Vraag je je af wat het kost om een “goede verkoper” te worden? Ongetwijfeld zullen bepaalde soft skills (zoals persoonlijkheidskenmerken als charisma, zelfvertrouwen of nieuwsgierigheid) belangrijk zijn, maar dat betekent niet dat harde kennis niet een even belangrijke rol kan spelen. Een uitstekende kennis van de meest populaire en bewezen verkooptechnieken (zowel B2C als B2B) zal zeker helpen wanneer je niet weet welke stap je daarna moet zetten – en alleen persoonlijkheidskenmerken zullen niet helpen. Wat zijn de verkooptechnieken die je zullen helpen de deal te sluiten?

Verkooptechnieken – inhoudsopgave:

  1. Wat zijn verkooptechnieken?
  2. De belangrijkste verkooptechnieken
  3. USP (Unique Selling Proposition)
  4. Storytelling
  5. In contact blijven
  6. Rollenspel
  7. Individuele benadering
  8. Samenvatting
  9. Bekijk onze projectmanagementsoftware voor verkoopbeheer

Wat zijn verkooptechnieken?

Heb je ooit een verhaal verteld aan een klant, voordelen gepresenteerd, geprobeerd de behoeften van de eindgebruiker te begrijpen? Zo ja, dan heb je basis verkooptechnieken gebruikt, dat wil zeggen manieren om hen te overtuigen de aanbieding te accepteren. Verkoper vertrouwen meestal niet op slechts één techniek – ze proberen ze te mixen (afhankelijk van de individuele klant, aanbieding of omgeving) en constant aan te passen, om te controleren welke het beste werkt en de beste kans heeft om het gewenste resultaat te bereiken.

De belangrijkste verkooptechnieken

Tot voor kort waren onder de meest voorkomende technieken die door verkopers werden gebruikt:

  • low ball – de klant aanmoedigen om de aanbieding te accepteren door een emotionele band met het product op te bouwen, en zodra de klant zijn beslissing heeft genomen, hen informeren dat de eerdere aanbieding niet meer beschikbaar is en een duurdere versie aanbieden,
  • schijnbare keuze – twee aanbiedingen presenteren en vragen welke de klant wil kiezen,
  • prijsmanipulatie – twee producten uit verschillende prijscategorieën naast elkaar plaatsen en eerst de duurdere versie presenteren.
verkooptechnieken

De bovenstaande technieken werken meestal goed voor eenmalige deals en zullen tegenwoordig niet helpen, wanneer verkopers hun primaire focus moeten leggen op het opbouwen van relaties met klanten. Dus welke verkooptechnieken zijn het overwegen waard vandaag de dag?

USP (Unique Selling Proposition)

Unique Selling Proposition – dit is wat je de klant wilt verkopen, niet een specifiek goed of dienst dat de klant kan gebruiken. Je moet weten wat jouw aanbod anders maakt dan de concurrentie – alleen dan ben je volledig overtuigend. Hoe bepaal je jouw USP? De beste manier om dit te doen is om ideeën te brainstormen met andere leden van het verkoop- en marketingteam, zodat jullie samen een unieke waarde kunnen ontwikkelen die door alle medewerkers wordt gecommuniceerd.

Storytelling

De consumenten van vandaag zijn op zoek naar oplossingen voor hun problemen en waarderen merken die hun motivaties kennen en de frustraties begrijpen die ze voelen – en bouwen een verhaalheld op basis daarvan. Dus wanneer je een bepaald product of dienst verkoopt, is het de moeite waard om verschillende verhalen te ontwikkelen die zijn afgestemd op specifieke klantsegmenten en het beste verhaal voor elke individuele klant te gebruiken.

In contact blijven

Verkoop is geen activiteit die op een bepaald moment begint en na 15 minuten eindigt. Tegenwoordig – wanneer de aanbiedingen van bedrijven veel uitgebreider zijn en de concurrentie in de meeste sectoren enorm is – moeten verkopers inzetten op het opbouwen van relaties met klanten, en laten zien dat ze zich bekommeren om het voldoen aan hun behoeften. Daarom moet je zo snel mogelijk contact opnemen met een verworven lead. In contact blijven met klanten is een cruciaal aspect van verkoop. Het is de meest effectieve manier om relaties op te bouwen en hen zich gewaardeerd te laten voelen.

Rollenspel

Rollenspel is een techniek die vaak in de verkoop wordt gebruikt omdat het de verkoper in staat stelt zich in de geest van hun klant te verplaatsen en de wereld vanuit hun perspectief te zien. Dit helpt hen te begrijpen wat die klant motiveert. Deze techniek heeft ook het bijkomende voordeel dat het enige inzicht biedt in hoe de andere persoon zou kunnen reageren of reageren op een bepaalde pitch.

Individuele benadering

Tegenwoordig wil elke klant – zowel B2B als B2C – individueel behandeld worden. Om deze reden moet de verkoper bereid zijn flexibel te zijn en een oplossing te vinden die beide partijen tevreden stelt. Het is dus de moeite waard om verschillende aanbiedingen voor te bereiden die variëren wat betreft prijs en voorwaarden, in de hoop dat een van hen aan alle klantbehoeften voldoet.

Samenvatting

Verkooptechnieken zijn een set strategieën die zijn ontworpen om verkopers te helpen hoogwaardige leads te genereren en deze om te zetten in klanten. Het gebruik van deze technieken is gebaseerd op de overtuiging dat er een specifieke manier is om producten te verkopen. Deze technieken omvatten het gebruik van overtuigende woorden, zinnen en andere communicatiemiddelen om een band op te bouwen met potentiële kopers en hen te overtuigen het product te kopen.

Bekijk onze projectmanagementsoftware voor verkoopbeheer:

Lees ook: Hoe maak je een verkoopprognose?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →