Wat zijn de vereisten voor het verzamelen van informatie voor UX/UI-projecten? In het artikel van vandaag nemen we je mee door de ins en outs van deze UX-fase en bieden we je de belangrijkste kenmerken die significant zijn voor de hele UX-ontwerpinspanning. Neem even de tijd om te leren hoe je dit soepel en effectief kunt uitvoeren in een paar eenvoudige stappen.
In een notendop, het verzamelen van UX-vereisten is het proces van het identificeren en definiëren van alle functionaliteiten die ons product moet uitvoeren. De vereisten kunnen uit veel verschillende bronnen komen – er zijn ontwerpvereisten, zakelijke, technische en de vereisten van onze gebruikers. Dit komt omdat elk UX-project niet alleen om ontwerp draait – maar ook om planning, codering, implementatie, financiering, analytics samen met de gehele productstrategie.
Tijdens het proces van vereistenverzameling draait het cruciale vraagstuk om het voortdurend proberen te achterhalen wat ons product nodig heeft. Op het eerste gezicht lijkt deze vraag eenvoudig, maar het verzamelen van vereisten vormt een grote uitdaging – vooral voor novice, minder ervaren ontwerpers en UX-onderzoekers. Het hele onderzoeks- en ontwerpproces omvat veel verschillende mensen. Er is niets beter dan teamwork, maar hoe groter de groep, hoe meer meningen, standpunten en suggesties. De creatieve chaos kan de helderheid vertroebelen die UX-onderzoekers nodig hebben om zich te concentreren op het perspectief van de gebruiker en de perfecte balans te bereiken tussen zakelijke doelen en de behoeften van gebruikers.
Vereistenverzameling lijkt op een takenlijst van alle functionaliteiten die ons product heeft, en welke oplossingen het biedt die het welzijn van de ontvangers verbeteren. Het dient als een belangrijk document met een algemeen blauwdruk van het project, en product evenals een benadering van, en hoe de ontwerpers van plan zijn het op te lossen. Het vastleggen van de UX-vereisten omvat diepgaand onderzoek, gesprekken, interviews en grondig onderzoek om waardevolle gegevens en informatie te verzamelen. Om een goed begrip van de vereisten te krijgen, analyseer de volgende vragen:
Hoe voer je het proces van vereistenverzameling uit? Het staat in nauw verband met de kern van het probleem dat we met ons ontwerp en oplossing willen oplossen totdat we de prototypingfase bereiken. We hebben het verdeeld in vier belangrijke stappen die leiden tot het succesvol verzamelen van UX-vereisten.
Begrijp eerst de algemene projectdoelstellingen en het doel van de klant. Ontdek of ze problemen hebben die je kunt oplossen met je oplossingen. Controleer of ze eerder naar oplossingen hebben gezocht. Zo ja, wat is er eerder mislukt en of ze alles hadden uitgezocht maar niet door het proces van het realiseren ervan konden komen.
Bestudeer deze bevindingen goed in een vroeg stadium om tot een volledige overeenkomst met de klant te komen. Op deze manier zie je de doelen, verwachtingen, behoeften en wensen van de klant voor jouw project. In deze fase is het begrijpen van de klant het brandpunt waar je beslissingen en activiteiten omheen draaien. Natuurlijk, naarmate de tijd verstrijkt en je project vordert, komen er onverwachte aspecten naar voren, dus moet je de verwachtingen en problemen aanpassen om verbeterde oplossingen te leveren.
Zodra je de informatie hebt verzameld die in punt 1 is besproken, organiseer je deze. Zet alles op papier en presenteer het aan de rest van het team. Houd er echter rekening mee dat deze vereisten blote “wegwijzers” in het proces zijn. Deel de documentatie nog steeds openbaar met het hele team. Het moet klantinterviews, gebruikersinterviews, vragenlijsten en enquêtes met feedback samen met andere algemene informatie die tijdens het vereistenverzamelingsproces is verkregen, bevatten. Neem de tijd om de informatie slim te organiseren en te catalogiseren, zodat iedereen het gemakkelijk en snel kan terugvinden. Dit wordt de centrale gids voor het product, de klant, het project en de algehele context.
Als je dat hebt gedaan, is het tijd om de vereisten nader te bekijken om je kennis op dit gebied uit te breiden. Vergeet niet in contact te blijven met de klant, betrek hen bij het proces en geef vragen door die de UX-ontwerpers en ontwikkelaars hebben wanneer dat nodig is.
Zodra je team grondig vertrouwd is geraakt met de voorbereide documentatie en het probleem dat moet worden aangepakt, ga je goed aan de slag met gebruikersonderzoek. Zet het probleem van de klant af tegen het perspectief van de gebruikers en hun echte pijnpunten. Controleer of het probleem dat door de klant is geschetst, verband houdt met dat van de gebruikers. Inleven in de gebruikers zal je kennis van het product en project verbeteren en uiteindelijk de documentatie die je al hebt verfijnen.
Een nieuw perspectief, bijvoorbeeld nieuwe gebruikersperspectieven, voegt veel toe aan het project en de ontwerpeisen. Maak empathiekaarten, persona-kaarten en gebruikersreis kaarten om het volledige plaatje van de gebruiker, hun problemen, wensen en vereisten te krijgen. Presenteer de bevindingen aan alle belanghebbenden, de klant, ontwikkelaars en ontwerpers, om iedereen op de hoogte te houden van wijzigingen in de vereisten.
Alle verzamelde informatie en vereisten wijzen op het definiëren van het eindproduct, het ontwerp en de functionaliteiten. Hun enige doel is om het team te helpen een prototype te creëren dat deze vereisten omzet in iets tastbaars – om gebruikerstests mogelijk te maken. Houd er echter rekening mee dat prototyping en testen geen lineair proces is; je moet mogelijk de verzamelde vereisten opnieuw bekijken, het testbereik uitbreiden of de prototypes aanpassen.
We hebben al verschillende technieken voor het verzamelen van vereisten gepresenteerd, waarbij we hun belangrijkste elementen hebben beschreven. Enkele van de meest basale zijn:
De keuze van technieken hangt af van het project, het product en de betrokken belanghebbenden. Neem echter minstens een paar verschillende methoden om de meest betrouwbare informatie voor documentatie te verkrijgen. Dit helpt om onnodige revisies en aanpassingen later in het ontwerpproces te vermijden.
Het proces van het verzamelen van vereisten in een UX/UI-project is een zeer belangrijk element in de fase van de voorbereiding van het project, het plannen van de UX-strategie en het opstellen van het onderzoeksplan. Betrouwbaar verzamelde vereisten zullen er vroeg in het project voor zorgen dat onnodige revisies later worden vermeden – waardoor waardevolle tijd wordt bespaard voor het onderzoeks-, ontwerp- en ontwikkelingsteam en het budget van het bedrijf dat aan het project is toegewezen.
Het succes van het project hangt af van het vinden van een compromis tussen wat onze gebruiker nodig heeft (gebruikersvereisten) met de mogelijkheden en behoeften van de klant (zakelijke vereisten) en de technologische mogelijkheden van het ontwikkelingsteam. Dit brengt ons dichter bij het uitbrengen van een product dat voldoet aan de behoeften van de gebruiker, terwijl het technologisch haalbaar en implementeerbaar is. Vereistenverzameling is een soort schakel tussen het bedrijfsleven en de gebruiker.
Het verzamelen van vereisten voor een nieuw UX-project is een proces dat een eerlijk deel van de tijd en energie van een groep mensen vergt. Ongeacht de industrie of het merk, heeft het projectteam deze soort begeleiding nodig om te weten waar het echt mee te maken heeft en welke strategie te volgen in het ontwerpproces. UX-vereisten illustreren de reikwijdte, beperkingen en doelen van het project.
Vereistenverzameling is de sleutelstap in elk proces, dus onderschat en verwaarloos het niet, maar verzamel zorgvuldig alle relevante informatie van de klant en zorg ervoor dat jouw team en de klant de essentie van het probleem begrijpen. Goed opgestelde documentatie in de voorbereidingsfase van het project zal onmisbaar blijken in latere stappen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
Voldoende communicatie die duidelijk is voor elke partij is een absolute must voor elk bedrijf…
Verlofbeleid zijn regels en richtlijnen die door werkgevers zijn vastgesteld en die bepalen hoeveel tijd…
Weet je hoe je de CEO van het bedrijf kunt worden? Veel mensen dromen aan…
De sleutel voor een startup is om erachter te komen wat klanten echt willen. Het…
Iedereen die betrokken is bij enige vorm van bedrijf weet dat het gebrek aan groei…
Hybride remote werk en remote werk zijn twee onderscheidende werkmodellen die worden gebruikt om een…