Categories: BlogUX-onderzoek

Wat is deskresearch? | UX-onderzoek #16

Wat is desk research en in welke situaties kan het nuttig zijn? Lees ons artikel om erachter te komen in welke situaties desk research behulpzaam kan zijn, en hoe je het correct kunt uitvoeren om waardevolle gegevens voor het project te verkrijgen.

Desk research – inhoudsopgave:

  1. Wat is desk research?
  2. Primaire vs secundaire research
  3. Hoe desk research uit te voeren
  4. Voordelen en nadelen van secundaire research
  5. Samenvatting

Wat is desk research?

Desk research in UX-onderzoek wordt ook wel secundaire research of een literatuuronderzoek genoemd. Deze onderzoeksmethode houdt in dat onderzoeksresultaten en gegevens die al beschikbaar zijn, worden samengevat en verzameld. Het omvat het verzamelen en analyseren van informatie die al bestaat en relatief gemakkelijk te verkrijgen is, zoals gegevens die al door een bedrijf worden beheerd, gepubliceerde overheidsrapporten, periodiek marktonderzoek en informatie in kranten, tijdschriften of op het internet.

We passen desk research meestal toe om kennis over een onderwerp (over een product, concurrenten, gebruikers, kenmerken of gedragingen) in een vroeg stadium van ontdekking uit te breiden. Het kan ook helpen bij het beantwoorden van relevante onderzoeksvragen.

Primaire vs secundaire research

Secundaire research is de tegenovergestelde methode van primaire research. Primaire research houdt in dat zelfgerapporteerde gegevens worden gegenereerd, terwijl secundaire research primaire research gebruikt als een bron van gegevens voor analyse. In tegenstelling tot primaire research, die we uitvoeren om de gestelde onderzoeksvragen te beantwoorden, is secundaire research uitgevoerd door andere onderzoekers in het verleden (de uitzondering kan zijn wanneer je het onderzoek toepast dat je eerder hebt uitgevoerd – zoals een paar jaar geleden, bij een ander project).

Hoewel de meeste van de eerdere studies die je waarschijnlijk hebt uitgevoerd voor doeleinden die niet gerelateerd zijn aan je huidige project of product, kan een zorgvuldige en doordachte literatuurreview je helpen relevante gegevens te verwerven en je kennis in het gebied dat je onderzoekt te vergroten – wat zal resulteren in een beter resultaat en eindproduct.

Hoe desk research uit te voeren

  1. Identificeer het onderwerp en de onderzoeksvragen
  2. Net als bij elke andere onderzoeksmethode in het UX-proces, vereist desk research een specifiek en doelgericht plan. Voordat je begint met desk research, identificeer het onderwerp waarop je je zult concentreren (bijv. gebruikersgewoonten van e-commerce sites) en identificeer de onderzoeksvragen die je wilt beantwoorden (bijv. hoeveel tijd besteden gebruikers aan een bepaalde subpagina? Hoe ziet hun koopproces eruit?).

    Zorg ervoor dat het onderwerp en de onderzoeksvraag breed genoeg zijn om een grondige review van beschikbare bronnen mogelijk te maken, maar ook smal genoeg zodat je niet overweldigd wordt door de omvang en reikwijdte van de literatuur.

  3. Specificeer het type en de reikwijdte van de review
  4. Ongeacht welk type secundaire research en welke bronnen je kiest, vergeet niet om de reikwijdte van het onderzoek duidelijk te definiëren voordat je begint – schets het maximale of minimale aantal bronnen dat je review moet bevatten. Plan de tijd die nodig is om deze bronnen te verzamelen en te analyseren.

    Het van tevoren definiëren van de reikwijdte zal je helpen je werk te organiseren en tijd en energie te besparen. Als je je afvraagt wat de ideale hoeveelheid tijd is die je aan secundaire research zou moeten besteden – dat hangt ervan af. Het kan variëren van een paar uur tot enkele weken. De exacte duur hangt natuurlijk af van de reikwijdte van het project, het onderwerp, de doelgroep en de doelstellingen.

  5. Vind interne en externe bronnen
    • Interne bronnen zoals klantfeedback en gebruikersinterviews, onderzoeksrepositories, bedrijfsdatabases
    • Externe bronnen omvatten boeken, sociale media, klantbeoordelingen op externe sites, de Google Scholar-zoekmachine, enz.
    • Thematische bronnen, zoals blogs en forums

    Ontwerpers hebben vaak een spreadsheet om geselecteerde bronnen bij te houden, belangrijke secties te noteren en te markeren, evenals de termen die ze later willen terugzien in de analyse.

  6. Verzamel en analyseer gegevens uit alle bronnen
  7. Als je waardevolle materialen over het onderwerp dat je onderzoekt hebt verzameld, kun je beginnen met het onderzoeken van de relaties tussen bronnen en het identificeren van belangrijke inzichten en conclusies. Zoek naar trends en patronen van methoden in huidige bronnen. Analyseer conflicten en meningsverschillen tussen bronnen, zoek naar hiaten in materialen en vul deze aan door gegevens van andere bronnen te vergelijken.

  8. Schrijf een samenvatting van je bevindingen
  9. Als je je bronnen hebt verzameld en doorzocht, kun je doorgaan met het schrijven van een secundair onderzoeksrapport. Het proces is vergelijkbaar met dat van het schrijven van rapporten over elk ander type onderzoek. Een typisch desk research-rapport bevat een inleiding, een lijst van gebruikte bronnen, een samenvatting van inzichten, een bespreking van zwaktes en aanbevelingen voor de volgende stappen in het project. Begin met het introduceren van het onderwerp en het geven van context: waarom de studie is uitgevoerd, wat je wilde ontdekken, wat de studie omvat en wat is weggelaten.

    Bij het samenvatten van de bronnen, presenteer de informatie die gemeenschappelijk is voor hen (ze kunnen chronologisch, thematisch, methodologisch of theoretisch worden gerangschikt – het hangt van jou en het onderwerp van studie af). Vergeet niet om hiaten en beperkingen te identificeren (wat ontbrak in de beschikbare bronnen? welke nieuwe vragen zijn ontstaan?). Schets ook nieuw opkomende vragen of gebieden voor mogelijk toekomstig onderzoek. Reflecteer tenslotte en schrijf op hoe de informatie die je hebt gevonden je volgende stappen en ontwerpeisen beïnvloedt.

Voordelen en nadelen van secundaire research

De belangrijkste voordelen van het uitvoeren van secundaire research in het UX-proces zijn onder andere:

  • Minimaliseren van onderzoeks kosten (gegevensverwerving is meestal openbaar en gratis)
  • Tijdswinst in vergelijking met het uitvoeren van je primaire research
  • Een snel overzicht van het onderwerp dat wordt bestudeerd en een diepgaande blik op de belangrijkste aspecten ervan
  • Leren van de fouten van andere onderzoekers en deze in je onderzoeksprocessen in de toekomst vermijden
  • De context van de studie tonen
  • Hiaten in bestaande kennis opvullen
  • De noodzaak voor meer betrokken onderzoek rechtvaardigen
  • Verbetering van de algehele betrouwbaarheid van toekomstige onderzoeksresultaten

Een literatuuronderzoek zal onderzoekers helpen de zogenaamde “de wiel opnieuw uitvinden” te vermijden bij het uitvoeren van onderzoek met beperkte tijd en middelen. Als we toegang hebben tot en de mogelijkheid om kennis uit andere bronnen te putten, is het de moeite waard om hiervan gebruik te maken en voort te bouwen op wat al bekend is. Dit is een bijzonder gebruikelijke methode wanneer we algemene trends onderzoeken of werken aan een product of oplossing die al op de markt is en bekend is bij gebruikers, en wanneer we een breed gedefinieerd publiek hebben.

Desk research kan echter niet de verwachte resultaten opleveren wanneer ons product iets nieuws, innovatiefs, nog niet bekend op de markt is, of wanneer het zich richt op een zeer smalle niche. Dan kan het vinden van waardevolle gegevens die openbaar beschikbaar zijn een behoorlijke uitdaging zijn. Een van de weinige nadelen van secundaire research is dat het tijdrovend en eentonig kan zijn – vaak kan het doorgraven van de beschikbare hoeveelheid materialen veel tijd van een onderzoeker in beslag nemen, en we hebben nooit de garantie dat het ons de informatie zal opleveren die we zoeken en gegevens die waardevol zijn vanuit een ontwerpperspectief.

Samenvatting

Zoals je kunt zien, is desk research weer een integraal onderdeel van het UX-onderzoeksproces. Tegen een relatief lage kostprijs maakt het de verwerving van waardevolle gegevens mogelijk die de volgende stappen in het project en de uiteindelijke oplossing kunnen beïnvloeden. Elke dag worden er nieuwe, relevante en soms zelfs baanbrekende gegevens en informatie gepubliceerd die je kunnen helpen in het proces. Voordat je je verdiept in complex tijdschrift onderzoek, card sorting of A/B-testen, begin met het herzien en analyseren van secundaire research.

Je zult misschien verrast zijn hoeveel waardevolle informatie je kunt vinden door aan je bureau te zitten en de resultaten van het werk van andere onderzoekers te bekijken. Vergeet niet, dit kan in beide richtingen werken – maak je onderzoeksresultaten beschikbaar en deel ze (tenzij een geheimhoudingsverklaring je bindt). Misschien profiteert iemand ook van jouw publicaties.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

Scrum Gids | 29. Scrum Team Verbintenis – Productdoel, Sprintdoel en Definitie van Voltooiing

Elk Scrum-artikel creëert een bepaalde verplichting van het Scrum-team. Het Productdoel, Sprintdoel en de Definitie…

50 minutes ago

Merkstrategie voor startups. Visuele merkidentiteit

Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…

2 hours ago

Offshoring versus inshoring. Welke te kiezen?

Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…

4 hours ago

Hoe identificeer je jouw leiderschapsstijl?

Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…

6 hours ago

JavaScript-functies. Deel 7 JavaScript-cursus van Beginner tot Gevorderd in 10 blogposts

Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…

8 hours ago

Hoe Agile-methodologie te gebruiken voor freelanceprojecten?

Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…

10 hours ago