Webschrijfpincipes – hoe schrijf je voor het internet?

Een copywritingtalent hebben is niet hetzelfde als effectieve content voor het web genereren. Internetgebruikers worden tijdens het surfen afgeleid door veel prikkels, bovendien vereist het ontwikkelen van teksten die niet alleen op een computerscherm maar ook op een smartphone worden gelezen, de juiste opmaak. Daarom, als je wilt leren hoe je effectieve content voor het web kunt creëren – bekijk dan onze principes voor webschrijven.

Principes van webschrijven – hoe schrijf je voor het internet?

Principes van webschrijven – achtergrondinformatie

De kunst van het creëren van content voor het web evolueert – zowel gebruikersgewoonten als best practices die informatie gemakkelijker te verwerken maken, veranderen. Wat is het verschil tussen een standaardartikel dat in een krant wordt gepubliceerd en een bericht op een website?

De vuistregel is dat internetgebruikers artikelen niet van begin tot eind in detail lezen, ze richten zich meer op het scannen van de inhoud – allemaal om snel grip te krijgen op de gewenste informatie.

Hoe kun je je content aantrekkelijker maken en de aandacht van je publiek trekken? Hieronder staan een aantal principes van webschrijven die je zullen helpen de kunst van het schrijven voor het web te ontdekken.

Ontwikkel duidelijke koppen

Dit is om twee redenen belangrijk:

  • Ten eerste zijn goed benoemde paragrafen een duidelijke en rechttoe rechtaan indicatie van wat de lezer van de inhoud kan verwachten. Het is een teaser van de inhoud, zo gezegd, die je zou moeten aanmoedigen om verder te lezen.
  • Ten tweede is het gebruik van H2-H4 koppen ook belangrijk in termen van SEO, dus zorg ervoor dat je je subtitels verzadigt met relevante zoekwoorden voor je bericht. Een duidelijke indeling in heldere en logische paragrafen is een stimulans voor de ontvanger om de inhoud verder te verkennen. Bekijk onze tekst over hoe je goede koppen schrijft.

Zorg voor interne links om de aandacht van de ontvanger vast te houden

Bij het creëren van teksten komt het vaak voor dat de auteur onderwerpen noemt die al eerder zijn behandeld – het toevoegen van links naar al gepubliceerde content die mogelijk aantrekkelijk is voor lezers houdt niet alleen hun tijd en aandacht op de pagina vast, maar heeft ook een positieve impact op SEO.

Het verwijzen naar eerdere publicaties stelt je in staat om al bestaande content opnieuw te distribueren.

Duidelijke tekst is gemakkelijker te lezen

Online content doorbladeren gebeurt vaak onderweg en op een smartphone scherm. Dit verklaart waarom het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je tekst goed is gestructureerd, zodat het de lezer niet overweldigt. Dit is een van die principes van webschrijven die niet over het hoofd gezien kan worden.

Het gebruik van korte paragrafen en zinnen vergemakkelijkt de ontvangst en moedigt de lezer aan om het artikel verder te verkennen. Dit is vooral belangrijk voor ontvangers van mobiele apparaten – dan is zo’n duidelijkheid van tekst goud waard, vermoeit het de ogen niet en moedigt het verder lezen aan.

Kortere stukken tekst zijn gemakkelijker te verwerken en maken het gemakkelijker om te onthouden.

Webschrijven houdt in dat je eenvoudige content creëert

De kunst van tekstontwerp houdt in dat je over complexe kwesties op een eenvoudige manier schrijft die door de gebruiker kan worden begrepen en gemakkelijk kan worden opgenomen. In veel gevallen werkt het less is more principe, volgens welke het vermijden van complexe zinnen en het presenteren van kwesties in eenvoudige taal je in staat stelt een breed publiek te bereiken.

Dus, als je een breder publiek met je artikel wilt bereiken – spreek hun taal.

Substantieve content voor websites wekt vertrouwen

Bij het doorbladeren van content op het internet kom je vaak beschrijvingen tegen die niet veel bijdragen en geen concreet antwoord geven op de vraag van de gebruiker.

Bij het ontwikkelen van content is het de moeite waard om je te concentreren op feitelijke teksten die helpen het probleem van de internetgebruiker op te lossen, hem interesseren en een imago van een expert op te bouwen door kennis te delen. Effectieve contentmarketing loont op de lange termijn en stelt je in staat nieuwe gebruikers aan te trekken.

Oefen je webschrijfvaardigheden

Webschrijven is tegenwoordig een sleutelvaardigheid bij het creëren van content voor het web. Of je nu een copywriter, marketeer of e-commerce specialist bent, effectief webschrijven zou het startpunt van je vaardigheden moeten zijn.

Met regelmatige oefening kun je effectieve oplossingen spotten en precies de content leveren die je publiek en klanten willen.

Wil je in contact blijven met onze content? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

View all posts →

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

Share
Published by
Mira Bodhi

Recent Posts

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

1 hour ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

3 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

6 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

8 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

9 hours ago