Categories: BlogE-commerce

Wat is derde partij fulfillment?

Derde partij fulfillment is een logistiek model waarbij de eigenaar de orderverwerking uitbesteedt aan een externe provider. Wanneer werkt het het beste? Bekijk onze korte gids.

Derde partij fulfillment – inhoudsopgave:

  1. Wat is derde partij fulfillment?
  2. Begrijpen van derde partij fulfillment
  3. Derde partij fulfillment – hoe te beginnen?

Wat is derde partij fulfillment?

Derde partij fulfillment is een logistiek model waarbij taken zoals het inpakken van dozen en het verzenden van bestellingen worden uitbesteed aan een extern bedrijf. Het wordt vaak gebruikt door ondernemers in de e-commerce sector. Afhankelijk van wat de eigenaar van een online winkel nodig heeft, kan hij of zij alle of een deel van de TSL (transport, verzending en logistiek) processen overdragen aan een zakenpartner.

Dit omvat opslag, verzendvoorbereiding, verzending en het afhandelen van retouren. Om dergelijke diensten te kunnen gebruiken, moet je eerst het systeem implementeren. Een speciaal magazijnsysteem stelt je in staat om je bestellingen effectief te beheren. Het helpt je om de lijst van producten te bekijken, meldingen te verzenden of retouren af te handelen.

Opslag van producten is een van de belangrijkste elementen van derde partij fulfillment. Het samenwerkende bedrijf moet opslagruimte bieden met een aangepaste infrastructuur die optimale opslagomstandigheden voor producten garandeert, afhankelijk van hun type. Metalen rekken, hangers, evenals zones met beperkte toegang en temperatuurcontrole moeten beschikbaar zijn.

Het fulfillmentbedrijf zal ook zorgen voor de juiste verpakking van de producten volgens de richtlijnen van de winkel eigenaar. Dit kan milieuvriendelijke of gepersonaliseerde verpakking zijn met extra promotiematerialen. Individuele verpakking zal je merkbekendheid vergroten, evenals waarde toevoegen voor de eindklant.

Order fulfillment moet in de kortst mogelijke tijd worden gedaan. Als de klant een product voor een bepaalde tijd koopt, vindt de verzending meestal op dezelfde dag plaats. Grote fulfillmentbedrijven hebben vaak contracten met koeriersbedrijven, zodat je kunt rekenen op aantrekkelijke prijzen. Klantretouren en klachten maken deel uit van de deal wanneer je een online winkel beheert. Gelukkig kan een logistiek operator deze processen voor je overnemen.

Begrijpen van derde partij fulfillment

Derde partij fulfillment is voornamelijk gericht op kleine en middelgrote e-commerce bedrijven. Dergelijke online winkels verkopen meestal populaire producten, zoals kleding, cosmetica of elektronische apparaten. Het is ook een bijzonder handige oplossing voor bedrijven die net beginnen in de e-commerce sector. Hierdoor hoeven ze niet te investeren in hun eigen ruimte om goederen op te slaan. Dit bespaart hen veel geld in het begin.

De populariteit van online winkelen groeit steeds meer. Dit is sterk beïnvloed door de Covid-19 pandemie. Sommige bedrijven konden de vloed aan bestellingen niet aan – fouten, vertragingen of onvolledige pakketten zorgden ervoor dat de reputatie van deze merken aanzienlijk daalde.

Een groter magazijn, meer werknemers of een nieuw IT-systeem zijn vaak ook nodig. Het beheren van alle logistiek kan een zeer tijdrovende, maar ook een dure taak zijn. Daarom is het vaak beter en handiger om een kant-en-klare oplossing te gebruiken, zoals derde partij fulfillment.

Dit werkt vooral goed tijdens een periode van snelle merkontwikkeling. Dan kan het investeren in je eigen magazijnen te kostbaar blijken. Derde partij fulfillment is een uitstekende manier om de bedrijfs efficiëntie te verhogen en kosten te optimaliseren.

Derde partij fulfillment – hoe te beginnen?

Veel ondernemers vragen zich af hoe ze kunnen beginnen met derde partij fulfillment. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het helemaal niet zo moeilijk. In het begin is het de moeite waard om een grondige analyse van de toestand van je bedrijf uit te voeren.

Je moet de vraag beantwoorden hoeveel klanten je winkel dagelijks/wekelijks/maandelijks heeft en hoe groot hun bestellingen zijn. Het type goederen dat je verkoopt – het aantal, de afmetingen of andere kenmerken – zijn ook belangrijk. Dit alles heeft invloed op de gehele logistiek. Met dergelijke gegevens kan de fulfillmentdienst worden geprijsd.

Tot wie moet je je wenden als je gebruik wilt maken van derde partij fulfillmentdiensten? Het is de moeite waard om onderzoek te doen en een professioneel en ervaren bedrijf te kiezen dat alles grondig zal verzorgen en bewezen oplossingen zal bieden. Het moet aangepaste magazijnen hebben, die worden beheerd door gekwalificeerd personeel, en moderne IT-systemen gebruiken. Het moet ook uitstekende klantenservice bieden.

Vergeet niet om de meningen van andere eigenaren van online winkels te lezen die de diensten van deze specifieke provider hebben gekozen. In feite zou zo’n bedrijf het werk van de verkoper veel lichter moeten maken. Namens de verkoper moet het de hoogste kwaliteit garanderen. Tenslotte hangt de reputatie van je bedrijf af van de betrouwbaarheid van je logistieke provider.

Lees ook:Wat is een e-commerce strategie?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

2 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

3 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

5 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

7 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

9 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

11 hours ago