Wat zijn stockafbeeldingen? – Maak en verkoop digitale producten #28

Stockfoto’s zijn het volgende type product dat online kan worden verkocht. De markt van stockfoto’s stelt professionele fotografen en amateurs in staat om extra geld te verdienen. Lees het artikel om te ontdekken hoe stockfoto’s uw volgende bron van inkomsten kunnen worden.

Wat zijn stockfoto’s? – inhoudsopgave:

  1. Wat zijn stockfoto’s?
  2. Licenties voor stockfoto’s
  3. Wie heeft stockfoto’s nodig en hoe gebruikt men ze?
  4. Redactionele afbeeldingen en commerciële afbeeldingen
  5. Publicatie van stockfoto’s – wat is belangrijk?

Wat zijn stockfoto’s?

Wat zijn stockfoto’s? Stockfoto’s zijn hoogwaardige digitale afbeeldingen. Ze kunnen worden gebruikt voor commerciële of privétoepassingen, maar ze kunnen niet opnieuw worden verkocht. Stockfoto’s hebben een brede toepasbaarheid, zowel voor persoonlijk gebruik als voor promotionele en marketingdoeleinden.

Afbeeldingen worden gemaakt door professionele fotografen, evenals amateurs. Ze werken samen met bureaus die zich bezighouden met het delen van stockfoto’s met de ontvangers. Vanwege de constante vraag naar dergelijke producten hebben veel fotografen de kans om hun inkomen te verdienen door stockfoto’s aan te bieden.

Licenties voor stockfoto’s

Afbeeldingenbanken verkrijgen de rechten om de afbeeldingen van de fotografen te gebruiken op het moment van ondertekening van de licentieovereenkomsten. Dit betekent dat afbeeldingenbanken de autorisatie hebben (tot op zekere hoogte), maar zij zijn niet de eigenaren van die afbeeldingen. De auteurs van afbeeldingen ontvangen royalty’s, wat de vergoeding is die een percentage van de prijs van de verkochte afbeelding is. Hieronder presenteren we de basissoorten licenties:

  • Rights Managed (RM) – elke licentiehouder ontvangt specifieke regels met betrekking tot de manieren waarop de afbeeldingen worden gebruikt. De gebruiksduur en andere gedetailleerde gegevens, zoals het geografische gebied (waar de foto kan worden gebruikt, meestal beperkt tot één land), het fotoformaat, de publicatiemethode en zelfs de oplage – dit alles moet in de overeenkomst worden gespecificeerd.
  • Royalty-free (RF) – in dit geval betaalt de klant een eenmalige betaling, die hem de mogelijkheid geeft om de foto op welke manier dan ook te gebruiken. Er zijn geen tijds- of territoriale beperkingen. Als fotograaf kunt u uw afbeeldingen meerdere keren verkopen via afbeeldingenbanken of bureaus.
  • Enhanced (EL) License – een dergelijke uitgebreide licentie biedt de kopers verschillende soorten rechten. U kunt het recht hebben om een groot aantal kopieën van een afbeelding te maken of het product te gebruiken als print op ansichtkaarten of mokken.
  • Redactionele Licentie – is bedoeld voor redactionele doeleinden, wat betekent dat de foto kan worden gebruikt als illustratie in het artikel. Sommige afbeeldingenbanken hebben de licentie als Redactioneel Gebruik Alleen. Dit betekent dat bepaalde stockfoto’s alleen in persmateriaal mogen worden gebruikt.

Wie heeft stockfoto’s nodig en hoe gebruikt men ze?

Als u zich afvraagt waarom iemand stockfoto’s zou moeten gebruiken, moet u denken aan twee voordelen: mensen besparen zowel tijd als geld. Stockfoto’s worden voornamelijk gebruikt voor projecten zoals berichten, sociale media, advertenties, infographics, e-mails en websites. Marketingafdelingen, bloggers, ondernemers en andere professionele groepen gebruiken stockfoto’s om hun ideeën te visualiseren en de aandacht van internetgebruikers te trekken.

Is het maken van foto’s zelf niet een beter idee? Aan de ene kant, ja, omdat we de afbeelding krijgen waar we op gericht zijn, maar het hele proces kost veel tijd en geld. Een professionele fotograaf in huren kan uw budget onder druk zetten. Foto’s maken door een amateur voldoet mogelijk niet aan onze verwachtingen, zowel vanwege het eindresultaat als de kwaliteit. In beide gevallen kan het hele proces van creatie en bewerking enkele dagen duren. Daarom zijn stockfoto’s de alternatieve optie die praktisch direct toegankelijk is.

Waar kunnen stockfoto’s worden gebruikt?

  • in het bedrijfsleven, reclame, marketing, bijvoorbeeld in presentaties, sociale media, brandingmateriaal of productverpakkingen,
  • in promotiemateriaal, zoals posters en brochures,
  • in een grafisch project, als elementen van de website,
  • als diversificatie op de blog, in het tijdschrift, of als illustratie in het boek.

Stockfoto’s kunnen op veel manieren worden gebruikt. Men moet rekening houden met de licentie en de licentievoorwaarden.

Redactionele afbeeldingen en commerciële afbeeldingen

Het belangrijkste verschil tussen commerciële en redactionele afbeeldingen is de manier waarop deze materialen worden gebruikt. Dit kan eenvoudig worden uitgelegd: commerciële afbeeldingen worden gebruikt om producten te verkopen, terwijl redactionele afbeeldingen worden gebruikt in publicaties, zoals tijdschriften, kranten en leerboeken. Commerciële afbeeldingen worden door bedrijven gebruikt om het merk, product of de dienst te verkopen en te adverteren. Dergelijke afbeeldingen kunnen in grafische programma’s worden bewerkt, maar ze mogen niet worden vergezeld door het logo van het merk of andere logo’s.

Redactionele afbeeldingen mogen niet worden gewijzigd of gemanipuleerd. Dit betekent dat deze afbeeldingen niet kunnen worden bewerkt, vervormd of veranderd; ze moeten onveranderd en trouw aan hun originele versie blijven. Redactionele afbeeldingen zijn de bron van informatie die artikelen, leerboeken of documentaires vergezelt, daarom moeten ze feitelijke gebeurtenissen en fenomenen presenteren.

Publicatie van stockfoto’s – wat is belangrijk?

Bij het publiceren van stockfoto’s moet men letten op de intellectuele eigendomsrechten en het gebruik van afbeeldingen. Om afbeeldingen van mensen te gebruiken, moeten we toestemming krijgen voor de publicatie van de afbeelding (we moeten ons herinneren dat de afbeeldingen op verschillende manieren kunnen worden gebruikt, bijvoorbeeld in een artikel over gênante ziekten of op politieke posters). Afbeeldingenbanken kunnen de afbeelding met de logo’s van een specifiek bedrijf, sign shop, beschermde architectuur, handelsmerk, enz. afwijzen.

Andere kwesties zijn gerelateerd aan de cultuur en gewoonten die in verschillende landen aanwezig zijn. Op sommige plaatsen betekent een opgestoken duim “OK”, maar op andere plaatsen wordt het als vulgair beschouwd. Evenzo met het gebaar van overwinning, het kenmerkende V-teken.

Het is goed om te onthouden dat niet alle landen links verkeer gebruiken. Dat betekent dat afbeeldingen moeten worden aangepast aan de locatie en niet alle afbeeldingen geschikt zullen zijn voor het artikel over de nieuwe verkeersregels in Groot-Brittannië.

Een hoogwaardige, professionele afbeelding van een man die een vrouw in de hand kust, gelabeld met de handtekening: gentleman hoeft geen hit te worden – zo’n gewoonte wordt alleen door sommige Poolse burgers beoefend, en het is praktisch onbekend bij andere nationaliteiten, terwijl onder Kroaten de gewoonte van handkussen afschuw oproept.

Als u van plan bent culinaire foto’s aan de oostelijke markt te verkopen, herinner u dan dat in India en Indonesië het niet is toegestaan om voedsel met uw linkerhand aan te raken. Het is voordelig om dergelijke details te onthouden en cultureel gevoelig te zijn.

Samenvatting

We hebben alle basisinformatie over stockfoto’s gepresenteerd. Zoals u kunt zien, kan de creatie en verkoop van dergelijke producten een goede manier zijn om extra inkomen te genereren. In het volgende artikel zullen we het onderwerp van de juiste uitvoering van stockfoto’s en de manieren waarop de afbeeldingen zich kunnen onderscheiden van de concurrentie behandelen.

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

Recente trends in PR. Heeft de epidemische situatie invloed gehad op Public Relations?

Trends in public relations fluctueren. Temidden van de oceanen van data die onze moderne gedigitaliseerde…

45 seconds ago

Hoeveel kost een e-commerce website met PrestaShop?

Het is algemeen bekend dat de PrestaShop-webwinkel gratis is, maar sommige elementen vereisen extra betalingen,…

2 hours ago

SEO en contentmarketingtrends in 2023

Hoe bereiken we nieuwe gebruikers? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat een…

4 hours ago

Globale inkoop – definitie en voordelen

Globale inkoop is een bekende zakelijke oplossing. De huidige marktomstandigheden, globalisering en toenemende klantverwachtingen dwingen…

6 hours ago

Hoe maak je hoogwaardige gif’s?

Hou je ervan om GIFs online te vinden en te delen? Leer hoe je in…

7 hours ago

Affiliate marketing vs dropshipping. Welke oplossing is beter?

Denk je erover na om een bedrijf te starten, maar ben je verdwaald in het…

9 hours ago