Categories: BlogStart je startup

10 vragen om te stellen voordat je een product gaat verkopen

Ben je van plan een nieuw bedrijf te starten en verwacht je snelle resultaten van je inspanningen? De sleutel tot succes is om na te denken over verschillende diverse aspecten die zowel direct als indirect de algehele prestaties van je onderneming beïnvloeden. Kijk naar tien vragen die je jezelf moet stellen voordat je begint met het verkopen van je producten. Lees verder.

Een product verkopen – inhoudsopgave:

  1. Is mijn product uniek?
  2. Wie is mijn ideale klant?
  3. Wat zijn mijn belangrijkste doelen?
  4. Heb ik iemand om mee samen te werken?
  5. Heb ik de middelen die ik nodig heb?
  6. Heb ik het verkoopproces gepland?
  7. Hoe prijs ik de aangeboden producten?
  8. Wie zijn mijn concurrenten?
  9. Hoe bereik ik mijn klanten?
  10. Moet ik mijn product nu lanceren?
  11. Samenvatting

Is mijn product uniek?

Een zeer competitieve markt maakt het steeds moeilijker voor bedrijven om op te vallen en succesvol de aandacht van kopers te trekken. Zelfs het meest innovatieve product moet dat speciale iets hebben, zodat het een grotere klanttevredenheid kan garanderen dan andere aanbiedingen die op de markt beschikbaar zijn. Daarom moet het bedrijf, zelfs voordat het officiële verkoopproces begint, ervoor zorgen dat het gemaakte product aantrekkelijk en uniek genoeg is, zodat het, direct na de lancering, snel nummer één kan worden voor de doelgroep. Het is daarom belangrijk om de USP, dat wil zeggen, de unieke verkooppropositie, te controleren. Dit element bepaalt de uniciteit van de gemaakte aanbieding.

Wie is mijn ideale klant?

Het opbouwen van een geloofwaardige koper persona is een van de belangrijkste stappen tijdens de ontwikkeling van elk bedrijf. Het duidelijk definiëren van het profiel van de mensen die binnenkort de rol van jouw klanten zullen spelen, stelt je in staat om het hele aanbod af te stemmen op hun werkelijke behoeften. Dit zal je klanten tevredenstellen, omdat ze precies krijgen wat ze van jou verwachten.

Je klanten beter leren kennen helpt om de afstand tussen de partijen te verkorten en versterkt de binding van de consumenten met het nieuwe merk. Dit verbetert het proces van het verkrijgen van loyale klanten die, wanneer ze geconfronteerd worden met de keuze tussen meerdere aanbiedingen, bereid zullen zijn om jouw diensten te kiezen.

Wat zijn mijn belangrijkste doelen?

Het opbouwen van een bedrijf gaat gepaard met de individuele ideeën en doelstellingen van de eigenaren. Soms draait de onderneming puur om het maken van winst, en andere keren heeft het een meer betekenisvol doel. Ongeacht de aard van de individuele plannen, is het echter noodzakelijk om deze nauwkeurig te formuleren aan het begin van het opzetten van een bedrijf.

Door de gewenste resultaten duidelijk te definiëren, kun je nauwkeurig de aspecten van het bedrijf identificeren waarop je bijzonder moet focussen. Het stellen van specifieke doelen elimineert onnodige bedrijfsactiviteiten die waardevolle tijd en middelen verbruiken. Bovendien wordt het proces van het opbouwen van een strategie veel gemakkelijker, omdat je precies weet wat je wilt bereiken en wanneer.

Heb ik iemand om mee samen te werken?

Het juiste team is de hoeksteen van elk bedrijf, en zonder de betrokkenheid van goed gekwalificeerde medewerkers heeft zelfs het beste idee weinig kans van slagen op de markt. Daarom is het al in de beginfase van de ontwikkeling van een startup de moeite waard om te wedden op een doordachte selectie van medewerkers die in staat zijn om zelfstandig te werken, zonder dat ze gecontroleerd hoeven te worden.

De vroege fase van het runnen van een bedrijf is een dynamische periode waarin de ene verandering de andere achtervolgt. Echter, onder de weinige constanten is het team, dat, ondanks de voortdurende groei van het bedrijf, nog steeds door dezelfde doelen moet worden geleid om de best mogelijke resultaten te behalen.

Heb ik de middelen die ik nodig heb?

Het opzetten van een bedrijf brengt enorme kosten met zich mee, die meestal pas na enkele jaren op de markt terugbetaald worden. Aanvankelijk vertrouwen de meeste ondernemers daarom op leningen en de steun van investeerders. Een uiterst belangrijke stap is het identificeren van de middelen die je zelf kunt bieden, en diegene die je nog nodig hebt om je bedrijf goed te laten ontwikkelen.

Voorspellingen voor de komende jaren van de bedrijfsvoering moeten ook in overweging worden genomen. Analyses, die al in deze fase moeten worden uitgevoerd, zijn een belangrijke bron van kennis over je potentiële behoeften, rekening houdend met aspecten zoals het verhogen van de verkoop, het vergroten van de merkherkenning, het verhogen van het aantal loyale klanten of, aan de andere kant, het verliezen van klanten en de groeiende concurrentie.

Heb ik het verkoopproces gepland?

Een succesvolle lancering van een nieuw product vereist een zorgvuldige organisatie van het hele verkoopproces. Het plannen van de individuele stappen stelt een juiste en begrijpelijke koers voor het hele team vast. Het verzamelen van informatie over de vorm van samenwerking met verschillende aannemers, de manier van klantenwerving of het leveren van producten, stelt je in staat om de fasen tussen het creëren van een aanbod en de uiteindelijke levering aan klanten grondig te analyseren. Hierdoor krijgt de ondernemer meer controle over het hele proces en ontvangt hij een waardevol hulpmiddel voor crisispreventie.

Hoe prijs ik de aangeboden producten?

De prijs van een product is een van de belangrijkste aspecten waar klanten vanaf het begin veel aandacht aan besteden. Het is vrij logisch dat kopers zoveel mogelijk producten willen verwerven tegen een aantrekkelijke prijs. Aan de andere kant streven fabrikanten, die winst verwachten, ernaar om producten tegen de hoogst mogelijke prijs te verkopen. Hoe verzoen je de verwachtingen van beide partijen? Er is geen universele oplossing. Alles hangt af van het profiel van het bedrijf, de geproduceerde goederen en de structuur van de doelgroep.

Wat echter zeker is, is dat deze vraag beantwoord moet worden, zelfs voordat het nieuwe product op de markt wordt gelanceerd. De vastgestelde prijs moet aantrekkelijk genoeg zijn voor kopers, en tegelijkertijd het bedrijf in staat stellen om bevredigende winsten te maken die gemakkelijk de kosten dekken. In deze fase is het de moeite waard om verschillende soorten analyses te gebruiken om het optimale bedrag te bepalen.

Een grondige inspectie van het hele productieproces en het toekomstige werk dat nodig is om het product te lanceren, zal cruciale gegevens opleveren. Op deze manier kan het bedrijf zijn uitgaven berekenen die zich moeten terugbetalen zodra de verkoop begint. Bovendien zal het analyseren van de prijzen van je concurrenten je in staat stellen realistisch in te schatten hoeveel klanten bereid zijn te betalen voor bepaalde goederen.

Wie zijn mijn concurrenten?

Een zeer competitieve markt betekent dat, in feite, ongeacht het type van jouw bedrijf, je altijd concurrenten zult hebben, zowel directe als indirecte. Door te leren wat zij doen, kun je waardevolle informatie verkrijgen over hoe individuele markten functioneren en de gebieden identificeren waar het gemakkelijker voor je zal zijn om op te vallen. Bovendien zal een analyse van de strategieën die eerder door andere bedrijven zijn toegepast, je de kans geven om je eigen ontwikkelingsprocedures en -processen te ontwikkelen.

Hoe bereik ik mijn klanten?

De keuze van individuele verkoopkanalen moet afhangen van de geïdentificeerde voorkeuren van jouw doelgroep. Zelfs voordat het verkoopproces begint, moet je de hele weg van het product zorgvuldig plannen die het zal afleggen om uiteindelijk de koper te bereiken.

Hoe je met de klant omgaat heeft een grote invloed op het algehele succes van het bedrijf. De manier waarop de klant jouw product kan kopen en een positieve koopervaring bepalen of ze in de toekomst opnieuw voor jouw merk zullen kiezen.

Daarom moeten zowel communicatie- als verkoopkanalen afgestemd zijn op het consumentengedrag, dat eerder is geanalyseerd. Dankzij dit zal goed overgebrachte reclame-informatie over een product nog effectiever worden, en de eenvoud van het doen van een aankoop via breed beschikbare kanalen zal ervoor zorgen dat klanten, zonder er veel over na te denken, nog gretiger kopen.

Moet ik mijn product nu lanceren?

Het kiezen van het juiste moment om een nieuw product te lanceren heeft een grote impact op het succes van jouw bedrijf. Het moet afhangen van de economische situatie en de voorwaarden die momenteel op de markt heersen, zoals de vraag naar een bepaald type goederen. Een bedrijf starten wanneer bepaalde producten bijzonder nodig zijn, kan de realisatie van de gewenste resultaten aanzienlijk versnellen en onmiddellijk nieuwe klanten aantrekken.

Samenvatting

Het lanceren van een nieuw product is een gecompliceerd proces dat het analyseren van verschillende belangrijke aspecten vereist. Het begrijpen van de markt en de behoeften van jouw doelklanten stelt je in staat om je bedrijf van de grond te krijgen en vergroot aanzienlijk de kansen op succes. Daarom trekken de hier gepresenteerde vragen de aandacht van beginnende ondernemers en tonen ze de gebieden die aan het begin van hun zakelijke avontuur geanalyseerd moeten worden.

Lees ook: Hoe werkt durfkapitaal?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

1 hour ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

5 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

6 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

8 hours ago

Top tips om het portfolio van freelancers te verbeteren

Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…

10 hours ago