Wat is kennisoverdracht? Elke persoon die de nieuwe organisatie binnenkomt, evenals individuen die al geruime tijd voor het bedrijf werken, brengen hun unieke eigenschappen mee naar de werkomgeving. Een langdurige werknemer kan bogen op uitgebreide, concrete kennis en werkervaring. Jongere werknemers brengen verschillende soorten ervaringen mee, voortkomend uit sociale activiteiten en werk voor studentenorganisaties. Elke werknemer kan een stukje nieuwe kennis van een andere persoon verkrijgen als onderdeel van de kennisoverdracht. Hoe implementeer je kennisoverdracht in jouw organisatie en waarom is het belangrijk?
Kennisoverdracht is niets anders dan het delen van kennis. Iedereen heeft kennis verworven tijdens het onderwijs (school, universiteit, training) of door werkervaring. Kennisoverdracht is een noodzakelijk element van het onboardingproces. Nieuwe werknemers moeten worden geïnformeerd over alle basisprocedures die nodig zijn om hun werk uit te voeren. Kennisoverdracht is nodig voor de organisatie in alle fasen van tewerkstelling.
Twee typen kennis kunnen worden overgedragen tijdens het kennisoverdrachtsproces in de organisatie: know-what – omvat definities, concepten, feiten, beschrijvingen, professioneel vocabulaire, en know-how – soms de geheimzinnige kennis van het bedrijf genoemd, de term verwijst naar de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om de gegeven activiteiten (technisch en niet-technisch, handel, marketing, financieel) uit te voeren die geheim zijn voor externe entiteiten, geïdentificeerd en cruciaal voor de uitvoering van de taak (noodzakelijk om producten van verschillende bedrijven te onderscheiden). Ze omvatten databases van contacten, strategieën en standaarden voor klantenservice, gebruikt in de dagelijkse werkmethoden.
Beide typen kennis die in de organisatie aanwezig zijn, zijn belangrijk, maar er is geen twijfel dat know-how crucialer is voor efficiëntie en gewenste zakelijke effecten. Aan de andere kant hebben de werknemers geen basis zonder know-what, daarom moet de werkgever alle soorten kennis aan zijn werknemers overdragen.
In de werkplekken en organisaties wordt steeds vaker de nadruk gelegd op de realisatie van processen van complexe kennismanagement, wat de oprichting van overdrachtsmethoden vereist. Er zijn twee basismanieren om dat doel te realiseren.
De kennis kan direct van persoon naar persoon (impliciete of tacit knowledge) worden overgedragen in elke vorm van contact: face-to-face, telefoon, mail of video gesprek. Dit type kennis kan gemakkelijk worden gebruikt in kleinere organisaties, waar individuen elkaar op kantoor ontmoeten, in tegenstelling tot enorme corporaties met talrijke vestigingen in binnen- en buitenland, vooral in de recente tijd van groeiende populariteit van thuiswerken.
Het tweede type kennis, expliciete kennis, vertegenwoordigt de informatie en ervaringen die van iemand zijn opgevangen en gecodeerd in de specifieke vorm van een gids, lijsten van goede praktijken, trainingsmateriaal, instructies, FAQ en nog veel meer. Dit type kennisoverdracht vereist het registreren van de kennis in een gemakkelijk begrijpelijke vorm en verspreiding op een gemakkelijk toegankelijke plaats.
Het belangrijkste doel van kennisoverdracht in de organisatie is het verkleinen van de kloof tussen de theoretische kennis en praktische kennis van de individuele werknemer. Werknemers worden zelfverzekerder en capabeler tijdens het uitvoeren van hun taken. Ze hebben minder controle van het management nodig en vergroten hun verantwoordelijkheid. Bovendien stimuleert de organisatiecultuur die is opgebouwd rond kennisoverdracht innovatie (door de kennis en vaardigheden van bepaalde individuen uit te breiden), wat invloed heeft op de creatie van nieuwe oplossingen voor klanten en de ontwikkeling van het bedrijf.
Het moet worden benadrukt dat steeds meer werknemers verwachten dat het bedrijf hen brede ontwikkelingsperspectieven biedt en hen ondersteunt bij het leren van nieuwe vaardigheden, wat kan aannemen de vorm van kennisoverdracht in de organisatie, evenals externe trainingen en cursussen. Het proces van kennisoverdracht dat goed is gepland, kan een aantrekkelijk factor zijn die het merk op de arbeidsmarkt onderscheidt en de interesse in het bedrijf onder potentiële werknemers vergroot.
In elke werkplek, team of organisatie kunnen er enkele barrières zijn die de overdracht van kennis belemmeren. De reden kan persoonlijk zijn (gebrek aan zelfvertrouwen, gebrek aan communicatieve vaardigheden) evenals de organisatiecultuur van het bedrijf (gebrek aan begrip waarom kennis moet worden overgedragen). Die barrières kunnen gemakkelijk worden overwonnen met behulp van transparante, duidelijke communicatie (bewustzijn is de eerste stap naar succes) en een bedrijfskennisbasis, constante training, mentorprogramma’s en bonussen voor kennisdeling.
Stabiele kennisoverdracht kan worden vergemakkelijkt door verschillende soorten IT-systemen die zijn uitgerust met de juiste functies. Een voorbeeld van zo’n systeem is Firmbee, het projectmanagementsysteem dat de creatie van een gecentraliseerde clouddatabase mogelijk maakt die allerlei informatie over het project kan bevatten: budgetten, een database van contacten, documenten en contactgegevens. Een dergelijke repository is de gemakkelijkste manier om toegang tot kennis te bieden voor elke werknemer en lid van de organisatie.
Kennisoverdracht in jouw organisatie is een cruciaal aspect van ontwikkeling. Het is de moeite waard om zorg te dragen voor de overdracht van kennis in de organisatie. Dit kan de ontwikkeling van het bedrijf versnellen en een reactie zijn op de groeiende behoeften van werknemers. Je kunt verschillende methoden en tools voor dit doel gebruiken. Denk na over welke van hen de beste kans hebben om nuttig te zijn in jouw bedrijf. Voeg die methoden en tools toe aan je dagelijkse praktijk en observeer het positieve resultaat van kennisoverdracht.
Lees ook: Wanneer moet je een factuur uitreiken?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Verlofbeleid zijn regels en richtlijnen die door werkgevers zijn vastgesteld en die bepalen hoeveel tijd…
Weet je hoe je de CEO van het bedrijf kunt worden? Veel mensen dromen aan…
De sleutel voor een startup is om erachter te komen wat klanten echt willen. Het…
Iedereen die betrokken is bij enige vorm van bedrijf weet dat het gebrek aan groei…
Hybride remote werk en remote werk zijn twee onderscheidende werkmodellen die worden gebruikt om een…
Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…