Ben je benieuwd wat de meest voorkomende UX-fouten zijn? Een goede gebruikerservaring betekent de mogelijkheid om gebruikers naar conversie te leiden via de kortst mogelijke route. Dus als je merkt dat, ondanks veelbelovend hoge traffic op je websites, je klanten de aankopen niet voltooien, doe je waarschijnlijk iets verkeerd. Lees verder om te leren hoe je dit kunt vermijden.
UX-fouten – inhoudsopgave:
- Lange laadtijd van de pagina
- Gebrek aan een mobielvriendelijke website
- Niet erg intuïtieve navigatie
- Te ingewikkeld inkoopproces
Eerder schreven we over de UX-designer – wat doet hij of zij en wat kan hij of zij precies voor een bedrijf betekenen – als je het nog niet hebt gelezen, zorg dan dat je bijleest! En vandaag gaan we uitleggen wat mogelijk de meest voorkomende UX-fouten zijn. Lees verder om te leren hoe je ze kunt vermijden!
Het is uiteraard niet alleen UX die de verkoop bepaalt. Klanten letten nog steeds vooral op de prijs, hoewel dit langzaam een minder cruciale factor wordt die de verkoop in e-commerce beïnvloedt. Vertrouwen in het merk heeft ook aan betekenis gewonnen, aangezien succesvolle merken tegenwoordig dit bevorderen, net zoals ze veel moeite steken in klantfeedback.
Conversie in een notendop is echter de culminatie van een succesvolle klantreis. Volgens de Harvard Business Review vereist een succesvolle reis geen inspanning van de ontvanger. Klanten hebben noch de tijd, noch de neiging om door de hoepels te springen op zoek naar wat ze nodig hebben. Bovenal hebben ze genoeg keuzes om andere aanbiedingen te zien en naar alternatieven te bladeren.
De meest voorkomende UX-fouten
Lange laadtijd van de pagina
Gebruikers, vooral mobiele, zijn ongeduldig. Dus als je pagina langer dan 4 seconden nodig heeft om te laden, zullen de meesten van hen niet wachten tot het zover is. Een trage laadtijd van de pagina is de eerste van verschillende factoren die de ervaring van je gebruikers negatief kunnen beïnvloeden en je conversies kunnen kosten. Je moet ervoor zorgen dat je pagina binnen enkele milliseconden laadt, indien mogelijk.
Gebrek aan een mobielvriendelijke website
Verkeer dat via mobiele apparaten wordt gegenereerd, is al de helft van al het internetverkeer, dus het optimaliseren van je website voor verschillende apparaten moet niet worden onderschat. Vooral omdat Google mobiele inhoud meeneemt bij het bepalen van de positie in de zoekmachine. Het ontbreken van een mobiele versie van de website is niet alleen een UX-fout, maar ook een SEO-fout.
Niet erg intuïtieve navigatie
De gebruiker mag niet gedwongen worden om dingen uit te zoeken. Een goede website is duidelijk en eenvoudig genoeg om te navigeren, zodat zelfs een nieuwkomer in een mum van tijd een weg kan vinden. Bepaal daarom welke elementen op je website essentieel zijn en benadruk ze met geschikte kleuren, grootte en plaats ze goed op de pagina.
Te ingewikkeld inkoopproces
Bureaucratie, lange formulieren om in te vullen, de noodzaak om je te registreren, of een beperkt aantal beschikbare betaalopties zijn andere UX-fouten die je ontmoedigen om de transactie te voltooien. Maak het winkelproces zo soepel en naadloos mogelijk.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter! Aarzel ook niet om hieronder een reactie achter te laten!
Klaudia Kowalczyk
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.