Het plannen van de activiteiten van een bedrijf is geen gemakkelijke taak, omdat het goede organisatie, kennis en het overwinnen van vele uitdagingen vereist. Om deze reden zijn verschillende bedrijven, ondanks dat ze de middelen hebben om succesvol te zijn, niet in staat om hun doelen te bereiken. Een gap-analyse kan hen helpen door de kloof te overbruggen tussen veranderingen in de marktomgeving en de strategie van het bedrijf. Lees verder om meer te ontdekken.
Wat is een gap-analyse? – inhoudsopgave:
- Wat is een gap-analyse?
- 3 effectieve gap-analyse tools
- Hoe voer je een gap-analyse uit?
- Voordelen en nadelen van een gap-analyse
- Wanneer gebruik je een gap-analyse?
- Samenvatting
Wat is een gap-analyse?
Een strategische kloof verwijst naar een situatie waarin de werkelijke uitkomst van een bedrijf aanzienlijk verschilt van de gewenste uitkomst. Het identificeren van de oorzaken van problemen en het ontwikkelen van oplossingen wordt een strategische gap-analyse genoemd. Aandacht besteden aan de huidige staat en de doelstaat, evenals de discrepantie tussen beide, stelt je in staat om middelen efficiënt te gebruiken en de winstgevendheid van het bedrijf te verbeteren.
Afhankelijk van het gebied dat je wilt verbeteren, is het de moeite waard om de volgende vragen te stellen die ons zullen helpen het potentieel en de mogelijke beperkingen te bepalen:
- Waar sta je als bedrijf?
- Waar zou je graag willen zijn?
- Welke aspecten houden je tegen om je doelpositie te bereiken?
- Hoe kun je deze problemen voorkomen?
- Hoe kun je de middelen die je hebt (financieel, menselijk, enz.) toewijzen om je positie te verbeteren?
3 effectieve gap-analyse tools
Om het analyseproces te vergemakkelijken, kun je een aantal beschikbare beoordelingsinstrumenten gebruiken. Het is de moeite waard om een paar van hen te testen om je bedrijf vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Bijvoorbeeld, deze kunnen omvatten:
PEST-analyse
Het is gebaseerd op de studie van externe determinanten – politieke en juridische, economische, evenals sociale en technologische, die de aanwezigheid van bepaalde strategische kloften kunnen beïnvloeden.
SWOT-analyse
Het stelt ons in staat om de huidige situatie van het bedrijf op de markt te bepalen. Het benadrukt sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen.
McKinsey’s 7s-model
McKinsey’s 7s verwijzen naar de elementen van een organisatie die kunnen worden onderverdeeld in “harde” elementen (tastbare factoren die kunnen worden gecontroleerd) en “zachte” elementen (ontastbare factoren die niet kunnen worden gecontroleerd):
- Strategie – het actieplan van het bedrijf,
- Structuur – de organisatorische structuur van het bedrijf,
- Systemen – technische en zakelijke kennis die nodig is om taken uit te voeren,
- Stijl – een leiderschapsstijl,
- Personeel – menselijk kapitaal, als een activum van het bedrijf,
- Vaardigheden – competenties van werknemers,
- Gedeelde waarden – een set van kenmerken die de attitudes en het gedrag van elk individu in een bedrijf bepalen.
Door dit te gebruiken, kun je de gebieden specificeren die verband houden met de strategische kloof en beslissen over de veranderingen die de moeite waard zijn om te maken om de gestelde doelen te bereiken.
Hoe voer je een gap-analyse uit?
Het proces kan in 4 stappen worden uitgevoerd, maar kan indien nodig worden uitgebreid:
Identificeer de huidige situatie
De analyse begint met het identificeren van de huidige situatie van het bedrijf of een specifieke afdeling – waar ontstaan de problemen? Je kunt dit ook presenteren door een specifieke waarde – verkoopvolume, groeipercentage, enz. De benodigde informatie kun je verkrijgen uit financiële overzichten of door een enquête onder de belanghebbenden uit te voeren.
Bijvoorbeeld, een persoon die handgemaakte sieraden maakt en 2.000 stuks verkoopt in een bepaalde financiële periode, zal zijn staat uitdrukken als “2.000”. Aan de andere kant zal een groothandelaar die een groeipercentage van 5% behaalt, dit registreren als “5%”.
Identificeer waar je wilt zijn
Vervolgens moet je specificeren welke doelen je zou willen bereiken – schrijf specifieke doelen aangepast aan je capaciteiten (gebruik het SMART-kader om ze vast te stellen), bijvoorbeeld, 20.000 producten verkopen in een bepaald jaar of een groeipercentage van 7% behalen. Denk ook na over de beperkingen die je kunnen tegenhouden bij het implementeren van deze plannen en kijk naar wat je concurrenten doen.
Identificeer de strategische kloof
Als je bekend bent met de huidige situatie en de gewenste situatie, kun je ze vergelijken en de verschillen tussen hen zien. Overweeg wat de redenen voor deze inconsistenties kunnen zijn.
Elimineer de strategische kloof
Zodra je de factoren hebt geïdentificeerd die bijdragen aan de strategische kloof, ontwikkel mogelijke oplossingen en een manier om de resultaten van de geïmplementeerde veranderingen te meten. Bespreek je suggesties met de rest van het team en maak een herstelplan.
Voordelen en nadelen van een gap-analyse
Hoewel de strategische gap-analyse waardevolle voordelen heeft, is het geen perfecte techniek. Kijk naar de voor- en nadelen!
Voordelen
- Het periodiek uitvoeren van de analyse stelt je in staat om de resultaten en de voortgang van activiteiten te observeren,
- Verbetering van de kwaliteit van alle of sommige bedrijfsactiviteiten,
- Verhoging van je winstgevendheid,
- Risico verminderen – door meer te leren over je behoeften en zwaktes, kun je verbeteringen aanbrengen of toekomstige problemen voorkomen,
- Grotere marktaandeel – door betere resultaten te behalen, zul je je concurrentievoordeel versterken,
- Klant- en medewerkerstevredenheid,
- Prioritering.
Nadelen
- Vanwege de dynamische veranderingen in de markt, kunnen de resultaten van de analyse ontoereikend zijn voor de huidige situatie,
- Als je de redenen voor de geïdentificeerde kloften niet voldoende onderzoekt, kan de analyse de complexiteit van het probleem niet onthullen,
- De effectiviteit van de analyse hangt af van het kennisniveau en de betrokkenheid van het hele team.
Wanneer gebruik je een gap-analyse?
Je onderneming kan de beschreven methode gebruiken om onder andere:
- De verkoopprestaties te verbeteren – je kunt de resultaten van de verkoopafdeling controleren en deze informatie gebruiken om toekomstige winsten te maximaliseren,
- Een bestaande of nieuwe productcategorie te evalueren – redenen vinden voor niet behaalde verkoopdoelen,
- Een concurrentieanalyse uit te voeren,
- De behoeften van de medewerkers te leren kennen,
- Belangrijke succesfactoren (KSF) te beoordelen.
Samenvatting
Een strategische gap-analyse kan vele gebieden van je bedrijf ondersteunen – zorgen voor hogere winsten, de productiviteit en het concurrentievoordeel verhogen. Het identificeren van de kloof tussen de werkelijke en doelstaat zal je perspectief verbreden, zodat je een strategie kunt creëren die factoren elimineert die de groei van je bedrijf vertragen.
Lees ook: Wat is een strategische analyse?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.