Deze ogenschijnlijk eenvoudige vraag is een echte uitdaging voor de afdeling personeelszaken van elk bedrijf. Voor het wervingsproces om de gewenste resultaten te behalen, moet de optimale werknemer passen bij de reikwijdte van toekomstige verantwoordelijkheden. Daarom moet de bron van mensen die solliciteren naar een nieuwe baan verschillende wenselijke kenmerken omvatten. In de publicatie van vandaag maak je kennis met 5 bewezen suggesties waar je naar kandidaten kunt zoeken!
Waar te zoeken naar kandidaten? – inhoudsopgave:
- Waar te zoeken naar kandidaten? De juiste richting
- Netwerken
- Verwijzingen
- Vacatureportals
- Sociale media
- Samenvatting
- Ben je geïnteresseerd in HR? Bekijk HR-kennis van Firmbee
Waar te zoeken naar kandidaten? De juiste richting
De basiskenmerk van effectieve werving is zichtbaarheid voor potentiële kandidaten, dus het is raadzaam om de hele procedure te beginnen met hun identificatie. De toekomst van de arbeidsmarkt is Generatie Y, die binnenkort 3/4 van de wereldwijde professionele markt zal vertegenwoordigen.
Dergelijke bevindingen bepalen de vorm, structuur en communicatiemethoden en, bijgevolg, het platform voor het aantrekken van nieuwe experts. De millennialgeneratie wordt gekenmerkt door uitstekende aanpassing aan technologische veranderingen, wat moet worden benut bij het ontwerpen van een aantrekkelijke aanbieding.
Onderzoek toont aan dat mobielvriendelijke werving het aantal sollicitaties met meer dan 11% verhoogt! Dat is echter niet alles, want een eenvoudige en beknopte vorm voegt nog eens 2,3% toe aan de effectiviteit van het geheel. Dit betekent dat het een geldige strategie is om mobiele en tablet-toegankelijke oplossingen te gebruiken, maar er zijn enkele uitzonderingen!
Netwerken
Industrie- en zakelijke bijeenkomsten zijn een uitzonderlijke manier om contacten te leggen tijdens een echt gesprek. Een enorm voordeel van dergelijke bijeenkomsten is het directe contact met een mogelijke werknemer, evenals de oriëntatie op een specifieke bedrijfstak, wat de kans vergroot om de juiste persoon te vinden.
Een dergelijke situatie is ook belangrijk in de context van HR-vertegenwoordigers. Op deze manier krijgen specialisten in het beheer van menselijk kapitaal de kans om andere afgevaardigden van de afdeling te ontmoeten, die mogelijk informatie hebben over de verwachte kandidaat.
Verwijzingen
Dit is een zeer krachtig hulpmiddel voor het vinden van benodigde werknemers. Het fundamentele voordeel van verwijzingen is de mogelijkheid om feedback en opmerkingen van het vorige bedrijf te krijgen en de kwalificaties van de kandidaat te bevestigen.
Vacatureportals
Volgens het Jobvite Recruiter Nation Report 2016, gebruikt 28% van de recruiters juist dit type websites als hun primaire instrument voor het vinden van werknemers. De effectiviteit van de techniek wordt bevestigd door het feit dat sites die nieuwe carrièremogelijkheden aanbieden een natuurlijke keuze zijn onder kandidaten.
Deze stijl past perfect bij de mobiele aard van solliciteren, aangezien de gebruikerservaring eenvoudig, intuïtief en naadloos is. Een gevolg van de sterke punten van de sites is de aanzienlijke populariteit en het aantal verzonden sollicitaties, wat een grondig selectieproces vereist.
Om de beste resultaten te garanderen, vergeet niet een zeer specifieke reeks vereisten, verwachtingen, ervaring en vaardigheden op te nemen. Het is ook praktisch om een speciaal ontworpen vragenlijst of een verificatietest toe te voegen, die de pool van kandidaten verder zal verkleinen en de meest geschikte overlaat.
De statistieken op deze site beantwoorden het beste de vraag waar te zoeken naar kandidaten. LinkedIn is een portal dat meer dan 600 miljoen ondernemers, werknemers, werkgevers en mensen die op zoek zijn naar een actuele loopbaan samenbrengt.
Laten we opmerken dat de LinkedIn-gemeenschap 87 miljoen vertegenwoordigers van generatie Y omvat, wat bijzonder belangrijk is in de context van de toekomstige verdeling van krachten op de arbeidsmarkt. Hoe kun je dit platform in je voordeel gebruiken?
Het platform stelt je in staat om kandidaten te ontdekken op basis van de zoekwoorden die ze gebruiken, waardoor je je zoektocht kunt beperken tot een specifieke locatie, sector, opleidingsniveau of ervaring. Direct contact met de kandidaat versterkt de relatie en versterkt hun betrokkenheid gedurende het hele wervingsproces. LinkedIn heeft ook een speciale profieloverlay geïntroduceerd die de wens van een kandidaat voor toekomstige loopbaanuitdagingen en voorkeuren en prioriteiten communiceert.
Sociale media
Massamedia is een innovatieve maar zeer productieve model geworden voor het werven en plaatsen van vacatures. Volgens onderzoek van de Aberdeen Group is Facebook het belangrijkste platform voor dit type wervingsactiviteit.
Deze realiteit past perfect bij een rapport dat door Jobvite is gepubliceerd. De populairste plek om naar nieuwe professionele uitdagingen te zoeken is het bed! Het restaurant en de communicatieruimte scoren ook hoog, wat aangeeft dat mobiele apparaten en sociale media-activiteit perfecte voorwaarden bieden voor werving.
De Society for Human Resource Management berekent dat 84% van de organisaties het potentieel van sociale media benut om een nieuwe arbeidskracht aan te trekken. Er zijn aanzienlijke voordelen die sociale media voor de HR-afdeling met zich meebrengen. Het CareerBuilder-portaal geeft aan dat 70% van de verzonden sollicitaties werd afgewezen vanwege negatieve informatie die op de profielen van kandidaten werd gevonden. Een dergelijke strategie bespaart tijd en enorme kosten van het aannemen van de verkeerde werknemer.
Samenvatting
Er zijn verschillende bewezen manieren om naar kandidaten te zoeken. Elke optie heeft zijn eigen kenmerken en functionaliteit, maar een professionele personeelsprocedure zal leiden tot het ondertekenen van voordelige en langdurige samenwerking.
Ben je geïnteresseerd in HR? Bekijk HR-kennis van Firmbee:
Lees ook: 9 effectieve manieren om werknemers te werven
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.