B2B-toepassingen worden gebruikt om het verkoopproces tussen twee bedrijven uit te voeren. Hoe zouden ze eruit moeten zien? Vind het antwoord op deze vraag in het volgende artikel.
B2B-toepassingen – inhoudsopgave:
- Wat zijn B2B-toepassingen?
- Hoe bouw je een goede B2B-toepassing?
- Voordelen van het gebruik van B2B-toepassingen
Wat zijn B2B-toepassingen?
B2B-toepassingen worden gebruikt om bedrijfsoperaties te stroomlijnen en commerciële transacties uit te voeren. Het doel van het implementeren van B2B-toepassingen is om de kosten van klantenservice te verlagen en de verkoopwinsten te verhogen.
Afhankelijk van de behoeften van een bepaald bedrijf kunnen ze een eenvoudige of meer complexe structuur hebben. Een eenvoudige B2B-app stelt je in staat om de middelen van je bedrijf te delen met andere opdrachtnemers. In het geval van een meer gecompliceerde app is het mogelijk om deze te integreren met informatiesystemen, evenals specifieke sensoren die de huidige voorraadniveaus tonen.
Commerciële communicatie, dat wil zeggen de uitwisseling van gegevens en coördinatie van activiteiten tussen handelspartners, gebeurt over het algemeen automatisch. Informatie die op één plek is ingevoerd, is beschikbaar in het hele systeem.
Elke gebruiker moet een eigen account hebben om de B2B-toepassing te gebruiken. Gebruikers hebben toegang tot gepersonaliseerde aanbiedingen die speciaal voor hen zijn voorbereid op basis van de verzamelde gegevens. Tegelijkertijd zien ze de andere entiteiten die een bepaalde toepassing gebruiken niet.
Hoe bouw je een goede B2B-toepassing?
Een B2B-toepassing moet bruikbaar zijn, en dus gemakkelijk, snel en intuïtief in gebruik. Het zal worden gebruikt door verschillende mensen, of ze nu kantoormedewerkers, professionele verkoopmedewerkers of leidinggevenden van een bepaald bedrijf zijn. Gebruikerservaring is tegenwoordig van groot belang, dus daar moet speciale aandacht aan worden besteed.
Werknemers die één toepassing gebruiken, zullen vroeg of laat gewend raken aan de fouten ervan, wat invloed zal hebben op hun betrokkenheid en effectiviteit, en dus op de financiële resultaten die met een bepaalde toepassing worden behaald.
B2B-software moet gemakkelijk te gebruiken zijn voor zowel opdrachtnemers als werknemers. Voordat je een bepaalde app ontwerpt, is het de moeite waard om klanten naar hun behoeften en vereisten te vragen, zodat je later geschikte oplossingen kunt implementeren. Tenslotte is de tevredenheid van je zakenpartners waar je het meest om moet geven.
Een goede B2B-toepassing moet geïntegreerd zijn met andere bedrijfssystemen, bijvoorbeeld een boekhoudsysteem. Het is ook van onschatbare waarde om het te integreren met het magazijnsysteem, waardoor het de huidige status van bepaalde producten kan tonen. Elk module van een dergelijke toepassing moet zijn afgestemd op de behoeften van een bepaalde sector.
B2B-toepassingen moeten een modulaire structuur hebben. Dit stelt je in staat om hun functionaliteit indien nodig uit te breiden. Ze moeten ook flexibel en schaalbaar zijn. Dit stelt je in staat om ze aan te passen aan de behoeften van zowel kleine als grote ondernemingen. Het systeem moet krachtig genoeg zijn om zelfs honderden transacties per dag te verwerken.
Voordelen van het gebruik van B2B-toepassingen
Welke voordelen zou een goed geïmplementeerde B2B-toepassing moeten bieden?
- verhoogde verkoop
- het verwerven van nieuwe klanten
- verbetering van de klantfacturering
- verbetering van het klantenserviceproces
- vergemakkelijken van het bestel- en orderpickproces
B2B-software is nuttig voor de verkoper als het gaat om het beheren van machtigingen. Verkoper kunnen eenvoudig gebruikersprofielen bewerken, machtigingen verlenen of intrekken en nieuwe accounts aan het systeem toevoegen. De gegevens moeten worden beschermd tegen verwijdering door een ongeautoriseerd persoon.
Een eenvoudige en duidelijke toepassing moet de klant alleen de noodzakelijke informatie over elk product presenteren. De opdrachtnemers geven vaak niet om uitgebreide kennis, maar om specificaties. Als ze twijfels hebben over een product, kunnen ze hun vraag in de messenger sturen terwijl ze door de catalogus bladeren, en hun twijfels worden onmiddellijk doorgestuurd naar de juiste accountmanager.
Lees ook:Wat is een e-commerce strategie?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.