Categories: BlogUX-onderzoek

UX Onderzoeksprikkels | UX onderzoek #13

Het werven van deelnemers voor UX-studies is vaak een uitdaging en wordt niet altijd met interesse ontvangen door potentiële deelnemers. De standaardprocedure is het aanbieden van een zogenaamde “incentive” – dat wil zeggen, een beloning voor deelname aan de studie. De beloningen variëren afhankelijk van de behoeften en kenmerken van de deelnemers aan de studie. Ze komen in vele vormen en maten, en het vinden van de meest aantrekkelijke zal resulteren in het grootste mogelijke aantal respondenten dat zich vrijwillig aanmeldt, wat op zijn beurt de validiteit van het uitvoeren van UX zal bepalen. Daarom zullen we ons vandaag richten op UX-onderzoeksincentives om je te helpen de juiste te vinden.

UX Onderzoeksincentives – Inhoudsopgave:

  1. Wat zijn UX onderzoeksincentives?
  2. Hoe kunnen UX onderzoeksincentives het testen verbeteren?
  3. Soorten incentives en wanneer je elke moet inzetten
  4. Hoe incentives te prioriteren in de context van al het UX-onderzoek
  5. Samenvatting

Wat zijn UX onderzoeksincentives?

UX Onderzoeksincentives zijn een soort beloning die wordt aangeboden aan deelnemers van UX-studies in ruil voor hun feedback. Ze zijn bedoeld om vrijwilligers voor de studie aan te moedigen en helpen ook om een breder scala aan deelnemers te werven, om nog maar te zwijgen van een materieel “dank je voor je tijd” gebaar.

Incentives kunnen in elke vorm komen, van bedrijfs gadgets tot contant geld. Contante beloningen zijn een van de meest toegepaste incentives, maar het is cruciaal om te onthouden dat het type incentive moet passen bij de ondervraagde groep, het doel van de enquête en het product.

Hoe kunnen UX onderzoeksincentives het testen verbeteren?

UX Onderzoeksincentives zijn een hulpmiddel voor UX-onderzoekers om waardige kandidaten aan te trekken om deel te nemen aan een studie. Ze resulteren ook in een meer diverse, representatieve groep deelnemers. Het opgeven van traktaties kan resulteren in het werven van alleen mensen met een sterke interesse in het product dat wordt bestudeerd en die er op de een of andere manier aan verbonden zijn. Deze mensen hebben mogelijk niet de exacte behoeften en ervaringen van de geïnteresseerde gebruikersgroep. Met incentives kun je degenen motiveren die minder enthousiast zijn, maar wel representatiever zijn in de studie.

Beloningen voor deelname aan enquêtes komen als een teken van waardering, “een dank je voor je tijd en input” cadeau. Het is een win-winsituatie omdat ze ook onderzoekers ten goede komen, omdat ze tijd besparen en zich kunnen concentreren op het verbeteren van de kwaliteit en uitvoering van verdere studies.

Soorten incentives en wanneer je elke moet inzetten

  1. Contante incentives
  2. Contante incentives zijn een vrij gebruikelijke en geaccepteerde manier. Aantrekkelijk voor de meeste mensen (klanten en niet-klanten), eenvoudig te hanteren en is de universale beloning. Topkeuze voor het bieden van deelnemers flexibiliteit, omdat ze het voor elk doel kunnen gebruiken. Wanneer is het de moeite waard om contante incentives te gebruiken? Wanneer je een eenvoudige uitbetaling van beloningen wilt of veel diverse deelnemers nodig hebt.

    Houd er echter rekening mee dat het uitdelen van geld enkele nadelen met zich meebrengt. Ten eerste kunnen niet alle enquête-deelnemers contant geld accepteren (bijvoorbeeld overheidsmedewerkers – in hun geval vormt acceptatie een misdrijf). Houd ook in gedachten dat voor de zeer rijke mensen geld niet motiveert om deel te nemen en wanneer je de hogere klasse screent, zul je het niet redden met contant geld. Contante beloningen hebben ook belastinggevolgen waar de onderzoeker mee om moet gaan. Bovendien werken ze niet goed wanneer je deelnemers internationaal werft (uit landen met verschillende valuta’s).

  3. Giftcards
  4. Een andere populaire soort incentive zijn giftcards, die contante equivalenten zijn die kunnen worden ingewisseld bij bepaalde winkels en websites. Ze passen goed bij zowel onze klanten als niet-klanten en zijn een goed alternatief wanneer deelnemers geen contante beloning willen of kunnen accepteren. Giftcards bieden niet dezelfde flexibiliteit als contant geld, maar geven deelnemers nog steeds enige vrijheid van keuze. Giftcards zijn handig wanneer je een diverse doelgroep wilt aantrekken (inclusief niet-gebruikers), wanneer je de aantrekkingskracht van een enquête wilt verbreden naar deelnemers met een hoog inkomen, of wanneer je een groter aantal nodig hebt.

    Giftcards hebben echter ook hun nadelen. Als je internationaal werft, houd er dan rekening mee dat de waarde van dergelijke kaarten mogelijk niet vertaalt naar verschillende landen (bijvoorbeeld, ze behoren simpelweg niet tot een groep klanten van de betreffende winkel, ze kennen het niet of houden er niet van). Deelnemers de vrijheid geven om een giftcard van een lijst van populaire retailers te kiezen is een gangbare praktijk. Een ander groot nadeel is dat giftcards, net als contant geld, materieel zijn en geassocieerd worden met omkoping wanneer ze aan overheidsmedewerkers worden aangeboden. Bovendien vereisen ze extra inspanning om hun juridische procedures zoals belastinginkomsten te beheren. Net als het geld.

  5. Vouchers, kortingskaarten en verkoop van eigen producten
  6. Productkortingen of klantaccountcredits die aan enquête-deelnemers worden aangeboden, kunnen vaak de contante beloningen overtreffen. Deze vorm van beloning slaagt zeker wanneer je klanten werft die graag gebruik willen maken van de korting op toekomstige aankopen.

    Een van de voordelen van het aanbieden van kortingen en credits om deelname aan enquêtes aan te moedigen, betreft hun vrij onbeduidende kosten in vergelijking met de problematische en zorgwekkende distributie van contant geld of giftcards aan enquête-deelnemers.

    Vanuit het perspectief van die respondenten die geen klanten zijn (of die ontevreden klanten zijn), vormt dit echter de minst aantrekkelijke beloning.

  7. Bedrijfs gadgets, accessoires
  8. Beloningen in de vorm van bedrijfsproducten zijn de juiste keuze van incentives onder bestaande klanten en merkfans. Deze strategie gaat meestal gepaard met minimale kosten en biedt gratis reclame voor het bedrijf. Echter, net als bij inwisselbare credits en kortingen, zullen bedrijfsproducten niet aantrekkelijk zijn voor niet-klanten – ze zijn een vrij ongebruikelijke beloning en stellen je niet in staat om een diverse groep deelnemers te werven. Toch zullen ze goed werken voor mensen die geen contant geld of contante equivalenten kunnen accepteren.

  9. Andere soorten incentives
  10. Als geen van de hierboven voorgestelde vormen om deelnemers te motiveren om deel te nemen aan de studie bij je profiel past, wees creatief. Overweeg bijvoorbeeld, liefdadigheidsdonaties namens de deelnemer (als deelnemers gemotiveerd zijn door een sociale impact), een beperkt of speciaal product of dienst (bijv. première toegang tot een nieuwe app), gratis deelname aan een training, enz.

Hoe incentives te prioriteren in de context van al het UX-onderzoek

Er is geen “prijskaartje” dat voor iedereen past als het gaat om de waarde van een beloning. Een dergelijke evaluatie heeft een subjectieve dimensie en hangt natuurlijk af van de mogelijkheden van het bedrijf, de belangrijkheid van het algehele project, evenals de lengte en complexiteit van de enquête. Elementen die de waarde van de beloning beïnvloeden zijn ook of de enquête op afstand of stationair wordt uitgevoerd, of deze gemodereerd of niet-gemodereerd is, hoeveel tijd en energie de deelnemer moet besteden aan mij, evenals wat de kenmerken en vereisten van de doelgroep zijn.

Samenvatting

Concluderend, beloningen in UX-onderzoek, wanneer ze overeenkomstig worden geselecteerd, maximaliseren de deelnemersomloop. Hun feedback van enquêtes wordt substantieel data die direct vertaalt naar het ontwikkelen van een functioneel product dat zijn doelgebruikers echt waarderen. Dus, de juiste beloning die deelnemers in de studie betrekt, helpt ons een grote, representatieve groep te verzamelen die volledig overeenkomt met het profiel van onze ideale gebruiker (persona) en waardevolle data biedt.

Het plannen van de incentive zou een van de topprioriteiten van het onderzoeksvoorbereidingsproces moeten zijn – samen met de werving zelf, het creëren van onderzoeks-scenario’s en het uitvoeren van pilot-tests. Overweeg daarom zorgvuldig de vorm van het uitvoeren van de enquête, de betekenis ervan vanuit het perspectief van het project, de tijd die nodig is om het onderzoek voor te bereiden en uit te voeren, evenals de kenmerken van onze doelgroep – of ze mensen zullen omvatten die met je product zijn verbonden of niet. We hopen dat je deze tips nuttig vindt en dat je UX-onderzoek soepel zal verlopen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

20 minutes ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

2 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

4 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

5 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

7 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

9 hours ago