Wat is een pitch deck? Een pitch deck kan worden gedefinieerd als een beknopte presentatie die specifiek is gemaakt om investeerders te overtuigen om een startup te financieren. De belangrijkste taak is om de startup aan buitenstaanders voor te stellen, samen met een uniek eindproduct. Meestal tonen de dia’s het probleem waar het bedrijf zich op richt, hoe dit op te lossen, de manier van geld verdienen en uiteindelijk de specifieke verwachtingen van investeerders.
Een pitch deck moet alle belangrijke aspecten voor investeerders aanstippen, en biedt een businessplan voor je startup. Tegelijkertijd mag het echter niet te lang of eentonig zijn. Zelfs het beste en meest innovatieve bedrijfsidee moet creatief worden gepresenteerd.
Het voorbereiden van een pitch deck gaat over het vertellen van het verhaal van je eigen bedrijf. Hoewel oprichters een uitstekend begrip hebben van de verschillende aspecten van hun startups, moeten externe investeerders hun kennis over het onderwerp verdiepen. Een pitch deck wordt daarom een nuttig hulpmiddel om de meest relevante informatie over de structuur van het bedrijf en de voordelen ervan over te brengen.
Een goede voorbereiding op een vergadering met investeerders heeft daadwerkelijk invloed op de toekomst van het hele bedrijf. Bij het verkopen van je idee in de vorm van een pitch deck is het de moeite waard om de regel van personalisatie toe te passen. De eerste stap moet zijn om je investeerders te leren kennen, hun eerdere samenwerkingen en lopende projecten.
Zo’n informatie stelt je in staat om de belangrijkste principes die een bepaalde investeerder in het bedrijf leiden beter te begrijpen. Als gevolg hiervan kan het ontwikkelde pitch deck worden afgestemd op hun voorkeuren, waardoor de kans om interesse in je startup te wekken toeneemt. Een pitch deck gaat echter niet alleen over individuele dia’s, maar concentreert zich ook op inhoudelijke of visuele aspecten. De presentatie zelf, gevormd door de juiste training, is even belangrijk.
De uiteindelijke beslissing van de investeerders kan worden beïnvloed door factoren zoals, bijvoorbeeld, de dynamiek van de spraak, de gebaren die worden gemaakt, de houding, de lichaamstaal of zelfs het algemene uiterlijk. Een presentatie die met charisma, betrokkenheid en zelfvertrouwen wordt gegeven, zal de hele startup in een nog beter licht tonen.
Het is ook een goed idee om het onderwerp creatief te benaderen, positieve emoties bij het publiek op te roepen en intrigerende elementen in te voeren die je helpen om je te onderscheiden van de concurrentie. Het grafisch ontwerp van de dia’s of de algehele esthetiek van de presentatie kan de manier beïnvloeden waarop je idee door investeerders wordt waargenomen.
Tegelijkertijd is er niet slechts één sjabloon voor een ideaal pitch deck. Alles hangt af van de specificaties van de sector waarin je opereert, de belangrijkste doelstellingen van je startup of de zakelijke voorkeuren van investeerders.
Hoewel er geen universeel sjabloon voor een pitch deck is, is het mogelijk om een paar basis elementen te onderscheiden die bijzonder de aandacht van investeerders trekken. Wat moet een pitch deck bevatten?
De steeds toenemende concurrentie op de markt betekent dat het tegenwoordig niet meer genoeg is om alleen een innovatief idee te hebben, maar dat ook een creatieve presentatie van het concept noodzakelijk is. Investeerders zijn op zoek naar out-of-the-box oplossingen die hen in staat stellen snel rijk te worden. Ze moeten echter eerst de belangrijkste doelen van een startup kennen en begrijpen, en een goed ontworpen en gepresenteerd pitch deck stelt hen in staat dit zelfs in enkele minuten te bereiken.
Je hebt zojuist een artikel gelezen: Wat is een pitch deck? Lees ook: Een businessplan voor e-commerce.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Wie is een onboarding specialist? Onboarding is een van de instrumenten van human resource management.…
Hoewel het misschien lijkt alsof crowdfunding en crowdlending dezelfde concepten zijn, worden ze vaak door…
Is het mogelijk om een succesvolle startup te creëren door freelancers in te huren? Ja,…
Grote en middelgrote bedrijven met een toegewijd HR-departement, naast het aannemen van HR-specialisten, stellen ook…
Ben je van plan om een online winkel op te zetten en vraag je je…
Hoe maak je een stockfoto? Is het moeilijk om een geweldige stockafbeelding te maken die…