In de volgende post leer je meer over tijdsroof en ziekteverzuimfraude door thuiswerkers. De mogelijkheid om op afstand te werken is zeer positief ontvangen door werknemers, zoals blijkt uit het feit dat het in korte tijd een vorm van werk is geworden die door een toenemend aantal werknemers wordt vereist en door een toenemend aantal werkgevers wereldwijd wordt aangeboden. Dit betekent echter niet dat iedereen een fan is van deze trend – veel managers en senior executives maken zich zorgen over de gevolgen van een gebrek aan controle over hun teamleden. Lees verder.
Tijdsroof en ziekteverzuimfraude door thuiswerkers – inhoudsopgave:
- Tijdsroof
- Misbruik van ziekteverlof
- Controle of vertrouwen?
- Volledige controle over een werknemer
- Vertrouwen in een werknemer
- Samenvatting
Tijdsroof
Wanneer een werknemer naar kantoor komt, kun je op elk moment controleren waar ze op dat moment aan werken, met hen praten, vragen om het effect van het uitgevoerde werk te zien en hen de hele dag observeren. De introductie van hybride of thuiswerken heeft de controle van teamleiders weggenomen en zorgen geuit over de zogenaamde “tijdsroof”. Dit fenomeen houdt in dat werktijd wordt gebruikt voor persoonlijke activiteiten (zoals het koken van het avondeten, de was doen, de hond uitlaten, naar de winkel gaan, de kinderen van school ophalen), wat in de praktijk betekent dat men betaald krijgt voor meer uren dan er daadwerkelijk aan werkverplichtingen zijn besteed.
Je kunt vermoeden dat je werknemers op ongepaste wijze tijd op het werk besteden, wanneer ze:
- te laat reageren op ontvangen berichten (ondanks dat ze een “beschikbaar” status online hebben),
- de webcam niet inschakelen en niet deelnemen aan vergaderingen,
- ongelezen e-mails in hun inbox hebben (terwijl ze daar lang geleden op hadden moeten reageren),
- hun bedrijfstelefoon niet beantwoorden.
Het niet toezicht houden op thuiswerkers resulteert in een langere tijd voor het voltooien van taken, wat betekent dat de productiviteit lager is en er verliezen voor het bedrijf ontstaan.
Misbruik van ziekteverlof
Je ziek melden en ziekteverlof opnemen is de tweede situatie waarin managers het gevoel hebben geen controle te hebben over thuiswerkers – wanneer ze niet naar kantoor hoeven te komen, is er niemand om hun symptomen in twijfel te trekken. Evenzo kunnen thuiswerkers die zich ziek voelen, ervoor kiezen om geen betaald ziekteverlof op te nemen om geen deel van hun salaris te verliezen. Derder gedrag moet ook worden beschouwd als een bepaalde manier van “bedriegen” van de werkgever, aangezien een ziekte de productiviteit van de werknemer aanzienlijk vermindert. Elke kantoormedewerker in een dergelijke situatie zou naar huis worden gestuurd om zo snel mogelijk te herstellen.
Controle of vertrouwen?
Hoe manage je thuiswerkers om je angsten te elimineren? Het antwoord op deze vraag hangt samen met welk soort benadering van werknemers en organisatiecultuur een bepaald bedrijf zal aannemen. Er zijn twee opties: zoveel mogelijk controle en vertrouwen.
Volledige controle over een werknemer
De eerste benadering is gebaseerd op het gebruik van monitoringtools, evenals het verplicht stellen van tijdsrapportage, het vaststellen van productiviteitsnormen (afhankelijk van de functie, verantwoordelijkheden, enz.) en het trekken van consequenties voor het niet halen van deadlines. Daarnaast kun je besluiten om alleen toestemming voor thuiswerken te verlenen aan degenen met lange werkervaring of hoge productiviteit, of tijdsroof toe te voegen aan je fraudebeleid. Derder gedrag kan enerzijds thuiswerkers motiveren om hun taken goed uit te voeren, en anderzijds wrok jegens het bedrijf creëren in verband met overmatige supervisie en oneerlijkheid.
Vertrouwen in een werknemer
De tweede benadering houdt in dat je werknemers geruststelt dat je vertrouwen in hen hebt en bijvoorbeeld een taakgebaseerd werk systeem of flexibele werktijden introduceert. Dergelijke voorwaarden stellen werknemers in staat om zowel hun werk- als thuisverplichtingen na te komen. Dit zal zeker gewaardeerd worden door je werknemers en zal hun werkmotivatie en algehele productiviteit verhogen.
Samenvatting
“Transparante communicatie” – dit is het basisprincipe bij het werken met thuiswerkers. Om het risico van de hierboven beschreven gedragingen te minimaliseren, moet je eerlijk zijn tegen je thuisteamleden over wat je van hen verwacht.
Je hebt zojuist gelezen over de tijdsroof en ziekteverzuimfraude door thuiswerkers. Lees ook: Sociale media in werving. 1 belangrijke reden om ze te gebruiken.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.