijk formaat bevatten.
  • Projectevenementen – evenementen zijn een iets complexere en kostbare methode van promotie, maar een uitstekende manier om de interesse in een project te vergroten. Dit kunnen open dagen, tentoonstellingen, demonstraties, wedstrijden, enz. zijn. Vergeet echter niet dat je veel moeite moet doen om ze goed voor te bereiden en te promoten om zoveel mogelijk mensen aan te trekken.
  • Informatiebijeenkomsten voor medewerkers – interne bijeenkomsten zijn een geweldige manier om met medewerkers te communiceren. Dit omvat trainingssessies, webinars of presentaties. Vergeet niet om voldoende informatie te presenteren, zodat ook de medewerkers die niet betrokken zijn bij projectactiviteiten worden meegenomen.

Samenvatting

Projectmarketing is een integraal onderdeel van de uitvoering van elk project. Hoewel het soms over het hoofd wordt gezien, ligt de waarde ervan in het opbouwen van vertrouwen, het ten goede komen van de gemeenschap en het bijdragen aan de integratie van alle activiteiten. Om er het beste van te maken, definieer de marketingdoelstellingen van het project, de doelgroepen van belanghebbenden en kies zorgvuldig de juiste communicatiemiddelen en -kanalen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

Share
Published by
Caroline Becker

Recent Posts

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

1 hour ago

Top tips om het portfolio van freelancers te verbeteren

Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…

3 hours ago

Digitale financiële administratie en online boekhouding | Digitaliseren van uw bedrijf #5

Digitale financiële administratie en online boekhouding zijn steeds populairder geworden in het bedrijfsleven. Volgens een…

6 hours ago

Hoe maak je een projectcharter? | #39 Aan de slag met projectmanagement

Projectcharters zijn de basis van projectmanagement. Ze bieden een duidelijk en beknopt overzicht van de…

8 hours ago

Effectief contractbeheer. 3 essentiële elementen voor uw organisatie

Organisaties in verschillende sectoren bouwen elke dag relaties op met potentiële werknemers, leveranciers en partners.…

10 hours ago

Salami-tactieken – de baanbrekende projectmanagementmethode

Er zijn meer dan genoeg managementtechnieken om uit te kiezen. Sommige lijken ingewikkeld, terwijl andere…

11 hours ago