Categories: BlogHR

Wat is de werknemerservaring en waarom is het belangrijk?

De werknemerservaring (EX) is de som van alle ervaringen die een werknemer verzamelt tijdens de periode van tewerkstelling bij een bepaald bedrijf. Helaas voelt iets meer dan de helft van de werknemers (58%) zich gewaardeerd door hun huidige werkgever en zegt dat ze tevreden zijn met de praktijken van hun werkgever op dit gebied, terwijl maar liefst 20% van de werknemers verklaart dat ze hun organisatie niet vertrouwen. Waarom is het zo belangrijk om een positieve werknemerservaring te waarborgen?

Werknemerservaring – inhoudsopgave:

  1. Wat is werknemerservaring?
  2. Wat zijn de factoren die de werknemerservaring beïnvloeden?
  3. Waarom is werknemerservaring belangrijk?
  4. Samenvatting

Wat is werknemerservaring?

Werknemers verzamelen hun ervaringen gedurende de gehele periode van tewerkstelling – en deze kunnen zowel positief als negatief zijn. Ze worden vanaf het allereerste begin verzameld, dat wil zeggen vanaf het moment van het accepteren van de jobaanbieding. De ervaring van de kandidaat is essentieel voor de werknemerservaring. Tijdens het wervingsproces beschrijft een recruiter een functie en een werkplek. Als later blijkt dat de beschrijving en de werkelijkheid niet overeenkomen, bederft zo’n situatie de aanvankelijke opwinding.

Het moment van het verlaten van het bedrijf is even belangrijk. Het accepteren van de opzegging van de werknemer met een oprechte, begripvolle en open houding zal zeker een betere eindervaring opbouwen dan het zich beledigd voelen of de werknemer verwijten.

Wat zijn de factoren die de werknemerservaring beïnvloeden?

Er zijn verschillende factoren die de werknemerservaring kunnen beïnvloeden. De eerste heeft betrekking op de organisatiecultuur. Deze bestaat uit elementen zoals de missie en visie, communicatiestijl, hiërarchie en geproclameerde waarden. De tweede omvat de arbeidsomstandigheden (bijv. flexibele werkregelingen), collega’s en hun houding ten opzichte van elkaar, voordelen, procedures en het kantoordesign. De laatste factor verwijst naar de oplossingen die een werknemer kan gebruiken.

Waarom is werknemerservaring belangrijk?

Als je niet voldoet aan de verwachtingen van een werknemer met betrekking tot een van de bovenstaande gebieden, zal de ervaring van de werknemer negatief zijn en zal hij of zij niet langer in die omgeving willen blijven. Om deze reden is het belangrijk om voor het welzijn van de werknemer in het bedrijf te zorgen – tenslotte streven HR-afdelingen en wervingsmanagers ernaar om permanente werknemers aan te trekken (vanwege hoge wervingskosten). Goede werknemers zijn de beste investering die je kunt doen, maar soms is het erg moeilijk om ze te verwerven en nog moeilijker om ze te behouden.

Het verminderen van het personeelsverloop is echter slechts een van de verwachte resultaten van een positieve werknemerservaring. Zorgen voor een geweldige werknemerservaring heeft ook een strategisch doel – een persoon die tevreden is met de arbeidsomstandigheden of werkomgeving is efficiënter en meer betrokken bij zijn of haar werk, wat zich vertaalt in de resultaten van het bedrijf. Een goede werknemerservaring bouwt het concurrentievoordeel van de organisatie op in de ogen van potentiële werkzoekenden – als een bedrijf dat het waard is om voor te werken.

Bovendien is het tegenwoordig vrij eenvoudig om te achterhalen wat huidige en voormalige werknemers, evenals kandidaten die in het wervingsproces zijn afgewezen, van het bedrijf denken – je hoeft alleen maar naar beoordelingswebsites voor werkgevers te gaan. Houd er rekening mee dat ontevreden mensen eerder geneigd zijn hun mening te delen dan tevreden mensen.

Werknemerservaring – samenvatting

Voordelenbeleid, opleidingsprogramma’s, incentivesystemen en een transparante organisatiecultuur – de lijst van factoren die de werknemerservaring beïnvloeden kan eindeloos zijn. HR-afdelingen moeten het onderwerp integraal benaderen en naar manieren zoeken om werknemers precies te geven wat ze nodig hebben.

Het is een goede praktijk om regelmatig feedbacksessies en enquêtes uit te voeren, waarbij werknemers hun mening kunnen geven over hun eerdere ervaringen met het bedrijf. Dit zal je voorzien van basismateriaal waar je aan kunt werken om de huidige situatie te verbeteren.

Lees ook: AI in werving.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

26 minutes ago

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

2 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

4 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

6 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

8 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

10 hours ago