Vandaag de dag kan niemand ontkennen dat werknemers de grootste troef van een organisatie zijn, wat leidt tot de verwachte werkresultaten van de organisatie en, bijgevolg, succes. Voor dergelijke resultaten is het echter noodzakelijk dat werknemers zich goed voelen over hun werkplek, gemotiveerd zijn om hun taken uit te voeren en het succes van het bedrijf als hun eigen beschouwen. Om deze reden proberen bedrijven nu een steeds bewustere, aandachtigere en prioritaire benadering te hanteren van het gebied van het welzijn van werknemers, waarvoor de Chief Heart Officer (CHO) verantwoordelijk is. Vandaag zullen we uitleggen wat iemand in een dergelijke functie precies doet.
Het is een relatief recente functie – en zeker minder gebruikelijk dan talentacquisitie, werving of diversiteitsmanagement op de werkplek. De oorsprong van de naam van deze functie kan de interesse wekken, aangezien het niet zo voor de hand liggend is als andere HR-rollen waarmee we bekend zijn. Wat is de verklaring? Het is het resultaat van de gedachte dat een persoon in een dergelijke rol in nauw contact moet staan met elk kloppend hart in de organisatie.
In de woorden van Claude Silver, een van de bekendste Chief Heart Officers, moet elk individu worden behandeld als een kloppend hart (waardoor de organisatie “levend” is en elke dag streeft naar succes), niet als een activum, commodity of arbeidskracht. Door deze houding te tonen, kan een organisatie zorgen voor werktevredenheid, wat zal vertalen in een grotere motivatie om taken uit te voeren die de organisatie helpen haar doelen te bereiken.
De activiteiten die door de persoon in deze functie worden uitgevoerd, zijn daarom primair gericht op het versterken van de productiviteit van het bedrijf door de prestaties van elke individuele werknemer te verbeteren, terwijl het personeelsverloop wordt verminderd (wat de financiële positie van het bedrijf beïnvloedt). De Chief Heart Officer is ook verantwoordelijk voor het opbouwen van het externe imago van het bedrijf op basis van het zorgen voor het welzijn van werknemers.
De rol van de CHO in een organisatie is zeer specifiek, aangezien het erg moeilijk is om een catalogus van taken aan te wijzen die zij uitvoeren. De persoon in deze functie richt zich op het zorgen voor het welzijn van elke werknemer – ongeacht de functie die zij bekleden in de organisatiestructuur. Een manager of teamleider zal zijn taken adequaat uitvoeren zolang hij zich goed voelt in de werkomgeving – net als een gewone werknemer.
Hoe doe je dit? Zeker, de eerste plaats moet worden gegeven aan het creëren van een sfeer van oprechte communicatie en het hebben van open gesprekken over welzijn, werktevredenheid of dagelijkse pijnpunten. Men kan conclusies trekken uit gewone gesprekken met werknemers, die worden doorgegeven aan anderen in de HR-afdeling en misschien leiden tot actie om de huidige situatie te veranderen.
De Chief Heart Officer moet niet alleen het welzijn van werknemers ondersteunen, maar ook hun ontwikkeling. Individuen op de werkplek hebben vaak twijfels over hoe ze hun carrière moeten sturen – of ze veranderingen moeten aanbrengen, nieuwe competenties moeten verwerven of hun soft skills moeten versterken om hun taken beter uit te voeren. De rol van de CHO in dit opzicht is om werknemers te ondersteunen met mentoring en coaching die leidt tot een groter zelfbewustzijn en zelfs de opkomst van een idee voor hun ontwikkeling.
Zo kunnen we zeggen dat een persoon in een dergelijke functie primair werkt aan de organisatiecultuur van het bedrijf, die niet kan komen in de vorm van een gesloten catalogus van taken.
De dagelijkse werkzaamheden vereisen dat de Chief Heart Officer constant contact houdt met mensen, waardoor het verplicht is voor een persoon in deze functie om hoge interpersoonlijke vaardigheden te hebben – te beginnen met het gemak van netwerken, het vermogen om vertrouwen in te boezemen en actief te luisteren en te handelen, en een houding die gericht is op empathie en oprechtheid. Het is ook belangrijk om respect te tonen voor de andere persoon en hen niet te beoordelen op het gedrag dat zij vertonen of de acties die zij ondernemen, maar te proberen de redenen achter een dergelijke houding te ontdekken en te begrijpen. Ze moeten ook zelfverzekerd zijn, aangezien een dergelijke eigenschap zal helpen bij het opbouwen van een positie van autoriteit die kan helpen in zowel professionele als persoonlijke gebieden.
Tot enkele decennia geleden hoefde een werkgever zich geen “zorgen” te maken over hoe een werknemer zich voelde op de werkplek – de werkgelegenheid was zo beperkt dat mensen zelfs lange tijd bij bedrijven bleven, vaak ondanks negatieve gevoelens. Tegenwoordig worden dergelijke situaties steeds zeldzamer (en zelden bij de jongste generaties op de arbeidsmarkt) – werknemers eisen simpelweg de mogelijkheid om hun taken uit te voeren in een gezonde werkomgeving. Het aannemen van een Chief Heart Officer is ongetwijfeld een manier om werknemers gerust te stellen dat hun welzijn een prioriteit is voor het bedrijf.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…